تبیان، دستیار زندگی
در شرایطی که صهیونیست‌ها از هر فرصتی برای سرکوب تفکر مقاومت بهره می‌برند، تیمی در امریکای جنوبی تشکیل شده که نقشه فلسطین را بر لباس خود نش بسته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقشه فلسطین بر قلب فوتبال


در شرایطی که صهیونیست‌ها از هر فرصتی برای سرکوب تفکر مقاومت بهره می‌برند، تیمی در امریکای جنوبی تشکیل شده که نقشه فلسطین را بر لباس خود نش بسته است.


فلسطین

یک باشگاه در شیلی که بیشتر هوادارانش را فلسطینیان مهاجر به این کشور تشکیل داده‌اند، اقدام به حرکتی کرده که انتقاد گسترده رسانه ها و شخصیت های صهیونیست را موجب شده است. این تیم که با عنوان "فلسطینو" شناخته می شود، این روزها به شدت سر و صدا به پا کرده و نگاه های را به خود جلب کرده است.

مدیران این باشگاه روی پیراهنی که می پوشند، تصویری از سرزمین فلسطین در سال 1947 را حک کرده اند که در آن روزها، نامی از رژیم اشغالگر نیز مطرح نبود. اکنون بخش قابل توجهی از این اراضی در اشغال رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. همین اقدام نیز موجی از واکنش ها را در پی داشته است.

نمادی از یک واقعیت تاریخی

بازیکنان فلسطینو، مدتی است این نقش را بر پیراهن خود می زنند. این باشگاه از سال 1920 میلادی راه اندازی شده که موسسان آن، فلسطینیان مهاجر به این سرزمین بودند. البته در دهه های اخیر، به دلیل رفتار نژادپرستانه و سرکوب گسترده بومیان از سوی رژیم اشغالگر، بر شمار مهاجران عربه به شیلی افزوده شده و به جمعیتی قابل توجه تبدیل شده اند.

"این تصویر متعلق به سرزمین فلسطین در سال 1947 است؛ قبل از آن که سازمان ملل متحد این سرزمین را به دو حاکمیت یهمودی و عرب تقسیم کند. این تصویر یک نماد برای تمام مردم فلسطین است. این نمادی از شکل گیری یک معضل سیاسی در جهان است." این جملات را پاتریک کیبلیسکی، مدیرعامل باشگاه نوبلنه عنوان می کند که خود یهوی است.

در شیلی حدود 300 هزار فلسطینی مهاجر زندگی می کنند که یکی از بزرگترین اجتماعات مروبط به مهاجران از سرزمین های اشغالی در خارج از منطقه خاورمیانه است. این در شرایطی است که جمعیت یهودیان شیلی رقمی کمتر از 20 هزار نفر را نشان می دهد. همین نیز از توازن جمعیتی به سود فلسطینیان می گوید.

جریمه ای برای یک اعتقاد

اما این حرکت با واکنش اتحادیه ملی فوتبال حرفه ای شیلی مواجه شد. علاوه بر جریمه نقدی این تیم، باید طرح لباس را نیز تغییر دهند. البته هنوز جدال ها در این زمینه ادامه دارد که می توان چنین جریمه ای وضع کرد یا جرایم نادرست بوده است. اما صدور ان قطعی شده و فلسطینو در وضعیت خاصی قرار گرفته است.

فلسطین

در حکم صادر شده علیه این تیم آمده است: "اتحادیه مجموعه خود را از تمامی فعالیت های مذهبی و سیاسی به صورت کلی منع کرده است. البته این موضوع مشمول هر موضوعی که ارتباط مستقیمی با ورزش ندارد نیز می شود. به همین دلیل اتحادیه همه را از هرگونه فعالیت سیاسی، مذهبی، جنسی و تبعیض نژادی منع می کند."

فلسطینو که مشمول این مجازات شده، اکنون در رده دوم جدول قرار دارد. برخی منتظر رویارویی این تیم با نوبلنه هستند که حریف را یهودیان مدیریت می کنند. البته، اخیرا ایزاک شوهام، مسئول امریکای لاتین شورای روابط خارجی رژیم اشغالگر قدس دیداری با وزیر تجارت شیلی داشته که هنوز از مفاد آن خبری نیست. برخی عنوان می دارند ممکن است این دیدار ناگهانی با این ماجرا ارتباط داشته باشد.

سرزمینی که اشغال شد

البته این رفتارها با واکنش جامعه فلسطینیان مقیم شیلی نیز همراه شد. "ما رفتار دوگانه آنهایی که به طرح روی پیراهن این تیم انتقاد می کنند، نقد داشته و آن را رد می کنیم. آنها درباره یک سرزمین اشغال شده، مانند سرزمینی صحبت می کنند که انگار درباره اش اختلاف نظر جزئی وجود دارد."

البته، بعد از این اتفاقات، فرناندو آگواد (مدیر فلسطینو) در مصاحبه کوتاهی عنوان داشت حکم صادره را قبول می کنیم و لباسمان را نیز تغییر خواهیم داد. این یعنی فشارها نتیجه داده است.

بخش ورزشی تبیان


منبع: مشرق