تبیان، دستیار زندگی
اختلافات زناشویی در بین زوجین مختلف و در زمان‌های مختلف تفاوت‌های اساسی با هم دارند. برخی مواقع این بحث و اختلاف‌ها با دوره‌هایی از تنش‌ و خشم‌های شدید همراه است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرامش قبل از طوفان


اختلافات زناشویی در بین زوجین مختلف و در زمان‌های مختلف تفاوت‌های اساسی با هم دارند. برخی مواقع این بحث و اختلاف‌ها با دوره‌هایی از تنش‌ و خشم‌های شدید همراه است........


دعوای همسران

اختلافات زناشویی در بین زوجین مختلف و در زمان‌های مختلف تفاوت‌های اساسی با هم دارند. برخی مواقع این بحث و اختلاف‌ها با دوره‌هایی از تنش‌ و خشم‌های شدید همراه است که به دنبال آن نیز دوره‌ای از رکود و آرامش است، البته آرامش قبل از طوفان.

گاهی اوقات نیز زوج، زندگی کاملاً بدون اختلاف و تعارضی را دنبال می‌کنند و بدین ترتیب فرصتی برای رویارویی و شناخت بیشتر یکدیگر نیز پیش نمی‌آید.

در مجموع می‌توان گفت اختلافات زناشویی زمانی که از یک مدل خاصی مانند شکل زیر پیروی نمایند علاوه بر این‌که هیچ‌وقت حل نمی‌شوند، دایمی بوده و باعث بی‌اعتمادی بیشتر در زندگی مشترک می‌گردد. به شکل زیر دقت کنید. زن و شوهری را در نظر بگیرید که دوره‌های طوفانی از قهر و آشتی دارند. در قله‌های این شکل، زن و شوهر احترام یکدیگر را زیر پا می‌گذارند، حرف از طلاق و جدایی مطرح می‌شود، ظرف و بشقاب شکسته می‌شود و ...! بعد از چند دقیقه یا چند روز دوره آشتی (البته به همان اندازه دوره دعوا، افراطی و طوفانی) شروع می‌شود. زن و شوهر دوباره جذب یکدیگر می‌شوند و به صورت افراطی به محبت و چشم‌پوشی از مشکلات و اختلافات می‌پردازند. البته ظاهراً این مرحله، مرحله خوبی است و چشم‌پوشی زوجین عامل مهمی در حفظ و پایداری زندگی مشترک می‌شود. اما اشتباه نشود! این گذشت نیست، بلکه نادیده گرفتن و انکار مشکل است. مشکلی که برای چند روزی رنگ می‌بازد و دوباره با یک اختلاف کوچک، انگار کبریتی در انباری از باروت انداخته باشیم.

این دسته زوجین حتی زمانی که به مشاور و یا روانشناس خانواده مراجعه می‌کنند معمولاً دوره مشاوره را نیز ناتمام باقی می‌گذارند. به این ترتیب در زمان آرامش و یا فراموش شدن بحران گمان می‌کنند همه چیز به روز اول خود برگشته و مشکلات حل شده است. اگر این قبیل زن و شوهرها را اطراف خود دیده باشید، مشاهده می‌کنید گاهی دست در دست هم و آن‌چنان عاشقانه با هم هستند که هیچ شکی به خوشبختی ایشان نمی‌کنید و چند روز بعد چنان بر علیه یکدیگر می‌شوند که گویی دشمن خونی هم هستند.

توصیه می‌شود عذرخواهی، هدیه دادن، عشق‌ورزی، ابراز محبت و این‌گونه

راهکارها برای خاتمه موقت بحران و یا اختلاف استفاده شوند و در صورتی‌که

یک بحث چندین بار است که اتفاق می‌افتد و ایجاد بحران می‌نماید به فکر یادگیری مهارت حل مسئله باشیم

فرمول حل مسئله

راه حل اصلی این است که زوجین مسئله را انکار نکنند. منظور این نیست که تنش را ادامه بدهند و دنبال آشتی و گذشت نباشند، بلکه مسئله را ناتمام فرض نکنند. به عنوان مثال مردی که در مقابل خانواده خود به همسرش بی‌احترامی می‌کند و همسرش نیز با وی به دعوا و مجادله برمی‌خیزد، شاید بتواند با یک دسته گل بحث را موقتاً تمام کند اما لازم است که به صورت اساسی دنبال حل مسئله باشد. یعنی بررسی کند چه ویژگی‌های رفتاری دیگری از وی همسرش را آزرده می‌کند، همسرش دوست دارد وی را با چه الفاظی صدا نماید، چگونه باید نسبت به همسرش در جمع ابراز احساسات کند و ... بنابراین توصیه می‌شود عذرخواهی، هدیه دادن، عشق‌ورزی، ابراز محبت و این‌گونه راهکارها برای خاتمه موقت بحران و یا اختلاف استفاده شوند و در صورتی‌که یک بحث چندین بار است که اتفاق می‌افتد و ایجاد بحران می‌نماید به فکر یادگیری مهارت حل مسئله باشیم.

اما یک اختلاف و بحث طبیعی چگونه است؟ همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید این‌گونه زوجین بحث و یا اختلاف را ممکن است تجربه نمایند. اما آن را به چشم چالش می‌بینند، نه مشکل. ضمن این‌که دوره‌های اختلاف، خفیف و اغلب همراه با راه حل و تکرار نشدنی هستند.

بخش خانواده ایرانی تبیان


همسران جوان

مطالب مرتبط:

اساس ماندگاری یک عشق

زندگی با همسر همیشه مشکوک!

زن و شوهر دعوا کنند و ...

یادگیری شنا در زندگی زناشویی

فرمولی برای حل اختلاف در خانه

اصولی برای زندگی زناشویی

نخستین وظیفه بعد از ازدواج

چرا برخی زوج ها ،درمانده می شوند؟

همسری با مهارت های لازم

جلسه ی برای تخلیه احساسات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.