تبیان، دستیار زندگی
دیگر به فیلمهای ضعیف و دور از انتظار فرزاد موتمن عادت کرده بودیم، طی پنج سال اخیر کارنامه این فیلمساز خاطره ساز مملو شده بود از فیلمهای ضعیف و بعضا سطحی که جز دلسردی برای کسانی که عاشقانه شب های روشن ، صدا ها و هفت پرده را دوست داشتند چیزی در بر نداشت .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سایه روشن با  فرزاد موتمن


دیگر به فیلمهای ضعیف و دور از انتظار فرزاد موتمن عادت کرده بودیم، طی پنج سال اخیر کارنامه این فیلمساز خاطره ساز مملو شده بود از فیلمهای ضعیف و بعضا سطحی که جز دلسردی برای کسانی که عاشقانه شب های روشن ، صدا ها و هفت پرده را دوست داشتند چیزی در بر نداشت .

سایه روشن با  فرزاد موتمن

سایه روشن را با این دید به تماشا نشستم  که تجربیات تلخ چند فیلم اخیر موتمن را دوباره تداعی کند ، اما در کمال شگفتی باید گفت این فیلم بازگشتی شکوهمندانه به فیلمهای گذشته این فیلمساز تجربه گرا است که چند سالی مجال بروز استعداد های خود را نیافته بود . بی شک سایه روشن بهترین فیلم فرزاد موتمن در حیطه میزانسن و کارگردانی است ، دکوپاژ رشک برانگیز این فیلم فقط و فقط در قواره کارگردانی است که تمام وجوه سینما را می شناسد و تسلط خوبی روی حوزه های مختلف دارد .

جدید ترین فیلم فرزاد موتمن یک اثر تک لوکیشنی است که تمام اتفاقات در دل یک خانه قدیمی رخ می دهد . تسلط موتمن آنجایی نمود پیدا می کند که در طول 110 دقیقه ای فیلم سینمایی با وجود محدود بودن لوکیشن و کارکترها حتی یک پلان تکراری نمی بینیم و با یک میزانسن درست و هوشنمدانه موتمن شرایطی را فراهم می کند که بیننده علی رغم محدودیت های بصری دچار خستگی و سستی نشود . سایه روشن یک اتفاق مهم در کارنامه بازیگری شقایق فرهانی است که تا کنون با کارگردانان به نامی چون مسعود کیمیایی و بهرام بیضایی همکاری کرده اما کنترل و شناخت دقیق این بازیگر از شخصیت میترا بی شک جز شگفتی ها و امتیازهای مثبت فیلم جدید موتمن است .

سایه روشن از مشکل غالب فیلمهای این روزهای سینمای ایران عبور کرده و فیلمنامه ای خوب و دقیق دارد که اتفاقا مناسبات مضمونی و ساختاری این گونه فیلم ها را به درستی رعایت کرده و با چینش دقیق سکانس و و توزیع مناسب اطلاعات ریتمی درست به فیلمنامه بخشیده .

سایه روشن از مشکل غالب فیلمهای این روزهای سینمای ایران عبور کرده و فیلمنامه ای خوب و دقیق دارد که اتفاقا مناسبات مضمونی و ساختاری این گونه فیلم ها را به درستی رعایت کرده و با چینش دقیق سکانس و و توزیع مناسب اطلاعات ریتمی درست به فیلمنامه بخشیده . در نهایت باید این مسئله را یاد آور شد که سایه روشن بیش از اینکه فیلم خوب و یا بدی باشد یک فیلم متفاوت و غریب در سینمای این سالهای ایران است که پیشینه روشنی در ساختار تولیدی سینمای ایران ندارد در نتیجه دور از باور نیست که عده ای آن را بدترین فیلم جشنواره بدانند و عده ای دیگر آن را تجربه ای بدیع در سینمای ایران قلمداد کنند .

سایه روشن با  فرزاد موتمن

نظر فرزاد موتمن درباره ی فیلم

فرزاد موتمن فیلم جدید خود را به عنوان یک تجربه کلاسیک در سینمای ایران معرفی کرد که دیگر تکرار نمی‌شود.

موتمن که با فیلم «سایه روشن» در بخش نوعی تجربه جشنواره امسال حضور دارد، درباره این فیلم گفت: فکر نمی‌کردم فیلمم در بخش مسابقه جشنواره سی و دوم قرار نگیرد، اما به هر حال دیده شدن است که برای من مهم است. من به دنبال لطف کسی نیستم. فیلمم را می‌سازم و می دانم که این اثر پس از ساخته شدن از من دور می‌شود و دیگر متعلق به مخاطبانش است. از سینمایی نویس‌ها و روزنامه‌نگاران و منتقدان می‌خواهم جدیدترین کارم را ببینند و قضاوت کنند.

وی افزود: «سایه روشن» را با عشق و علاقه ساختم و خیلی دوستش دارم. این فیلم شاید سخت ترین تجربه سینمایی من به حساب بیاید و باید بگویم دیگر به سراغش نمی‌روم. برای ساختن آن  عذاب توأم با لذت را پشت سر گذاشتم و راستش را بخواهید با وجود همه خاطره‌های خوب، دیگر به آن خانه قدم نمی‌گذارم. «سایه روشن» یک فیلم ژانری و کلاسیک است که هرگز در سینمای ایران کار نشده. یک تریلر روان شناسانه که پرداخت آن بسیار سخت بود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه بانی فیلم

مطالب مرتبط:

فیلمی شبیه «ملبورن» 

ابهام یک واژه ی سینمایی

شکار خوش‌ صداترین سیمرغ فجر