تبیان، دستیار زندگی
طبق فتوای حضرت امام (ره) زن در ابتدا امر حق دارد تمكین نكند تا مهر خود را بگیرد, آیا بعد از تمكین هم زن این حق را دارد كه تمكین نكند تا مهر خود را بگیرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا گرفتن مهریه زیاد مخالف اصول اسلامی است؟

مهریه

سۆال: مهریه همسرم مقداری از منزل و طلا و مبلغ نود هزار تومان پول نقد می باشد پس از گذشت سالهای طولانی هنگام پرداخت مهریه باید همان مبلغ را پرداخت نمود یا باید به روز و مقدار تورم هم عنایت داشت؟

جواب: طبق نظر بعضی از مراجع معظم تقلید پول نقد مهریه باید با محاسبه تورم پرداخت شود و به نظر برخی دیگر همان مقدار كافی است به هر حال مصالحه نسبت به آن با همسر مطابق احتیاط است. (ر.ك استتفائات امام (ره)، ج3، ص181)

سۆال: مسأله ای كه اكثر جوانان در موقع ازدواج با آن رو به رو هستند گرفتن مهریه زیاد از طرف والدین دختر می باشد, حال آیا گرفتن مهریه زیاد مخالف اصول اسلامی است؟

جواب: در اسلام حدی برای مهریه به نحو لزوم معین نشده, ولی مستحب می باشد كه مخارج ازدواج و همچنین مهریه را كم كنند. و نیز مستحب است مقدار مهریه از مهرالسنه كه پانصد درهم است زیادتر نباشد. (ر.ك استفتائات امام (ره)، ج3، ص177، س1)

سۆال: طبق فتوای حضرت امام (ره) زن در ابتدا امر حق دارد تمكین نكند تا مهر خود را بگیرد, آیا بعد از تمكین هم زن این حق را دارد كه تمكین نكند تا مهر خود را بگیرد؟

جواب: بعد از تمكین, حق امتناع ندارد. (ر.ك استفتائات امام (ره)، ج3، ص179، س6)

سۆال: طبق نظر حضرت امام (ره) در مورد مهریه آیا همان مقدار كه موقع ازدواج ذكر شده معتبر است, یا باید به میزان ارزش روز داده شود؟

جواب: مقدار مهریه همان است كه در عقد قرار داده شده, و با اختلاف ارزش پول و قدرت خرید تغییر پیدا نمی كند. (ر.ك استفتائات امام (ره)، ج3، ص183، س17)

سۆال: اگر پولی داشته باشم, نخست باید یك باب منزل بخرم یا اوّل مهریه زنم را بپردازم؟

جواب: اگر طلبكار مطالبه می نماید اداء بدهی مقدم است. (ر.ك استفتائات امام (ره)، ج3، ص185، س22)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

حکم عدم تعیین مهریه در عقد موقت

سختگیری های بی مورد ازدواج

خمس مهریه ارث بخشش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.