تبیان، دستیار زندگی
ابتدا می خواهیم قطاع های جانبی محفظه را ببریم. برای این کار نیاز به نقشه کشیده شده قطاع در تمرین ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت بالن - درس هفتم

اهداف:

ساخت طراحی های انجام شده در جلسه قبل

وسایل مورد نیاز:

1- نقشه های کشیده شده در تمرین جلسه قبل

2- کیسه زباله بزرگ ( 80*60) 10 عدد

3- کیسه زباله متوسط (70*55) 8 عدد

4- نوار چسب شفاف به عرض 2 سانتی متر( 1 حلقه )

5- قیچی خوب ( بتوان با آن کیسه زباله را برید)

6- متر خیاطی و خط کش 50 سانتیمتری

7- منگنه کاغذ به همراه سوزن آن

ساخت بالن براساس طرح قبلی

در جلسه قبل، ابعاد بالن را طراحی کردیم و نقشه های ساخت این بالن را کشیدیم. در این جلسه می خواهیم این نقشه ها را پیاده سازی کنیم و یک مرحله جلوتر برویم. مراحل این جلسه شاید زیاد نباشند ولی هر مرحله آن وقت گیر است و دقت و حوصله زیادی می طلبد.

دیواره محفظه بالن

ساخت بالن - جلسه هفتم

دیواره مخزن دارای 8 قطاع

دیواره های جانبی

ابتدا می خواهیم قطاع های جانبی محفظه را ببریم. برای این کار نیاز به نقشه کشیده شده قطاع در تمرین جلسه قبل داریم که این نقشه بر روی کاغذ بزرگ و در ابعاد واقعی کشیده شده است.

بنابراین می توانیم آن را بر روی کیسه ها قرار دهیم و از روی آن قطاع ها را ببریم.

نقشه کشیده شده می بایست شبیه زیر باشد و ابعاد کاغذ آن در حدود 135*50 سانتیمتر است.

نکته: چنان چه نتوانستید این قسمت را انجام دهید. در کلاس آن را تکمیل کنید.

ساخت بالن - جلسه هفتم

نقشه قطاع بر روی کاغذ در ابعاد واقعی ( بر حسب سانتیمتر)

برای کشیدن این نقشه می بایست نقشه های جلسه قبل را مطالعه کنید. به عنوان پیشنهاد برای کاغذ ترسیم ، از دو کاغذ کادوی ساده و ارزان که از عرض به هم چسبانده شده اند استفاده کنید. وسط دو عرض کاغذ را با خط به هم وصل کنید تا محور تقارن بدست آید.

ساخت بالن - جلسه هفتم

مشخص کردن نقاط روی محیط نقشه قطاع بر روی کاغذ

ساخت بالن - جلسه هفتم

وصل کردن نقاط روی محیط به صورت منحنی

برش دیواره ها

4 کیسه های زباله بزرگ(سیاه) و4 کیسه زباله متوسط(سبز) را از کناره ها باز می کنیم تا به بیشترین طول برسیم و آن ها را مرتب روی هم قرار می دهیم و سعی می کنیم که خط اتصال دو طرف کیسه ها بر روی هم قرار گیرند.

ساخت بالن - جلسه هفتم

بالا : 4 کیسه زباله بزرگ و 4 کیسه زباله متوسط مرتب بر روی هم

پایین : نقشه قطاع

سپس نقشه را بر روی آن ها طوری قرار می دهیم که در اثر برش از روی خط های آن هر 8 کیسه زباله با هم درست بریده شوند. بعد از قرار دادن نقشه ، با دست روی نقشه می کشیم تا نقشه به کیسه ها بچسبد و هوای میان آن ها خالی شود. در این حالت کیسه ها یکپارچه می شوند و می توان به آسانی آن ها را برید.

برای اطمینان از این که در هنگام کار کیسه ها و نقشه از هم باز نمی شوند، در چند نقطه ، خارج از محدوده قطاع کیسه ها را به نقشه منگنه می کنیم.

ساخت بالن - جلسه هفتم

حال با قیچی تیز، با فاصله نیم سانتیمتر از بیرون خط کشیده شده می بریم. تا قطاع ها بدست آیند.

