تبیان، دستیار زندگی
بارش برف در مناطق شمالی ایران به ندرت اتفاق می افتد و غالب بارش های استانهای گیلان و مازندران به صورت باران و در اکثر فصول سال می باشد. در ایام میانی بهمن ماه امسال(1392) پس از حدود 50 سال، برف قابل توجهی در شهرها و روستاهای مناطق شمالی بارید که موجب غافل
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برف مازندران کیسه برخی را پر کرد


بارش برف در مناطق شمالی ایران به ندرت اتفاق می افتد و غالب بارش های استانهای گیلان و مازندران به صورت باران و در اکثر فصول سال می باشد. در ایام میانی بهمن ماه امسال(1392) پس از حدود 50 سال، برف قابل توجهی در شهرها و روستاهای مناطق شمالی بارید که موجب غافلگیری مردم شد. این بارش نعمت بزرگری برای همگان به شمار می آید که شکرگذاری برای آن لازم است.
برف

بارش غیرمنتظرانه و با حجم و وسعت زیاد، در برخی از شهرها موجب اختلال در زندگی روزمره مردم شد و امر رفت و آمد و تهیه مایحتاج ضروری اقشار مختلف را دچار مشکل نمود. نهادهای متولی تمام تلاش خود را به منظور امدادرسانی انجام دادند و مردم نیز مانند همیشه در کمک رسانی به یکدیگر نقش مهم و حیاتی در رفع معضل را بازی کردند. اما طبق اخبار منتشره، کم نبودند افراد سودجو و فرصت طلب که جیب خود را از نیاز مردم پر کردند.

در قسمتی از خبر مندرج در سایت پارسینه به تاریخ 15 بهمن چنین آمده است: «گزارش‌های رسیده از مازندران حکایت از برخی سود جویی‌ها از بحران پیش آمده در بارش برف دارد. چنانچه با محدود شدن منابع آبی، در برخی شهرهای مازندران آب معدنی یک لیتری تا سه هزار تومان نیز فروخته شده و چراغ والور و سایر وسایل گرما زا در کنار اقلام پروتئینی نیز قیمت‌هایی چند برابر پیدا کرده‌اند. مردم به خصوص در حاشیه شهرها و البته روستاها مشکلات زیاد در دسترسی به مراکز فروشگاهی برای تهیه کالا دارند که این مسئله گرانی های بعضا قابل توجهی را به همراه داشته است. ربیع فلاح، استاندار مازندران در همین رابطه با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر گرانی آب معدنی و و نیز گوشت در برخی شهرهای آسیب دیده به‌ویژه شهر چالوس اظهار داشت: این قابل قبول نیست که با یک شبانه روز بارش برف، اقلام مورد نیاز مردم چند برابر گران شود و نباید عده‌ای از این شرایط سوء استفاده کنند. استاندار مازندران وعده داد که هیچ نگرانی برای تخصیص اعتبارات برای مناطق آسیب دیده وجود ندارد.»

گزارش‌های رسیده از مازندران حکایت از برخی سود جویی‌ها از بحران پیش آمده در بارش برف دارد. چنانچه با محدود شدن منابع آبی، در برخی شهرهای مازندران آب معدنی یک لیتری تا سه هزار تومان نیز فروخته شده و چراغ والور و سایر وسایل گرما زا در کنار اقلام پروتئینی نیز قیمت‌هایی چند برابر پیدا کرده‌اند. مردم به خصوص در حاشیه شهرها و البته روستاها مشکلات زیاد در دسترسی به مراکز فروشگاهی برای تهیه کالا دارند که این مسئله گرانی های بعضا قابل توجهی را به همراه داشته است

البته سودجویی های اینچنینی را نباید به نام تمامی مردم نوشت، لیکن اینگونه سواستفاده ها آنقدر زشت است که چهره یک جامعه را خدشه دار میکند. مردم نجیب ایران اسلامی در آزمایش های زیادی سربلند گشته اند و امتحان خود را پس داده اند. در سالهای دفاع مقدس، زلزله رودبار، زلزله بم و حوادث مشابه، از خود گذشتی ها و ایثار مردم شریف ایران در تاریخ ثبت است و برای همیشه مایه مباهات و درس ایثار را به آیندگان می آموزد. مرد و زن ایرانی در دامان اهل بیت علیهم السلام درس نوع دوستی را آموخته است که «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَصْبَحَ لَا یَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِم» (کافی،ج2،ص162) هر كس شب را به صبح رساند بى‏آنكه نگران امور مسلمانان باشد مسلمان نیست.

برف

امام حسین علیه السلام رفع نیازهای جامعه را از نعمتهای الهی شمرده و می فرماید: «انّ حوائج النّاس الیكم من نعم الله علیكم فلا تملّوا النّعم» (بحارالانوار، ج 74، ص 318) همانا نیازمندیهای مردم به شما از نعمت های خدا بر شماست، بنابراین، از این نعمت ها خسته نشوید.

شخصی به نام جمیل گوید: از امام صادق ـ علیه السلام ـ شنیدم كه می فرمود: «المۆمنون خدم بعضهم لبعض. قلت: و كیف یكونون خدماً بعضهم لبعض؟ قال: یفید بعضهم بعضاً...» (كافی، ج 3، ص 243) مۆمنان خدمتگزار یكدیگرند. عرض كردم: چگونه خدمتگزار یكدیگرند؟ فرمود: به یكدیگر فایده می رسانند.

سودجویان اقتصادی را کسانی تشکیل می دهند که به دنبال بدست آوردن فرصتی برای سواستفاده از نیازهای مردمی، بتوانند یک شبه سود کلانی را به جیب بی انتهای طمع خود سرازیر کنند. ثروت های برف آورده ای که در فصل داد و عدالت الهی به یکباره آب شده و تنها خیسی توبره سیاهشان را که مایه شرمندگی شان است به بار خواهد آورد. و متاسفانه در جامعه ایرانی کم نیستند نوکیسه هایی که با طمع و آز ناپایان خود به سلامت جامعه ضربه می زنند. باشد که مسئولین کشور دست ایشان را کوتاه و قضای عدل در موردشان اجرا گردد.

مهدی سیف جمالی

بخش اجتماعی تبیان