تبیان، دستیار زندگی
ضعف تولید‌ نرم‌افزارهای قرآنی ویژه کودکان در کشور بسیار مشهود است؛ شاید بتوان گفت که فعالیت در این زمینه صفر بوده است و نیاز به بررسی و آسیب‌شناسی جدید دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقال درست مفاهیم؛ شیوه انتقال اصولی و اثرگذار باشد

موسی سلطانی

ضعف تولید‌ نرم‌افزارهای قرآنی ویژه کودکان در کشور بسیار مشهود است؛ شاید بتوان گفت که فعالیت در این زمینه صفر بوده است و نیاز به بررسی و آسیب‌شناسی جدید دارد.

به گزارش روابط عمومی، قرآن کریم پیام روشن الهی است که همه انسان‌ها را به راستی‌ و رستگاری دعوت می‌کند از صدر اسلام تاکنون، آموزش این پیام جاودانه الهی از مهم‌ترین اهداف تعلیم و تربیت در میان مسلمانان بوده است.

در کشور ما نیز به اقتضای جایگاه دین اسلام در فرهنگ مردم ایران و جایگاه ویژه قرآن در اعتقادات دینی، باید آموزش قرآن مورد توجه همگان باشد تا شرایط مساعد برای تحقق اهداف این آموزش فراهم آید.

آموزش عمومی قرآن یا همان سواد قرآنی از چنان اهمیتی برخوردار است که اگر میزان و عمق‌ دین‌شناسی و دینداری مردم را بنابر میزان آشنایی و انس و ارتباط آن‌ها با قرآن کریم و معرفت خاندان پاک پیامبر اسلام(ص) بنسجیم، راه درستی پیموده‌ایم.

در این میان نقش و جایگاه آموزش قرآن به کودکان و آمیختگی آن با زندگی، آنان راهی مهم و باارزش‌ است که می‌تواند در شکل‌گیری آینده شخصیت کودکان و نوجوانان به فردی قرآن‌مدار بسیار کمک کند.

اگر عموم کودکان و دانش‌آموزان به حداقل قابل قبولی از دانش‌، مهارت و نگرش نسبت به قرآن کریم دست پیدا کنند،‌ این توانایی و انس بر همه‌ ارکان ایمان و دین‌باوری آنها تأثیر مطلوب خواهد داشت.

موسی سلطانی، مدیر بخش کودک و نوجوان مۆسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان در این رابطه گفت: وظیفه کارشناسان این امر این است که بتوانند به کمک فضای مجازی مفاهیم قرآنی را به صورت درست به کودکان انتقال دهند.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در فضای مجازی برای کودکان  گفت: کودکان ما در حوزه تشخیص نیستند که ما آنها را به گروه‌های خوب و یا بد تقسیم کنیم. اصل کار ما باید حوزه انتقال مفهوم باشد، اگر ما پایه کار، ریشه مطالب و مفهوم را درست انتقال دهیم دیگر نیاز نداریم که کودکان را به چالش بکشیم و تحلیل کنیم، چرا که کودکان در این رده سنی نمی‌توانند تحلیل درستی داشته باشند. پس وظیفه ما است که بتوانیم مفاهیم را به صورت درست به آنان انتقال دهیم و این اصل کار ما است.

وی انتقال مفاهیم دینی به کودکان یکی از رسالت‌های مهم همه ملت ایران دانست و گفت: اگر بتوانیم معارف اسلامی و مفاهیم دینی را در فضای مجازی انتقال دهیم یکی از اصول خود را انجام داده‌ایم.

حال که بحث انتقال و آموزش مفاهیم قرآن از طریق نرم‌افزاری مطرح می‌شود نقش آموزش و پرورش در این میان کاملا مشهود خواهد بود. آموزش پرورش درست است که فعال‌ترین حوزه در قبال تربیت علمی کودکان است اما آموزش قرآن و پرداختن بیش از پیش به آن در این وزارت‌خانه برای کودکان امری است که باید در رابطه با آن تأمل شود.

منبع: ایکنا

تنظیم: هومن بهلولی