تبیان، دستیار زندگی
این جلسه می خواهیم ببینیم بالونمان چقدر قدرت دارد! یادتان هست بالون بیندازید و بالن رزیه توانست یک اردک و یک خروس و حتی یکی گوسفند را بالا ببرد ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بالون ها چقدر بالا می روند؟ - جلسه ششم

اهداف:

ساخت محلی برای قرار دادن وزنه

اندازه گیری وزنه ی قابل تحمل برای بالنی که جلسه پیش بیشتر از بقیه بالا ماند

وسایل مورد نیاز:

بالن های آماده شده از جلسه قبل

الکل

کبریت

سرنگ

پنبه

کرنومتر

وزنه های کوچک آزمایشگاهی (1، 2، 5، 10، 20، 50 گرمی ) یا چند بسته سوزن ته گرد یا گیره کاغذ ( به جای وزنه )

قلم و کاغذ

فویل، سیم های نازک مسی، جاشمعی کوچک فلزی یا ... برای ساختن محل قرارگیری وزنه

قدرت بالونتان چقدر است ؟

در این جلسه می خواهیم ببینیم بالونمان چقدر قدرت دارد!  یادتان هست بالون بیندازید و بالن رزیه توانست یک اردک و یک خروس و حتی یکی گوسفند را بالا ببرد! به نظ شما بالونتان تحمل چند مسافر را دارد؟

برای همین هم این جلسه باید ببینیم هر بالون حداکثر چه وزنه ای را می تواند بالا ببرد و زمان بالا ماندن آن را هم اندازه بگیرید.

پس ابتدا باید یک محل برای قرار گیری وزنه ها تعبیه کنید. سعی کنید با ابتکار خود این کار را انجام دهید. وسایلی مانند: فویل آلومینیم، سیم های خیلی نازک، جا شمعی کوچک آلومینیومی مانند شکل زیر و هر چیز فلزی سبکی که به نظر شما می رسد. حتی می توانید وزنه ها را به گونه ای به بالون بیاویزید تا سازه شما سبک تر باشد.

بالون ها چقدر بالا می روند؟ جلسه ششم

اگر می خواستید از این جا شمعی ها استفاده کنید، بیشتر شمع فروشی ها آن را دارند. می توانید  با میخ داغ چند سوراخ در کناره های آن ایجاد کنید.  سپس سیم  نازکی از سوراخ ها عبور دهید و به انتهای گره خورده سیم های گلسازی متصل کنید. وزنه هایتان را می توانید داخل این جا شمعی بگذارید.

ابتدا یک بار بالن را با وجود این محفظه امتحان کنید (فعلاً لازم نیست وزنه داخل آن بگذارید. )  مشکلات احتمالی را بررسی و رفع کنید ( مثلاً ممکن است بالنتان زیادی سنگین شده باشد، در این صورت شاید زیادی از فویل یا سیم استفاده کرده اید )

بهتر است بالنی که جلسه پیش بیشتر از همه بالا ماند را برای این آزمایش انتخاب کنند. ( بالن بزرگ یا کوچک ؟ شما بگویید! )  اندازه ی آن را در ستون اندازه بالن جدول زیر ثبت کنند.

سپس آن را بدون افزودن وزنه به بالا بفرستید. جرمی که بالن بالا می برد این بار 0  است . عدد 0 را در محل مربوطه در ستون سوم ثبت کنند.  زمان بالا ماندن بالن را اندازه بگیرند و در ستون چهارم جدول  ثبت کنید. اگر توضیحات خاصی در هر آزمایش وجود دارد حتماً نوشته شود (مثلاً بالن سوخت یا ... ) در ثبت گزارش دقیق و صبور باشند.

وزنه ی 1 گرمی را داخل جا وزنه ای بیندازید و آزمایش را مجدداً تکرار کنید. این بار در محل «جرمی که بالن بالا می برد » بنویسید 1 گرم. زمان را اندازه بگیرید و ثبت کنید.  وزنه ها را یکی یکی اضافه کنید و زمان را ثبت کنید . آن قدر وزنه اضافه کنید تا بالن بعد از اینکه سبک شد سر جای خود بایستد و بالاتر نرود. این وزن، حداکثر وزنی است که بالن شما تحمل می کند.

اگر وزنه های کوچک در اختیار نداشتید، از سوزن ته گرد استفاده کنید. سوزن ها را آن قدر اضافه کنید تا بالن دیگر نتواند بالا برود. احتمالاً در این روش لازم است سوزن ها را چند تا چند تا اضافه کنید وگرنه آزمایشتان ساعت ها به طول می انجامد. می توانید از گیره کاغذ استفاده کنید و آن ها را با نخ یا سیم با بالون بیاویزید و واحد جرمتان، جرم هر گیره شود.

در هر آزمایش باید میزان الکل، پنبه و سایر پارامترها ثابت باشد .

از جدول زیر را  پرینت بگیرید. ردیف های اضافی را در صورت نیاز خودتان اضافه کنید.

شماره آزمایش

اندازه بالن

جرمی که بالن بالا می برد

زمان بالا ماندن بالن

توضیحات لازم

1

2

3

4

5

از دانش آموزانتان بخواهید نتایج این جلسه را تحلیل کنند و برای شما بیاورند.

نتیجه آزمایش دانش آموزان را به همراه جدول تکمیل کنید.

تکلیف: جدول این جلسه را پس از تکمیل کنید.

منابع مطالعه: برای اطلاع بیشتر فایل زیر را مطالعه نمایید:

مطالب مرتبط:

بالون ها چقدر بالا می روند؟ - جلسه اول

بالون ها چقدر بالا می روند؟ - جلسه دوم

بالون ها چقدر بالا می روند؟ - جلسه سوم

بالون ها چقدر بالا می روند؟ - جلسه چهارم

بالون ها چقدر بالا می روند؟ - جلسه پنجم

بالون ها چقدر بالا می روند؟ - جلسه هفتم

بالون ها چقدر بالا می روند؟ - جلسه هشتم

بالون ها چقدر بالا می روند؟ - جلسه نهم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: بهاره امینی - تنظیم: فاطمه گودرزی