تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل محترم دفتر دبیرخانه‌ شورای اطلاع‌رسانی دولت بهتر است به‌ جای تغییر غیر ضروری عنوان روابط‌ عمومی که حاصل چندانی (جز مشابهت عنوان با شورای اطلاع‌رسانی)! در بر نخواهد داشت، نهاد روابط‌عمومی کشور را برای دستیابی به اهداف و رسالت‌ های اصلی خویش و ارتقای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییر نام روابط‌ عمومی، دردی را درمان نمی‌ کند

محمد امامی

مدیرکل محترم دفتر دبیرخانه‌ شورای اطلاع‌رسانی دولت بهتر است به‌ جای تغییر غیر ضروری عنوان روابط‌ عمومی که حاصل چندانی (جز مشابهت عنوان با شورای اطلاع‌رسانی)! در بر نخواهد داشت، نهاد روابط‌عمومی کشور را برای دستیابی به اهداف و رسالت‌ های اصلی خویش و ارتقای جایگاه و افزایش کارایی یاری رسانند.

اخیرا در گردهمایی مسئولان روابط‌عمومی سازمان میراث فرهنگی، آقای مهدی قمصریان مدیرکل دفتر دبیرخانه‌ی شورای اطلاع‌رسانی دولت طی سخنانی در خصوص تصحیح عنوان روابط‌عمومی اظهار داشته‌اند: «این عنوان باید اصلاح شود و به «روابط‌ عمومی و اطلاع‌ رسانی» تبدیل شود.»(سایت کاوشگران روابط‌عمومی – شارا  7بهمن 1392)

هنگامی که نام روابط‌ عمومی در ادوار مختلف فعالیت روابط‌ عمومی کشورمان را بررسی و جستجو می‌کنیم، درمی‌یابیم ابتدا در سال 1322 با تصویب هیئت وزیران، اداره‌ای به نام «اداره کل انتشارات و تبلیغات» تشکیل شد که وظیفه‌ی اصلی آن، اغلب انتشارات و تبلیغات آن زمان بود، به مرور دفاتری به نام‌های تبلیغات، انتشارات، اطلاعات، مطبوعات و غیره تاسیس شد، اما در دهه‌ی 30  این دفاتر به «روابط‌عمومی» تغییر نام داد.

از آن پس تا کنون روابط عمومی در سازمان‌های مختلف، با نام‌های اداره کل روابط عمومی، دفترکل روابط عمومی،   اداره کل روابط عمومی و انتشارات، اداره روابط عمومی و بین‌الملل، اداره روابط عمومی و تبلیغات، واحد روابط عمومی و ارتباط با رسانه‌ها و اسامی کم و بیش مشابه دیگر فعالیت داشته است.

مروری بر تعاریف فراوانی که از روابط‌عمومی ارائه شده و همچنین وظایف گوناگونی که برای روابط‌عمومی برشمرده شده، ما  را به این نتیجه می‌رساند که برای اداراتی که وظایف گوناگون ارتباطی، تبلیغاتی، انتشاراتی و اطلاع‌رسانی را بر عهده دارند، هیچ عنوانی برازنده‌تر، مناسب‌تر و جامع‌تر از «روابط‌عمومی» نیست.

در حوزه‌ی فعالیت‌های روابط عمومی، بیش از 50 عنوان وظیفه شناسایی شده، و اگر بخواهیم این وظایف را دسته‌بندی کنیم، می‌توانیم آن‌ها را در چند دسته‌ی انتشاراتی، تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی و ارتباط رسانه‌ای و مردمی، سمعی و بصری،‌ مطالعات و پژوهش‌ها و برنامه‌ریزی، تشریفاتی و خدماتی دسته‌بندی کنیم.

