تبیان، دستیار زندگی
می‌توان گفت امروزه با کمک تبلت‌ها و دیگر گجت‌های دیجیتال از هر انگشت شما هزار هنر می‌ریزد! در این مطلب می‌خواهیم به یکی از همین هنرها بپردازیم. نقاشی کشیدن به کمک انگشتان، آن هم با تبلت می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد، کافی است کمی ذوق هنری و خلاقیت داشته باش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش نقاشی در آیپد


می‌توان گفت امروزه با کمک تبلت‌ها و دیگر گجت‌های دیجیتال از هر انگشت شما هزار هنر می‌ریزد! در این مطلب می‌خواهیم به یکی از همین هنرها بپردازیم. نقاشی کشیدن به کمک انگشتان، آن هم با تبلت می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد، کافی است کمی ذوق هنری و خلاقیت داشته باشید.

آموزش نقاشی در آیپد

مواد لازم

برای شروع باید اپ رایگان paper by fifty three را از فروشگاه اپل دانلود کنید. paper by fifty three یکی از ایده‌آل‌ترین اپلیکیشن‌های نقاشی است. نقاشان تازه‌کار و حتی هنرمندان جدی‌تر می‌توانند از این نرم‌افزار برای انجام طراحی‌های زیبایشان استفاده کنند. این نرم‌افزار اختصاصی ای.او.اس که اپل آن را به‌عنوان یکی از بهترین اپلیکیشن‌های سال 2012 معرفی کرد، به دست تیمی از توسعه‌دهندگان مایکروسافت ساخته شده است. اما از آنجا که اجرای این اپلیکیشن به حساسیت لمسی دقیق و همچنین سرعت عکس‌العمل بالا احتیاج دارد فقط روی آی‌پد قابل اجراست.

شما می‌توانید به صورت رایگان، بسیاری از لذت‌های زندگی یک هنرمند را با استفاده از ابزارهای فوق‌العاده طراحی تجربه کنید. این اپ در ابتدا دو قلم رایگان شامل خودنویس و پاک‌کن در اختیار شما قرار می‌دهد و قلم‌های دیگر را می‌توان از فروشگاه اینترنتی اپل یا همان app store خرید.

پس از پایان دانلود اپلیکیشن،paper by fifty three  را باز کنید. همان‌طور که می‌بینید در صفحه اول این نرم‌افزار چند دفترچه مختلف وجود دارد که می‌توانید در آنها اثر هنری خود را ثبت یا دفترچه جدیدی به این فهرست اضافه کنید. در منوی پایین صفحه، سه گزینه وجود دارد؛ گزینه اول که به شکل یک سطل زباله است برای حذف دفترچه‌های موجود به‌کار‌می‌رود. گزینه دوم برای ارسال یا به اشتراک‌گذاری نقاشی‌های شماست که با انتخاب آن، منویی برای شما باز می‌شود که می‌توانید از طریق آن شبکه اجتماعی مورد نظرتان برای اشتراک‌گذاری یا پست الکترونیکی مقصد را تعیین کنید و گزینه سوم که به شکل یک + است برای اضافه کردن دفترچه‌ای جدید به فهرست شما کاربرد دارد.

آموزش نقاشی در آیپد

یکی از دفترچه‌ها را لمس کنید تا باز شود. همان‌طور که روی صفحه آی‌پدتان مشخص است با حرکت انگشتان به چپ و راست صفحات ورق می‌خورند. همچنین برای بستن دفترچه باید چهار انگشت خود را به صورت باز روی صفحه قرار داده و به سمت داخل جمع کنید تا دفترچه بسته شود.

اما فعلا شروع کار است پس به‌جای بستن آن، یک ضربه روی صفحه وارد کنید تا ابزار‌های نقاشی ظاهر شود.

در نوار پایین صفحه، ابزارهای مختلفی برای نقاشی وجود دارد. از پاک‌کن گرفته تا خودنویس، مداد، ماژیک و قلم‌مو. اما فعلا تنها خودنویس و پاک‌کن برای شما قابل استفاده است. برای استفاده از ابزارهای دیگر می‌توانید آنها را از اپ استور بخرید یا از نسخه جیلبریک (jailbreak)  نرم‌افزار استفاده کنید، زیرا در نسخه جیلبریک آن تمام گزینه‌ها قابل استفاده است. اما از لحاظ مسائل امنیتی و همچنین احترام به قانون حق مولف (کپی‌رایت) استفاده از این روش به شما توصیه نمی‌شود.

در قسمت راست نوار ابزارها چند دایره رنگی وجود دارد که به وسیله آنها می‌توانید رنگ قلمتان را انتخاب کنید. همچنین اگر انگشت خود را روی هر کدام از دایره‌ها قرار دهید، می‌توانید در نواری که باز می‌شود رنگ دلخواهتان را براحتی بسازید.

