تبیان، دستیار زندگی
معاون وزیر خارجه آمریکا و رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات هسته ای ۱+۵ و ایران اعلام کرد اینکه ایران چه گامی بردارد و به تعهدات خود پایبند باشد و بر تحرکات هسته ای این کشور نظارت شود، برای ما مهم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمله تند شرمن به ایران!


معاون وزیر خارجه آمریکا و رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات هسته ای 1+5 و ایران اعلام کرد اینکه ایران چه گامی بردارد و به تعهدات خود پایبند باشد و بر تحرکات هسته ای این کشور نظارت شود، برای ما مهم است.

وندی شرمن، معاون جان کری که ریاست تیم مذاکرکننده آمریکا در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 را بر عهده دارد در نشست استماع کنگره آمریکا درباره توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 گفت: این که ایران چه گامی بردارد و به تعهدات خود پایبند باشد و بر تحرکات هسته ای این کشور نظارت شود، برای ما مهم است.

شرمن

وندی شرمن در در پاسخ به سوالی درباره اینکه "بر اساس توافق موقت ممکن است ایران بتواند سانتریفیوژهای خود در این مدت شش ماهه را توسعه دهد که در اینصورت چالش بزرگی شمرده می شود، آیا ایران در این مرحله می تواند این دستگاه ها را توسعه دهد و به اهداف خود در برنامه هسته ای برسد یا این که این توافق یک وقت کشی است که ایران از آن استفاده می کند؟"، گفت: شکی در این نیست که این مذاکرات دشوار است ولی می خواهم به این مسئله اشاره کنم که ایران توسعه سانتریفیوژ خود را بر اساس برنامه اقدام مشترک متوقف کرده است.

وی در ادامه افزود: ایرانی ها نمی توانند سانتریفیوژ جدیدی را فعال کنند زیرا آژانس بین المللی انرژی اتمی بر این مسئله نظارت دارد. ایران تنها حق دارد دستگاه هایی که زیان و آسیب دیدند با دستگاه های جدید جایگزین کند و حق توسعه آنها را ندارد. وندی شرمن گفت: ما و کنگره هدفی مشترک داریم و آن هم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است. ما سخت‌ترین تحریم‌ها که هیچ‌گاه علیه هیچ کشور دیگری اعمال نشده بود، را علیه ایران اعمال کردیم. من به شما اطمینان می‌دهم که اکنون بیش از چند هفته قبل به این هدف نزدیک شده‌ایم.

وی افزود: همانطوری که باراک اوباما گفت، ما توانسته‌ایم برای اولین بار در حدود یک دهه برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنیم و در بخش‌هایی آن را به عقب برانیم. صراحتا بگویم طرح اقدام مشترک برای آن طراحی شده بود که فضای کافی را برای مذاکره و رسیدن به یک راهکار جامع ایجاد کند.

وندی شرمن در پاسخ به "رابرت منندز" رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا در مورد اینکه آیا ایران در پایان مذاکرات همچنان سایت "فردو" را خواهد داشت یا نه، گفت: "من نمی‌خواهم در ملاعام با ایران مذاکره کنیم، ولی ما دلیلی برای باقی ماندن فردو و رآکتور آب سنگین نمی‌بینیم. تعداد سانتریفیوژهای ایران هم موضوع دیگری است که باید در توافق جامع پاسخ داده شده و کاهش یابد. ایران نمی‌تواند بر سانتریفیوژهای پیشرفته که در لیست 14 نوامبر آژانس نیامده کار کند. ایران فقط می‌تواند سانتریفیوژها را نوع مشابه آن جایگزین کند، نه سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر."

وی در مورد اظهارات "حسن روحانی" که گفته بود هیچ سانتریفیوژی اسقاط نمی‌شود، گفت: این اظهارات مصرف داخلی دارد. آنچه که برای ما مهم است، اعمال آن‌ها و آن چیزی است که انجام می‌دهند. شرمن در خصوص فعالیت‌های تحقیقات و توسعه ایران نیز گفت این فعالیت‌ها نیز مایه نگرانی است و یکی از مواردی است که باید در توافق نهایی بر آن تمرکز شود. در بخش دیگری شرمن در مورد وضعیت نهایی برنامه غنی‌سازی ایران گفت:"توافق جامع می‌تواند اجازه برنامه غنی‌سازی کوچک، محدود، تحت نظارت شدید و قابل راستی‌آزمایی را به ایران بدهد."

ما سخت‌ترین تحریم‌ها که هیچ‌گاه علیه هیچ کشور دیگری اعمال نشده بود، را علیه ایران اعمال کردیم. من به شما اطمینان می‌دهم که اکنون بیش از چند هفته قبل به این هدف نزدیک شده‌ایم

واکنش افخم به اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به اظهار نظر امروز معاون وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد.