ساخت بالن - جلسه هفتم

بریده شدن نصف محیط قطاع ها

ساخت بالن - جلسه هفتم

قطاع های سیاه و سبز جدا شده از هم و نقشه بریده شده

 چسباندن دیواره ها

در این مرحله می توانیم قطاع ها را به هم بچسبانیم تا قسمت جانبی محفظه ایجاد شود. در هنگام چسباندن بسیار مهم است که طرف بالا و پایین قطاع با هم اشتباه گرفته نشوند تنها تفاوت بالا و پایین قطاع در این است که بالای آن قدری چاق تر از پایین آن است و بهتر است برای مشخص شدن بالای آن روی آن ها با ماژیک علامت گذاشته شود. نکته مهم دیگر آن است که برای رعایت زیبایی بالن می بایست خط دوخت بالای کیسه زباله به سمت داخل بیفتد تا هنگامی که بالن باد میشود، سطح بیرونی آن یکدست دیده شود.

همچنین در هنگام چسب زدن لازم است که لبه ها حدود یک سانتیمتر روی هم قرار بگیرند.

( توجه: جهت پرس پلاستیک دستگاه هایی به شکل دستگاه منگنه در بازار موجود می باشد، اگر به آن دسترسی داشته باشید کارتان محکم تر و تمیز تر می شود. ( چسب های PVC هم جهت چسباندن پلاستیک مناسب هستند)

ساخت بالن - جلسه هفتم

کیسه سیاه زیر کیسه سبز، لبه کیسه سیاه حدود یک سانتیمتر بیرون لبه کیسه سبز قرار دارد و خط دوخت آن ها روی هم و به طرف داخل واقع شده است.

سپس لبه های کیسه سیاه با چسب های کوچک با فواصل 15-20 سانتیمتری روی کیسه سبز تا زده می شود و چسبانده می شوند و این عمل مشابه کوک زدن لباس در خیاطی است.

ساخت بالن - جلسه هفتم

نمایش چسب های کوچک روی لبه ها

در نهایت فاصله بین این چسب های کوچک ( کوک ها) با نوار چسب طولانی تر (15-20 سانتیمتر ) پر می شود و دو لبه به یکدیگر کاملا می چسبند. در نهایت به 4 تا از این کیسه های سبز و سیاه به هم چسبیده شده نیازمندیم. بعد از اتصال یکی یکی کیسه ها آن ها را دو تا دو تا به هم می چسبانیم. در این مرحله نیز می بایست جهت بالا و پایین قطاع ها رعایت شود و قسمت های بالا به هم و پایین به هم متصل شوند.

نکته: این عملیات بسیار وقت گیر است، بنابراین دانش آموزان باید بتوانند با حوصله و دقت این کار را انجام بدهند ( چسباندن قطاع ها به هم در حدود 5/1 تا 2 ساعت طول می کشد.)

ساخت بالن - جلسه هفتم

4 کیسه دوتایی (سبز و سیاه)

دو تا از این چهار کیسه دوتایی را باز می کنیم و به صورتی قرار می دهیم که خط دوخت آن ها به سمت داخل باشد و قسمت سبز کیسه بالایی روی قسمت سیاه کیسه زیرین قرار بگیرد و لبه سیاه 1 سانتیمتر بیرون تر باشد. و دوباره لبه سیاه را با چسب های کوچک روی لبه سبز می چسبانیم و با چسب یکپارچه آن ها را کاملا به هم متصل می کنیم. هر چهار کیسه دوتایی را این گونه به هم متصل می کنیم تا هر هشت قطاع ، یک در میان به صورت سبز و سیاه به هم متصل شده باشند و دیواره محفظه بالن را ایجاد کنند.

ساخت بالن - جلسه هفتم

8 قطاع متصل شده به هم و تکمیل ساخت دیواره

نکته: در اتصال قطاع ها به هم می بایست تمام لبه ها به درستی به هم بچسبند تا امکان نشت هوای گرم از محل اتصال نباشد.

ساخت بالن - جلسه هفتم

 ساخت سر بالن

سربالن را مطابق طراحی هایی که انجام دادیم به صورت یک دایره به قطر 75 سانتیمتر در نظر گرفتیم. ساده ترین راه برای ساخت دایره آن است که یک ربع دایره را به مرکز گوشه کاغذ و شعاع 5/38 ( یک سانتیمتر بیشتر از شعاع مورد نیاز ) ترسیم کنیم. پرگاری که بتواند تا این مقدار باز شود ، در دسترس نیست ، بنابراین این دایره را می توان با نخ و ماژیک یا مداد به سادگی بر روی کاغذ کشید. یک طرف نخ را روی یک گوشه کاغذ نگه می داریم و مداد و طرف دیگر نخ را که طول آن مشخص است روی کاغذ حرکت می دهیم. دقت شود که می بایست فاصله نوک مداد تا گوشه کاغذ 5/38 سانتیمتر باشد و بعد از ترسیم نیز می بایست ابعاد بررسی شوند تا از صحت کشیدن این دایره مطمئن شویم.

