تبیان، دستیار زندگی
جدا از افرادی که به سبب مسائل کاری مرتب به خارج از کشور سفر می‌کنند، عده زیادی از مردم تجربه‌های معمولا انگشت‌شماری از سفر به خارج از کشور دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‌هایی برای سفر به‌خارج از کشور


جدا از افرادی که به سبب مسائل کاری مرتب به خارج از کشور سفر می‌کنند، عده زیادی از مردم تجربه‌های معمولا انگشت‌شماری از سفر به خارج از کشور دارند.

مسافرت

باید توجه داشت که سفر به مقصدی خارج از مرزهای کشور خویش علاوه بر مسائل قانونی مهمی که دارد و اجرای آنها الزام آور است، تفاوت های مختلف فرهنگی، هنجاری و اقلیمی را به نمایش می گذارد که باید به آنها توجه کرد. در اینجا توصیه هایی برای سفر به خارج از کشور ارائه می شود.

رعایت مسائل قانونی

پیش از سفر بهتر است کمی در خصوص مقصد مورد نظر خویش اطلاعات کسب کنید و از قوانین آن کشور خاصه در خصوص اتباع بیگانه آگاهی یابید. در بسیاری از کشورها قوانینی وجود دارد که ممکن است برای سایر فرهنگ ها ناآشنا، عجیب و حتی یک عادت رایج باشد. برای مثال آدامس جویدن در اماکن عمومی در کشور سنگاپور شش ماه زندانی دارد! پس بهتر است اصول و قوانین رایج مقصدتان را کمی مطالعه کنید و در صورت لزوم از آنها فهرست برداری کنید.

اجتناب از مشکلات مالی

برای آن که در مقصد خود دچار مشکلات احتمالی در خصوص مسائل مالی نشوید، بهتر است پیش از عزیمت کمی ارز رایج آن کشور را از طریق بانک یا صرافی های معتبر تهیه کنید تا در بدو ورود برای پرداخت هزینه های معمولی همچون پول تاکسی دچار مشکل نشوید. اگر در مقصد مورد نظرتان مجبور به تبدیل پول شدید، بهتر است شماره سریال ارزها را یادداشت کنید تا در صورت هر گونه کلاهبرداری بتوانید به مراکز پلیس مراجعه کنید.

توصیه های قبل از سفر

اگر نیاز به مسافرت بعدی دارید، به خاطر اینكه مجبور نباشید برای دیدار بعدی ویزا بگیرید سعی نمایید ویزایی با مدت اعتبار طولانی تر بگیرید.

از تمامی صفحات گذرنامه و ویزا دو سری فتوكپی تهیه نموده و یك سری را در منزل گذاشته و یك سری را با خود حمل نمایید تا در صورت سرقت یا مفقود شدن گذرنامه از آن استفاده نمایید.

به منظور جلوگیری از اتلاف وقت، مقداری پول رایج كشور مورد نظر برای تأمین مخارجی از جمله هزینه تاكسی فرودگاه تا محل اقامت و مانند آن تهیه كنید.

شماره ی تلفن سفارت جمهوری اسلامی در كشور مورد نظر و شماره ی تلفن هتل، محل اقامت و شماره ی تلفن همراه همسفران و سرپرست گروه را در دسترس داشته باشید.

تلفن همراه خود را جهت استفاده در كشور مورد نظر با مراجعه به مخابرات رومینگ كنید و رعایت موارد حفاظتی در صحبت با تلفن همراه ضروری است (از ذكر مسایل اداری و نتیجه مأموریت و ملاقات ها و برنامه های دیدار خود و... جداً پرهیز شود).

ارز مورد نیاز خود را از بانك و یا صرافی های معتبر تهیه نمایید (شماره های سریال ارز خود را یادداشت نمایید).

همراه داشتن سوابق پزشكی در صورت داشتن بیماری خاص.

كسب اطلاعات بهداشتی و آگاهی از جدول مربوط به بیماری های موجود در كشور مقصد (به سایت بهداشت جهانی www.who.int/countries/en/:مراجعه نمایید).

از چمدانی استفاده نمایید كه دارای بند برای انداختن روی شانه است یا دارای چند دسته است و به دست شما آسیب نمی رساند. برای حمل بارهای سنگین از چمدان چرخدار استفاده كنید.