اپلیکیشن Bamboo Paper Notebook که محصول شرکت bamboo است برای اندرویدی‌ها نیز قابل استفاده است. شرکت Bamboo که تجربه بالایی در ساخت قلم‌های نوری برای طراحی دارد، توانسته همان حالت را در نرم‌افزارش نیز شبیه‌سازی کند

کاربرد ابزارها

خودنویس: این قلم یک ابزار ایده‌آل برای طراحی اشکال است، حساسیت بسیار بالایی به فشار دست شما روی صفحه دارد تا بتوانید هر وقت که خواستید خط‌های ضخیم‌ یا باریک‌تر بکشید.

مداد: این مداد نوک‌تیز تجربه نقاشی کشیدن روی کاغذ را برای شما زنده می‌کند. این ابزار برای طرح‌های اسکیچ (طراحی به وسیله هاشور‌زنی) بسیار مناسب است.

ماژیک: اگر می‌خواهید در دفترچه خود، نمودار و گراف‌های مختلف بکشید یا یک نقشه کاری طراحی کنید، ابزار ماژیک به‌دلیل هوشمند بودنش بهترین گزینه برای ترسیم تصاویر منحنی است.

خودکار: همان‌طور که از نامش معلوم است، این ابزار مخصوص نوشتن است. خودکار اپلیکیشن paper by fifty three خیلی سریع با دستخط شما هماهنگ می‌شود و بعد از یکی دوبار استفاده دیگر لازم نیست با همان دقت اولیه بنویسید.

قلم‌مو: آخرین ابزار مـنـوی نــــــرم‌افــزار paper by fifty three  قلم مو بوده که برای رنگ‌آمیزی نقاشی‌هایتان ساخته شده است. قلم‌مو حالتی از رنگ‌آمیزی با آبرنگ را برای شما شبیه‌سازی می‌کند.

حالا زمان کشیدن نقاشی است، ابزار خودنویس را انتخاب و با استفاده از رنگ مشکی، طرح اولیه خود را پیاده کنید. دقت داشته باشید هر‌چه دست خود را بیشتر روی صفحه فشار دهید، خط‌های ترسیم شده ضخیم‌تر می‌شود. پس بهتر است خیلی آهسته انگشت خود را روی صفحه بلغزانید. برای کشیدن سایه‌ها و سایه‌روشن‌ها، انگشتان را به پهلو روی صفحه قرار دهید و خیلی آهسته هاشور بزنید تا نتیجه کار بهتر شود. همچنین اگر خواستید قسمتی از طرح را اصلاح کنید می‌توانید از ابزار پاک‌کن استفاده کنید. اگر دو انگشت خود را روی صفحه قرار دهید و خلاف جهت عقربه‌های ساعت حرکت دهید، نرم‌افزار واکنشی مانند Ctrl+z در فتوشاپ انجام می‌دهد و تصویر را به حالت قبل بر‌می‌گرداند. برای لغو کردن این دستور کافی است انگشت خود را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

آموزش نقاشی در آیپد

اگر هنگام رسم نقاشی خواستید قسمتی از تصویر را با دقت بیشتر و ظریف‌تر طراحی کنید، آن قسمت را بزرگ‌تر کنید. برای اجرای دستور بزرگنمایی، دو انگشت خود را روی صفحه قرار داده و به بیرون باز کنید تا یک ذره‌بین روی صفحه نمایان شود. در این حالت می‌توانید قسمت‌هایی را که داخل ذره‌بین نمایان است ویرایش کنید.

همچنین برای تغییر محل قرار‌گیری ذره‌بین، یک انگشت خود را در محیط اطراف قرار داده و آن را به سمتی که می‌خواهید حرکت دهید تا به محل مورد نظر برسید. برای خارج شدن از حالت بزرگنمایی، دو انگشت خود را به صورت باز روی صفحه قرار داده و به سمت داخل بکشید.

برای اندرویدی‌ها

همان‌طور که گفتیم نرم‌افزار paper by fifty three به علت حساسیت بسیار بالای آن فقط برای آی‌پد قابل استفاده است. اما اپلیکیشن‌های جایگزینی برای دارندگان تبلت‌های اندرویدی نیز وجود دارد. اپلیکیشن Bamboo Paper Notebook که محصول شرکت bamboo است برای اندرویدی‌ها نیز قابل استفاده است. شرکت Bamboo که تجربه بالایی در ساخت قلم‌های نوری برای طراحی دارد، توانسته همان حالت را در نرم‌افزارش نیز شبیه‌سازی کند. ابزارهای این اپ به فشار صفحه لمسی حساسیت داشته و به همین دلیل عملکردی نزدیک به paper by fifty three دارند. Bamboo Paper Notebook برای کاربران اندروید و اپل کاملا رایگان است.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: کلیک