تبیان، دستیار زندگی
همه چیز از ورود یک میکرب ناخوانده به دستگاه ادرار شروع می‌شود و معمولاً خانم‌ها بیشتر از آقایان با این مشکل رو به رو می‌شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش‌هایی برای مقابله با عفونت ادراری


همه چیز از ورود یک میکرب ناخوانده به دستگاه ادرار شروع می‌شود و معمولاً خانم‌ها بیشتر از آقایان با این مشکل رو به رو می‌شوند.

اگر شما هم به این مشکل دچار شده‌اید و یا می‌خواهید از ابتلا به آن پیشگیری کنید مطالعه‌ی این مطلب به دردتان می‌خورد. لطفاً با ما همراه باشید.

آب

هر روز حداقل یک و نیم لیتر آب بنوشید

نوشیدن آب فراوان به پیشگیری و همچنین درمان عفونت مجاری ادراری کمک می‌کند. به خاطر اینکه نوشیدن آب باعث رفع طبیعی میکرب‌هایی است که به مجاری ادرار چسبیده و باعث عفونت می‌شوند. توصیه می‌کنیم حتی زمانی که احساس تشنگی نمی‌کنید نیز آب بنوشید. توجه داشته باشید که نوشیدن چای و آب لیموترش نیز برای تامین آب بدن و رفع مشکل عفونت ادراری بسیار مفید است.

حواستان به تغذیه‌تان باشد

اگر عمل دفع به راحتی و به موقع انجام نشود احتمال بروز عفونت‌های ادراری نیز بیشتر می‌شود. به خاطر اینکه روده‌ها به مجاری ادرار فشار آورده و احتمال آلوده شدن آن‌ها به باکتری‌ها افزایش می‌یابد. توصیه می‌کنیم با مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر یعنی میوه‌ها و سبزیجات یبوست خود را رفع کرده و به عملکرد روده‌ها کمک کنید. می‌توانید از ملین‌ها نیز استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که این ملین‌ها فقط برای رفع یبوست‌های موقت مفید هستند و مصرف زیاد آن‌ها باعث تشدید مشکل یبوست‌های مزمن می‌شود. آلو خشک یکی از بهترین ملین‌های طبیعی است. البته نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید.

نقش آنتی‎بیوتیک‌ها در رفع عفونت ادراری چیست؟

فقط زمانی می‌شود از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد که آزمایشات بیولوژیکی انجام شده باشد. اگر تعداد لوکوسیت‌های موجود در ادرار بیش از 1 میلیون و تعداد میکرب‌های ادرار بالای یک میلیون باشد می‌شود از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد. برای همین به هیچ عنوان نباید بدون مراجعه به پزشک و انجام آزمایش شروع به مصرف آنتی‌بیوتیک کنید.

زغال اخته

زغال‌اخته مفید برای مقابله با عفونت‌های دستگاه ادراری

از قدیم از این گیاه برای درمان عفونت‌های دستگاه ادراری استفاده می‌شود. آب زغال‌اخته مانع از چسبندگی باکتری‌ها به مخاط دستگاه ادراری می‌شود. زغال‌اخته به ویژه برای خانم‌هایی که از بیماری‌های عفونی مزمن رنج می‌برند مفید است.

یک پژوهش کانادایی که در سال 2002 روی 150 زن انجام گرفته است نشان می‌دهد که با استفاده از این گیاه بعد از یک سال، بیماری‌های عفونی به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. توصیه می‌کنیم برای اینکه بتوانید از خواص این گیاه استفاده‌ی لازم را ببرید 500 میلی‌گرم آب زغال‌اخته غلیظ بنوشید.

از پوشیدن لباس‌های تنگ بپرهیزید

تماس نزدیک پوست و لباس‌ها مانع از این می‌شود که پوست نفس بکشد و باعث بالا بردن خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری می‌شود. توصیه می‌کنیم لباس‌های گشاد با جنس نخی بپوشید. از پوشیدن لباس‌هایی که از جنس الیاف مصنوعی هستند بپرهیزید.

اکیناسه

اکیناسه

زادگاه اصلی اکیناسه یا همان گیاه سرخارگل، آمریکای شمالی است. گونه‌های مختلفی از این گیاه وجود دارد و از ریشه‌ی آن استفاده دارویی می‌کنند.

این گیاه برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با ورم مثانه بسیار موثر است.

کپسول این گیاه در داروخانه‌ها وجود دارد. همچنین می‌توانید از ریشه یا برگ خشک این گیاه به صورت دم کرده استفاده کنید. برای این کار 1 گرم از برگ‌های خشک آن را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. می‌توانید روزانه بین یک تا 4 فنجان از این دمنوش میل کنید.

عفونت ادراری در آقایان

آناتومی مجاری ادراری در آقایان به شکلی است که کمتر در معرض این مشکل قرار می‌گیرند. مجاری ادراری در خانم‌ها کوتاه‌تر بوده و نزدیک به راست روده است. برای همین احتمال گذر باکتری‌ها از لوله‌ی گوارش به سمت مجاری ادرار بیشتر است. البته معنی حرفمان این نیست که آقایان در معرض عفونت‌های ادراری قرار نمی‌گیرند. متأسفانه شدت این مشکل در آقایان بیشتر و درمان آن بسیار مشکل‌تر است. توصیه می‌کنیم هنگام بروز سوزش ادرار یا تب، مسئله را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

اگر عمل دفع به راحتی و به موقع انجام نشود احتمال بروز عفونت‌های

ادراری نیز بیشتر می‌شود. به خاطر اینکه روده‌ها به مجاری ادرار فشار

آورده و احتمال آلوده شدن آن‌ها به باکتری‌ها افزایش می‌یابد. توصیه

می‌کنیم با مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر یعنی میوه‌ها و سبزیجات

یبوست خود را رفع کرده و به عملکرد روده‌ها کمک کنید

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

عفونت‌های ادراری امکان ابتلا به مشکلات جدی‌تر به ویژه در کلیه‌ها را بالا می‌برد. توصیه می‌کنیم اگر بیش از 24 ساعت احساس سوزش ادرار و تب بالای 38 درجه داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید. اگر از همان ابتدا درد شدیدی احساس کردید بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید. اگر بعد از مصرف داروهایتان علائم همچنان باقی مانده باشد نیز لازم است دوباره پزشکتان را از وضعیتتان باخبر کنید

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

عفونت‌ها را با غذا برانید

توصیه های تغذیه ای در عفونت مجاری ادراری

آیا نوع غذا در ابتلا به عفونت مجاری ادرار موثر است؟

آب برای کلیه ها مفید است

این 9 آنتی‌بیوتیک‌ طبیعی را بشناسید!

 بخورنخورهای عفونت‌های زنانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.