از لباسهایی كه راحت بوده و جلب نظر نمی كنند استفاده نمایید.

برای دریافت آخرین اطلاعات در مورد راحت ترین برنامه ها و محل های سكونت، تسهیلات مسافرتی و برنامه ریزی دقیق از افرادی كه به تازگی از آن كشور برگشته اند ارتباط برقرار كنید.

قبل از سفر سعی كنید یك دید كلی از كشور مقصد بدست آورید. بدین منظور می توان از سایت وزارت امو خارجه ( www.mfa.gov.ir ) استفاده نمایید و یكسری اطلاعات كلی از جمعیت، وسعت شهرهای مهم، آب و هوا آداب و رسوم، نوع حكومت، سیاست، مقررات، زبان، مذهب، نژاد، روزهای ملی، واحد پول و... كسب كنید.

اطلاعات كلی راجع به مسیر پرواز، نوع و شماره ی پرواز، مدت زمان احتمالی سفر و زمان تقریبی برگشت را در اختیار یك عضو خانواده یا فامیل یا آشنای مورد اعتماد قرار دهید.

پیش از سفر بهتر است کمی در خصوص مقصد مورد نظر خویش اطلاعات کسب کنید و از قوانین آن کشور خاصه در خصوص اتباع بیگانه آگاهی یابید. در بسیاری از کشورها قوانینی وجود دارد که ممکن است برای سایر فرهنگ ها ناآشنا، عجیب و حتی یک عادت رایج باشد

فهرست اقلام ضروری

فرهنگ لغت جیبی یا كتاب مكالمات روزمره خارجی (از نحوه پیدا كردن واژه هایی مثل كمك، پلیس، آتش و... اطمینان حاصل كنید.)

نقشه كوچك و راهنمای توریستی.

فترچه یادداشت، دفترچه آدرس، قطب نما و مهر نماز.

به منظور استفاده از وسایل برقی با ولتاژهای خارجی یك آداپتور نیاز خواهید داشت.

باطری برای دوربین، ساعت مچی، چراغ قوه كوچك، ماشین حساب.

سشوار كوچك، اتوی مسافرتی و ساعت كوكی مسافرتی كوچك.

مسواك، خمیر دندان، ماشین ریش تراش، شانه، صابون، جای صابون پلاستیكی، اسپری یا مواد ضد بوی بدن (غیر مایع باشد بهتر است)، كرم ضد آفتاب، سنجاق قفلی، سوزن و نخ با تعدادی دكمه اضافه پیراهن.

مسكن تجویز شده توسط پزشك، داروی ضد اسهال، قرص سرماخوردگی، تعدادی لیوان یك بار مصرف، آنتی بیوتیك ها مانند: تتراسایكلین، اریترومایسین، سفالكسین، چسب زخم، پماد یا مرهم برای گزیدگی نیش حشرات، عینك آفتابی، چند بسته شكلات و یك بسته چای كیسه ای.

سایر توصیه ها

ـ از تمامی صفحات گذرنامه و ویزا دو سری فتوکپی تهیه نموده و یک سری را در منزل گذاشته و یک سری را با خود حمل نمایید تا در صورت سرقت یا مفقودشدن گذرنامه از آن استفاده نمایید.

ـ شماره تلفن سفارت جمهوری اسلامی در کشور مورد نظر و شماره تلفن هتل، محل اقامت و شماره تلفن همراه همسفران و سرپرست گروه را در دسترس داشته باشید.

ـ اگر نیاز به مسافرت بعدی دارید، برای این که مجبور نباشید برای دیدار بعدی ویزا بگیرید سعی کنید ویزایی با مدت اعتبار طولانی تر بگیرید.

ـ برای کسب اطلاعات بهداشتی و آگاهی از جدول مربوط به بیماری های موجود در کشور مقصد به سایت بهداشت جهانی: www.who.int/countries/en مراجعه کنید.

ـ اطلاعات کلی درباره مسیر پرواز، نوع و شماره پرواز، مدت زمان احتمالی سفر و زمان تقریبی برگشت را در اختیار یک عضو خانواده یا فامیل یا آشنای مورد اعتماد قرار دهید.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم، استانداری خوزستان