تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از کسانی که سررشته‌ای از باغبانی ندارند، زمستان را فصل تعطیلی کار می‌دانند، اما ‌داشتن بهاری سرسبز و پر از گل و گیاه، با چنین فکری مغایرت دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باغبانی در زمستان


بسیاری از کسانی که سررشته‌ای از باغبانی ندارند، زمستان را فصل تعطیلی کار می‌دانند، اما ‌داشتن بهاری سرسبز و پر از گل و گیاه، با چنین فکری مغایرت دارد.


باغبانی

کارهای بسیاری در باغچه‌ها وجود دارد که نه تنها زمستان را شادتر خواهد کرد، بلکه قطعاً بهاری زیباتر را نیز به ارمغان خواهد آورد. این فصل، بهترین زمانی است که می‌توانید در آن، باغچه کوچک منزل خود را با دیدی منتقدانه برانداز کنید و کاستی‌ها را تشخیص دهید. در حقیقت، زمانی که گیاهان یک‌ساله خشک می‌شوند و برگ‌های درختان برگ‌ریز بر زمین می‌ریزند، بهتر می‌توان رابطه بین فضاها را تشخیص داد.

فرض کنید یک درختچه تزئینی افرای قرمز را سال گذشته خریداری کرده و درست زیر نور مستقیم خورشید و بدون هیچ سایه یا تاج پوشش گیاهی کاشته‌اید. با اندکی تأمل می‌توانید منظره برگ‌های سوخته آن را زیر آفتاب سوزان تابستان به خاطر بیاورید، اما باید بدانید بهترین زمان برای جابه‌جایی این درخت و انتقال آن به زیر چتر حمایتی یک درخت بلندتر، همین فصل است. حتی در این فصل از سال می‌توانید یک برنامه فوق‌العاده برای بهار تهیه کنید.

پس زمان را از دست ندهید، یک مداد و کاغذ معمولی می‌تواند همه موارد را در ذهن شما طبقه‌بندی کند. تهیه عکس‌های گوناگون از زوایای مختلف نیز واقعیت‌های حیاط منزل شما را بهتر نمودار خواهد کرد. در فضاهای شهری امروز، کم نیست حیاط‌های کوچکی که تنها با کمی حوصله می‌توان از آن‌ها فضاهایی فرح‌بخش ساخت، فقط کافی است در این فصل، بهتر به اطراف خود نگاه کنید.

تجربه متفاوت زیبایی در زمستان

زرشک تزئینی (Berberis):

گیاهی است که ارتفاع آن گاه به 5 /1 متر می‌رسد. این درختچه، در بهار غرق گل‌های سفید یا زرد کوچک می‌شود، اما در زمستان نیز رنگ قرمز بی‌نظیری دارد که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. زرشک تزئینی، در هر نوع خاکی رشد می‌کند، نسبت به سایه و نور کم مقاوم است و جالب است که حتی در بدترین شرایط آب و هوایی، از جمله سوزهای سرد زمستانی نیز دوام می‌آورد.

درخت توس یا غان (Betula):

یکی از زیباترین درختان است و زیبایی آن منحصر به فصل خاصی از سال نیست. توس سریع الرشد یکی از معدود درختانی است که می‌توان آن را در نزدیکی بنا کاشت. این درخت نسبت به سرما مقاوم و عمر متوسط آن حدود 25 سال است.

یکی از زیبایی‌های منحصربه‌فرد این درخت را می‌توان در فصل زمستان شاهد بود، چرا که در این فصل، پوست سفید آن جلوه‌ای زیبا به درختان همیشه سبز می‌دهد. در عین حال، درخت توس، مورد علاقه پرندگانی هم چون دارکوب و فنچ نیز است.

کارهای بسیاری در باغچه‌ها وجود دارد که نه تنها زمستان را شادتر خواهد کرد، بلکه قطعاً بهاری زیباتر را نیز به ارمغان خواهد آورد. این فصل، بهترین زمانی است که می‌توانید در آن، باغچه کوچک منزل خود را با دیدی منتقدانه برانداز کنید و کاستی‌ها را تشخیص دهید.

گیاه چوبی شیرخشت (Cotoneaster) از خانواده گل سرخ:

از جمله گیاهانی است که می‌تواند به خوبی خود را با شرایط زمستانی تطبیق دهد. یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص این گیاه، میوه‌های قرمز رنگ آن است که در زمستان، جلوه‌ای زیبا دارد. کاشت آن در میان درختان همیشه سبز می‌تواند جلوه آن‌ها را چند برابر کند. این گیاه برخلاف توس، دیررشد است، اما دوام خوبی دارد.

پیراکانتا (Pyracantha) یا خار مصری:

گیاهی همیشه سبز از خانواده گل سرخیان است که بسیار شبیه شیرخشت است، اما برگ‌هایی با حاشیه دندانه‌دار و خارهای بسیار دارد. این بوته را حتماً باید در جاهای پوشیده و آفتابی کاشت. زیبایی آن نیز برخلاف سایر بوته‌ها، در فصل زمستان به اوج می‌رسد.

عشقه (Hedera)

گیاهی پیچنده و بالارونده است که می‌تواند بسیاری از دیوارهای زشت بتونی و زمین‌های خالی را حتی در فصل زمستان بپوشاند.

باغبانی

حفاظت از درختان در فصل یخ و برف

یکی از مواردی که اغلب درختان را در زمستان تهدید می‌کند، یخ‌زدگی و سنگینی برف است که می‌تواند باعث شکسته شدن و تخریب ظاهری آن‌ها شود. گیاهان همیشه سبز با وجود زیبایی منحصربه‌فردشان، در این فصل به دلیل داشتن شاخ و برگ متراکم، مقدار زیادی برف را روی شاخه‌های خود نگه می‌دارند و همین مسئله بر آسیب‌پذیری آن‌ها می‌افزاید. بسیاری از درختان، پس از پایان فصل سرما از رشد طولی بازمی مانند و دلیل آن هم این است که تاج آن‌ها در زمستان آسیب دیده یا شکسته شده است.

متأسفانه گیاهان مسن و تنومند، در این میان آسیب پذیری بیشتری دارند، لذا بهتر است شهروندان حتماً هنگام عبور از زیر این درختان مراقب باشند. تکاندن برف از روی شاخ و برگ‌های درختان همیشه سبز، با یک چوب بلند و رعایت فاصله ایمنی مناسب، یکی از راه‌های ساده‌ای است که می‌تواند درختان ارزشمند را از آسیب‌های غیرقابل جبران حفظ کند.

منبع: جام جم


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: m_hadi47

برگرفته از گروه: دنیای گیاهان و حیوانات