بنابراین «اطلاع‌رسانی»، یک جزء از فعالیت‌های روابط‌عمومی است و افزودن عنوان این وظیفه به نام روابط ‌عمومی، نه علمی است، نه کارشناسی و منطقی، و اگر قرار باشد هر جزء از وظایف روابط‌ عمومی را به نام آن بیفزاییم، باید نام روابط‌عمومی را  به این شرح تغییر دهیم: «روابط عمومی و اطلاع‌رسانی و تبلیغات و پژوهش و افکارسنجی و انتشارات و برنامه‌ریزی و ارتباط رسانه‌ای و ارتباط مردمی و سمعی و بصری و تشریفات و خدمات و ...»!

لذا به برادر ارجمند جناب آقای قمصریان مدیرکل محترم دفتر دبیرخانه‌ی شورای اطلاع‌رسانی دولت، توصیه می‌کنیم به جای این‌که وقت، هزینه، انرژی و توان دبیرخانه‌ی شورای اطلاع‌رسانی دولت و روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی را صرف اقدامی غیرکارشناسی و غیر ضروری کنند، تلاش کنند تا با تمرکز بر چالش‌ها و کاستی‌های اولویت‌دار روابط‌عمومی، و تلاش برای رفع موانع و کاستی‌ها، بستر مناسبی را برای پیشرفت و تعالی روابط‌عمومی کشور فراهم آورند.

مدیرکل محترم دفتر دبیرخانه‌ی شورای اطلاع‌رسانی دولت بهتر است به‌ جای تغییر غیر ضروری عنوان روابط‌عمومی که حاصل چندانی (جز مشابهت عنوان با شورای اطلاع‌رسانی)! در بر نخواهد داشت، نهاد روابط‌عمومی کشور را برای دستیابی به اهداف و رسالت‌های اصلی خویش و ارتقای جایگاه و افزایش کارآیی یاری رسانند. جناب آقای قمصریان برای این کار می‌توانند عزم جدی دولت را برای توجیه مدیران ارشد سازمان‌ها برای تقویت انگیزه‌ی فعالان و نخبگان روابط‌عمومی و حمایت جدی و همه‌جانبه و عملی از روابط‌عمومی جزم نمایند.

جامعه‌ی روابط‌عمومی کشور از جناب آقای قمصریان سپاسگزار خواهند شد اگر مساعدت نمایند تا روابط‌عمومی با برخورداری از یک قانون و ساختار جامع، و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود، و نیز با اهتمام در بهسازی و تجهیز نیروی انسانی، فرصت‌های رشد و خدمت‌رسانی شایسته را برای سازمان‌ها و مردم‌مدار و پاسخگو ساختن دستگاه‌ها فراهم‌آورند.

جامعه‌ روابط‌عمومی کشور سپاسگزار مسئولانی خواهد بود که بستر پیشرفت و تعالی نهاد روابط‌عمومی کشور را با تسهیل و حمایت از شکل‌گیری تشکلی‌ مردم‌نهاد و تخصصی در سطح ملی، ساز و کار طراحی و استقرار نظام ارزیابی عملکرد روابط‌عمومی‌ها، استانداردسازی فعالیت‌ها و نظارت موثر و کارآمد و اثربخش این تشکل مردم‌نهاد را بر فعالیت روابط‌عمومی سازمان‌ها فراهم آورند و گام‌های ضروری و اساسی را برای پیشرفت و اثربخشی روابط‌عمومی که در بردارنده‌ی اعتلای میهن اسلامی مان ایران نیز هست بردارند و با کلید «تدبیر» و گشودن گره‌های ناگشوده‌ در عرصه‌ فعالیت‌های روابط‌عمومی در کشور، «امید» را در جامعه‌ی روابط‌ عمومی ایران پر فروغ‌تر نمایند.

بنابر این به آقای قمصریان عزیز و همچنین مسئولان شورای اطلاع‌رسانی دولت یادآور می‌شویم که با وجود چنین اولویت‌هایی، بی‌تردید تغییر نام روابط‌عمومی، هیچ دردی را از دردهای روابط‌عمومی و کشور، درمان نخواهد کرد و تنها وقت، هزینه، انرژی و انگیزه‌های فعالان و سازمان‌ها را به هدر خواهد داد.

منبع: کاوشگران روابط عمومی

تنظیم: هومن بهلولی