تبیان، دستیار زندگی
سفر یک هیات تجاری فرانسوی به ایران هشدار واشنگتن نسبت به پابر جا بودن تحریم‌ها و مجازات ناقضان آن را به دنبال داشت.این هیات فرانسوی که نمایندگان شرکت‌های بزرگی مانند توتال، لافارگ و پژو در آن حضور دارند، در نوع خود بزرگ‌ترین هیات از اروپا است که از زمان ت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناراحتی آمریکا از سفر هیات تجاری فرانسه به ایران


سفر یک هیات تجاری فرانسوی به ایران هشدار واشنگتن نسبت به پابر جا بودن تحریم‌ها و مجازات ناقضان آن را به دنبال داشت.این هیات فرانسوی که نمایندگان شرکت‌های بزرگی مانند توتال، لافارگ و پژو در آن حضور دارند، در نوع خود بزرگ‌ترین هیات از اروپا است که از زمان توافق هسته‌ای نوامبر و لغو شماری از تحریم‌ها، به ایران سفر می‌کنند. تیه‌ری کورتین، نایب رییس اتحادیه کارفرمایان فرانسوی (MEDEF) -بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی فرانسه- اظهار کرده این هیات که دوشنبه وارد تهران شد، به دنبال ارزیابی فرصت‌های تجاری ایجاد شده در پی کاهش تحریم‌های غربی است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: یک مقام آمریکایی اظهار کرده است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا با لوران فابیوس، همتای فرانسوی خود تماس تلفنی گرفته تا به وی بگوید این دیدار – اگرچه از سوی بخش خصوصی است- در ارسال این پیام که هنوز وقت تجارت با ایران نیست، مفید نبود.

فرانسه و ایران

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی و مذاکره کننده هسته‌ای این کشور با ایران، در جلسه‌ای با نمایندگان سنا که نسبت به مذاکرات هسته‌ای بدبین هستند، گفت: واشنگتن به شمار زیادی از هیات‌های تجاری که به ایران سفر کرده‌اند، هشدار داده است که بیشتر تحریم‌ها به قوت خود باقی هستند.تهران برای تجارت گشوده نیست زیرا تحریم‌های لغو شده موقتی، محدود و کاملا هدفمند هستند.مهم نیست کشورها دوست هستند یا دشمن، اگر از تحریم‌های ما سرباز بزنند مجازاتشان خواهیم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که موسسه تهاتر مالی "کلیراستریم بانکینگ" لوکزامبورگ برای فیصله دادن به اتهام کمک غیرقانونی به بانک مرکزی ایران برای دسترسی به سیستم مالی آمریکا در سال‌های 2007 و 2008 که نقض تحریم‌های آمریکا بوده، 152 میلیون دلار پرداخت خواهد کرد.

هیات فرانسوی جدیدترین هیات تجاری خارجی است که از زمان توافق نوامبر به ایران سفر می‌کند. ماه گذشته هیات بزرگی از ترکیه که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور در راس آن بود، به منظور دو برابر کردن مبادلات تجاری از 13.5 میلیارد دلار در سال 2013 به 30 میلیارد دلار در سال آینده، به تهران سفر کرد.

بر اساس این گزارش، هیات فرانسوی مورد استقبال گرم مقامات ایرانی قرار گرفت که وعده تدابیر جدیدی برای تشویق سرمایه گذاری خارجی بویژه در بخش نفت و گاز را داده اند. شرکت‌های بزرگ نفتی به دلیل تشدید تحریم‌های غربی در سال‌های اخیر به طور کامل از ایران خارج شدند اما دورنمای کاهش تحریم‌ها اشتیاق آنها را برای ازسرگیری فعالیت در این کشور که چهارمین ذخایر بزرگ نفت و دومین ذخایر بزرگ گاز جهان را دارد، برانگیخته است.

همچنین خبرگزاری رویترز چندی قبل در گزارشی انحصاری از توافق تهران و مسکو خبر داد که تحت آن ایران در مقابل صادرات 18 میلیارد دلار نفت در سال به روسیه، به واردات کالاهای مورد نیاز خود از این کشور خواهد پرداخت.تعدادی از نمایندگان سنا در این نشست در مورد این توافق ابراز نگرانی کرده و آن را نشانه بی‌اثر شدن تحریم‌های بین المللی تحت تاثیر توافق هسته ای ژنو دانستند

شبکه خبری بی بی سی نیز در گزارشی نوشت: به جز فرانسه نمایندگان تجاری و صنعتی چندین کشور اروپایی دیگر از جمله آلمان و هلند نیز به زودی به ایران سفر می‌کنند. گزارش‌های تایید نشده حاکی است که شرکت‌های آمریکایی هم از طریق نمایندگان خود در کشورهای دیگر مذاکرات خود را با مقامات عالی رتبه ایران شروع کرده‌اند.

روزنامه فایننشال تایمز اخیرا از قول یک تحلیلگر اقتصادی نوشت: وقتی نمایندگان تجاری اروپایی از محل مذاکره با مقامات ایرانی خارج می‌شوند گاهی نمایندگان شرکت‌های آمریکایی را می‌بینند که وارد محل مذاکره می‌شوند. به گفته این تحلیلگر، با اینکه حضور آمریکایی‌ها فرصت های اروپایی‌ها را محدود خواهد کرد اما سبب دلگرمی آنها می‌شود که تحریم‌ها لغو خواهند شد.

فرانسه و ایران

همچنین خبرگزاری رویترز چندی قبل در گزارشی انحصاری از توافق تهران و مسکو خبر داد که تحت آن ایران در مقابل صادرات 18 میلیارد دلار نفت در سال به روسیه، به واردات کالاهای مورد نیاز خود از این کشور خواهد پرداخت.تعدادی از نمایندگان سنا در این نشست در مورد این توافق ابراز نگرانی کرده و آن را نشانه بی‌اثر شدن تحریم‌های بین المللی تحت تاثیر توافق هسته ای ژنو دانستند.

وندی شرمن در واکنش به این نگرانی‌ها گفت: مقامات آمریکایی در بالاترین سطح تلاش کرده‌اند جلوی اجرای توافق دو کشور را بگیرند.

به گزارش منابع خبری، در پی انتشار اخبار مربوط به معامله 18 میلیارد دلاری ایران و روسیه، آمریکا به هر دو کشور هشدار داده که انجام این معامله ممکن است به وضع تحریم های جدید منجر شود.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : ایسنا