تبیان، دستیار زندگی
گاهی اوقات به گوش‌مان می‌رسد که همسران سنگ‌های بزرگی بر سر راه پیشرفت تحصیلی و شغلی همسرشان می‌اندازند. سنگ‌هایی که کم‌کم موجب دلخوری و دوری زوجین می‌گردد، اما به راستی چه عواملی در ایجاد این موانع نقش دارند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نردبانی که همسران را از هم دور می‌کند!


گاهی اوقات به گوش‌مان می‌رسد که همسران سنگ‌های بزرگی بر سر راه پیشرفت تحصیلی و شغلی همسرشان می‌اندازند. سنگ‌هایی که کم‌کم موجب دلخوری و دوری زوجین می‌گردد، اما به راستی چه عواملی در ایجاد این موانع نقش دارند؟

همسر

چرا برخی زوجین نمی‌توانند پیشرفت همسرشان را ببینند و مانع بالا رفتن یکدیگر از نردبان ترقی می‌شوند؟

به نظر می‌رسد اولین عامل این است که یکی از طرفین نتواند همسرش را از لحاظ پیشرفت شغلی یا تحصیلی توجیه نماید و فرد مقابل احساس کند همسرش در این راه، موفقیت یک طرفه را برای خود می‌پندارد و یا حتی وقت و هزینه در این امر برای زندگی‌شان هیچ سودی ندارد، بنابراین شروع به مخالفت می‌کند. بعضی اشخاص یک جانبه تصمیم‌گیری می‌کنند و خود را عقل کل می‌دانند و با همسرشان مشورت نمی‌کنند و نظر او را مهم نمی‌دانند. به بیانی دیگر، در مورد خواسته‌ها، افکار و نیازهای‌شان با یکدیگر گفتگو نمی‌کنند.

همچنین در برخی موارد، فرد پیشرفت‌کننده یا در حال پیشرفت به همسرش فخر می‌فروشد و او را حقیر و ناتوان جلوه می‌دهد که طبیعتاً همسرش نیز به جای هم‌فکری و همیاری از در ممانعت وارد می‌شود و این شیوه را متناسب با برخورد وی می‌داند.

متأسفانه گاهی نیز همسران به توانایی‌های زن یا شوهرشان ایمان ندارند و این مسئله بطور غیرمستقیم بر تمایل همسر و تلاش او برای بدست آوردن موفقیت اثر می‌گذارد.

بالا رفتن از نردبان ترقی با همدلی همسر

** برای رفتارها و صحبت‌های همسرتان ارزش قائل شوید و با یادآوری موقعیت‌های موفق گذشته، او را تشویق کنید تا آینده بهتری داشته باشد.

** برای نشان دادن خوشحالی خود از پیشرفت همسرتان در تنهایی و یا حضور دیگران از او تعریف نمایید و توانایی‌ها و نقاط قوت او را تحسین کنید. به همسرتان کمک نمایید از توانایی‌های خود در بالاترین حد استفاده کند.

**چنان‌چه بین دیدگاه شما و همسرتان نسبت به موفقیت تفاوت زیادی وجود دارد، با گفت‌و‌گو تلاش نمایید این فاصله را کم کنید و او را تحت فشار نگذارید. با تحمیل نمودن نظر خود فقط او را از خود دور می‌کنید.

**گاهی روی کمبودها و کوتاهی‌های پیش آمده در زندگی روزانه‌تان چشمان خود را ببندید و به روی همسرتان نیاورید. به هر صورت فراموش نکنید این به هم خوردن روال زندگی گاهی اوقات لازمه پیشرفت همسرتان است. پس گذشت و صبر داشته باشید.

سعی کنید تغییر در حرکت به سمت تعالی و بالندگی باشد و پیش از تغییر راه‌های درست ایجاد آن را بدانید. سعی کنید پیشرفت خود را به رخ همسرتان نکشید.

** برای پیشرفت یکدیگر اهمیت قائل شوید و آن‌قدر صمیمی باشید که پیشرفت و ترقی همسرتان یکی از آرزوهای شما باشد. به بیانی دیگر این شما باشید که از پیشرفت او سود می‌برید و موفقیت او را همچون پیشرفت خود بدانید.

**همسران موفق هرگز مانع رشد یکدیگر در مسیر زندگی نمی‌شوند و با همدلی تغییرات را می‌پذیرند. در واقع آن‌ها تمام تلاش خود را بکار می‌بندند تا همان‌گونه که همسرشان تغییر می‌نماید، در خودشان نیز تغییر و تحول ایجاد کنند و بدین وسیله می‌توانند به درک درستی از یکدیگر برسند.

**به خواسته‌ها و نیازهای یکدیگر احترام بگذارید. خودخواه و خودرأی نباشید تا بتوانید پیشرفت همسرتان را ببینید.

** شرایط رشد و پیشرفت یکدیگر را فراهم کنید و به رشد یکدیگر کمک نمایید. فراموش نکنید شما و همسرتان همیشه یک فرد ثابت نیستید، بنابراین از پیشرفت هم لذت ببرید. از یکدیگر حمایت کنید و این تغییرات یا پیشرفت همدیگر را به نفع زندگی زناشویی‌تان بپذیرید.

همسر

** با همدلی با همسرتان می‌توانید مشوق او در راه پیشرفت شغلی و تحصیلی باشید. در زمینه پیشرفت‌هایتان در زندگی با همسرتان مشورت کنید و به نظر یکدیگر احترام بگذارید و ایشان را در جریان پیشرفت و تغییرات خود قرار دهید.

** با تعامل درست با یکدیگر در مورد خواسته‌ها، افکار و نیازهایتان گفتگو کنید. به فکر تغییرات مثبت در خود و همسرتان باشید.

**سعی کنید تغییر در حرکت به سمت تعالی و بالندگی باشد و پیش از تغییر راه‌های درست ایجاد آن را بدانید. سعی کنید پیشرفت خود را به رخ همسرتان نکشید.

** به همسرتان اعتماد کنید و با اطمینان خاطر از این‌که او توانایی پیشرفت را دارد می‌توانید او را در این مسیر همراهی کنید.

**یک جانبه تصمیم‌گیری نکنید و خود را عقل کل ندانید.

 

 بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: همسران جوان

مطالب مرتبط:

فرمول زندگی زناشویی

آموزش اینترنتی زن‌داری

اساس ماندگاری یک عشق

زندگی با همسر همیشه مشکوک!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.