مرضیه افخم - سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان - در پاسخ به اظهار نظر روز جاری وندی شرمن - معاون وزیر خارجه آمریکا - اعلام کرد: مقامات آمریکا حتما می‌دانند که زیاده‌خواهی‌ها، توهمات و حرف‌هایی که برای مصرف داخلی مطرح می‌کنند، در مذاکرات جایگاهی ندارد و حاصلی جز تداوم ناکامی‌های آمریکا در چندین سال گذشته که رییس جمهور آمریکا نیز بدان اذعان کرده، نخواهد داشت.

هشدار هیلاری کلینتون به کنگره آمریکا کلینتون نوشته است: حالا که در جریان مذاکرات قرار داریم باید هر چه در توان داریم به کار گیریم تا به یک راه حل نهایی برسیم.

کارل لوین رییس دموکرات کمیته تسلیحاتی سنای آمریکا روز گذشته نامه ای از هیلاری کلینتون خطاب به خود را منتشر کرد که طی آن وزیر خارجه سابق آمریکا از سنا خواسته است تا تحریم های تازه علیه ایران تصویب نکنند.

شرمن

پس از اینکه وب سایت " پولیتیکو" خبری در این باره منتشر کرد کارل لوین متن نامه کلینتون به خودش را که در تاریخ 26 ژانویه و دو روز پیش از سخنرانی سالانه اوباما در کنگره ، نوشته شده است، منتشر کرد.

کلینتون در این نامه تاکید کرده که باید به رویکرد دیپلماتیک دولت اوباما در قبال برنامه هسته ای ایران شانس موفقیت داده شود و تحریم های بیشتر ایران در موقعیت کنونی ، این رویکرد را تضعیف کرده و شانس موفقیت آن را از بین می برد.

اوباما در نطق سالانه خود در کنگره تهدید کرد در صورت تصویب تحریم های جدید از سوی کنگره علیه ایران، آن را وتو خواهد کرد.

کلینتون نوشته است:" حالا که در جریان مذاکرات قرار داریم باید هر چه در توان داریم به کار گیریم تا به یک راه حل نهایی برسیم."

وی در این نامه تاکید کرده که با بسیاری از اعضای کنگره هم نظر و موافق است که تحریم های شدید و ایجاد اجماع بین المللی در موضوع هسته ای ایران، سبب شد تا ایران به پای میز مذاکره بیاید، اما در عین حال تاکید کرده همان طور که اوباما تاکید کرده است باید همزمان با در نظر داشتن همه گزینه ها در مواجهه با برنامه هسته ای ایران،به رویکرد دیپلماتیک شانس و فرصت موفقیت داد.

وزیر خارجه سابق آمریکا همچنین به کنگره هشدار داده در صورت تصویب تحریم های جدید علیه ایران و به شکست کشیده شدن رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران، نه تنها روسیه و چین بلکه دیگر شرکای آمریکا ممکن است در تعهدات خود نسبت به (سیاست آمریکا در قبال ایران)تردید پیدا کنند.

مقامات آمریکا حتما می‌دانند که زیاده‌خواهی‌ها، توهمات و حرف‌هایی که برای مصرف داخلی مطرح می‌کنند، در مذاکرات جایگاهی ندارد و حاصلی جز تداوم ناکامی‌های آمریکا در چندین سال گذشته که رییس جمهور آمریکا نیز بدان اذعان کرده، نخواهد داشت

وی نوشته است ؛ با اعمال تحریم های جدید همه دستاوردهایی که تا کنون با مذاکره و دیپلماسی به دست آمده از بین رفته و در اجماع جهانی که آمریکا به سختی و با هزینه علیه ایران ایجاد کرده شکاف خواهد افتاد و در بلند مدت فشارها را از روی ایران خواهد برداشت چرا که این فرصت را ایجاد خواهد کرد که کشورهای دیگری وارد شوند و راه های متفاوتی برای مساله پیشنهاد دهند و این گونه تمرکز و اجماع کنونی در حل موضوع هسته ای ایران از بین خواهد رفت.

کلینتون یکی از مطرح ترین چهره های حزب دموکرات برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا در سال 2016 است.

این نخستین بار است که موضع هیلاری کلینتون درباره رویکرد دیپلماتیک دولت اوباما در قبال برنامه هسته ای ایران، آشکار می شود.

افخم اضافه کرد: هیات مذاکره‌کننده ایرانی اجازه نخواهند داد که دستاوردهای علمی مردم ایران خدشه‌دار شود و با ایستادگی در مقابل زیاده‌طلبی‌ها، به هیچ وجه نخواهد گذاشت موضوعاتی خارج از بحث هسته‌ای در مذاکرات نهایی مطرح شود.

فرآوری: عطالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع : تسنیم/الف/ تابناک/ ایسنا/  عصر ایران