کیسه زباله بزرگ سالم را نیز از طول تا می کنیم تا طول آن نصف شود. گوشه ای که از محل این تا به وجود آمده است ، دارای 4 لایه کیسه است. چنانچه گوشه کاغذی را که مرکز دایره است ، بر روی این گوشه قرار دهیم و از روی کمان دایره آن ببریم ، با باز کردن کیسه ، به یک دایره با دقت مناسب می رسیم.

ساخت بالن - جلسه هفتم

راست : کیسه زباله بزرگ درست ، چپ : تا شده از طول

در این قسمت نیز مانند آنچه در مورد قطاع ها انجام دادیم کاغذ نقشه را برروی کیسه زباله قرار می دهیم و گوشه ای که مرکز دایره روی نقشه است بر روی گوشه حاصل از تا قرار می دهیم و بیرون محیط ربع دایره با منگنه ، نقشه و کیسه زباله را به هم متصل می کنیم.

ساخت بالن - جلسه هفتم

نقشه ربع دایره قرار گرفته روی کیسه زباله تا شده

چون شعاع دایره روی نقشه 1 سانتیمتر بیشتر از شعاع مورد نیاز است ، با قیچی به آرامی با فاصله یک سانتیمتر از داخل کمان می بریم.

ساخت بالن - جلسه هفتم

ربع دایره بریده شده از نقشه و کیسه تا شده

ساخت بالن - جلسه هفتم

دایره ایجاد شده از باز کردن کیسه زباله

اتصال سر بالن به دیواره های آن

روی این دایره چهار خط حاصل از تا خوردگی، افتاده است و در واقع دایره را به چهار قسمت مساوی تقسیم کرده است.

این دایره می بایست با دقت به بالای دیواره محفظه بالن متصل شود و اتصال آن بسیار مهم است و خطا در آن موجب زشت شدن کل شکل بالن خواهد شد. همچنین باید دقت کرد که بالا و پایین بالن باهم اشتباه نشوند که در این صورت شکل بالن به هم می ریزد.

برای دقیق شدن این اتصال ، ابتدا 4 خط تای روی دایره را با چسب های کوچک به مرز میان قطاع ها ( یکی در میان) متصل می کنیم.( در این مرحله 4 چسب زده می شود.)

دقت شود که سر بالن باید یک سانتیمتر روی قطاع ها بیاید.

ساخت بالن - جلسه هفتم

اتصال دو خط تا به دو تا از مرز ها

سپس میان این خط تا ها را نیز به مرز های باقی مانده متصل می کنیم ( 4 چسب کوچک)

ساخت بالن - جلسه هفتم

وسط خطوط تای سر بالن قبل از اتصال به مرز قطاع ها

باز هم در وسط لبه هر قطاع یک چسب کوچک دیگر می زنیم. ( 8 چسب کوچک)

ساخت بالن - جلسه هفتم

وسط لبه قطاع ها سر بالن قبل از اتصال به سر بالن

ساخت بالن - جلسه هفتم

وسط لبه قطاع ها سر بالن بعد از اتصال به سر بالن

در نهایت فاصله این چسب ها (یک شانزدهم محیط دایره) را با چسب های طولانی متصل می کنیم تا سر آن به صورت کامل به دیواره ها متصل شود و نقطه ای برای خروجی هوا باقی نماند. (16 چسب حدودا 10-15 سانتیمتری)

ساخت بالن - جلسه هفتم

اتصال کامل سر بالن به لبه قطاع ها

ساخت بالن - جلسه هفتم

شکل نرم افزاری از بالن (سر به همراه دیواره های بالن)

نکته: بسیار مهم است که محیط این دایره به صورت متقارن به قطاع ها متصل شود بنابراین در اتصال آن دقت کافی داشته باشید و این مرحله حدودا 20-30 دقیقه طول خواهد کشید.

تکلیف: برای جلسه آینده حجم بالن را با توجه به نقشه هایی که ترسیم شده محاسبه کنید و یا لااقل راهی برای محاسبه آن ارائه کنید. مساحت کیسه زباله های استفاده شده را محاسبه کرده تا بتوانیم وزن کیسه ها را تخمین بزنیم. (لازم است که وزن یک کیسه زباله کامل را بدست آوریم)

مطالب مرتبط:

ساخت بالن - جلسه اول

ساخت بالن - جلسه دوم

ساخت بالن - جلسه سوم

ساخت بالن - جلسه چهارم

ساخت بالن - جلسه پنجم

ساخت بالن - جلسه ششم

ساخت بالن - جلسه هشتم

ساخت بالن - جلسه نهم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: ابراهیم علیائی - تنظیم: فاطمه گودرزی