تبیان، دستیار زندگی
دستاورد سیر معیوب و چرخه ناصواب گزینش مشمولان و در ادامه توزیع سبد کالا در چند روز گذشته، در نهایت موجب فوت 2 نفر و مجروحیت تعدادی از شهروندان ایرانی شد. آیا نمی‌شد کار به چنین جایی نرسد؟ به گزارش ایرنا، یک پیرمرد در فروشگاه رفاه کرمانشاه که مشمول دریافت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سبد کالایی جان می‌گیرد!


دستاورد سیر معیوب و چرخه ناصواب گزینش مشمولان و در ادامه توزیع سبد کالا در چند روز گذشته، در نهایت موجب فوت 2 نفر و مجروحیت تعدادی از شهروندان ایرانی شد. آیا نمی‌شد کار به چنین جایی نرسد؟
توزیع سبد کالا

یک پیرمرد در فروشگاه رفاه کرمانشاه که مشمول دریافت سبدکالا نمی‌شد، دچار ایست قلبی شد و فوت کرد. حشمت‌الله کبودی، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در این‌باره گفته که متوفی، پیرمردی حدودا 80 ساله بوده و یکشنبه گذشته در فروشگاه رفاه دچار ایست قلبی شده است. در این‌باره گواهی تاییدیه پزشکی قانونی کرمانشاه هم موجود است. کبودی هرگونه خبر و شایعه درباره اینکه این فرد در صف دریافت سبد کالای خانوار درگذشته است را رد کرد و گفت: کارت این مرحوم شامل دریافت سبد کالای خانوار نبوده است اما در همین روز یک تن دیگر در تهران و در منطقه تهرانسر در صف دریافت سبد کالا جان خود را از دست داد. در همین حال پایگاه خبری عرش‌نیوز مدعی شد در نیمه شب دوازدهم بهمن، مهدی فرجی، جوان ساکن هشترود با اطلاع از عدم تعلق سبد کالا به وی از طریق پیامک، به دلیل فشار عصبی وارده سکته کرده و راهی بیمارستان شد. وی هم‌اکنون در بیمارستان امام حسین(ع) هشترود بستری بوده و طبق اعلام پزشک معالج، وضع عمومی‌اش در حال بهبود است ولی به مدت دو ماه خانه‌نشین می‌شود. بروز رویدادهایی اینچنین نه در شأن مردم و نه در شأن دولت تدبیر و امید است. در این‌باره می‌توان محدود کردن زمان توزیع در طول دو هفته را نمونه آورد. با اعلام چنین محدوده زمانی بالطبع شهروندان از هراس اینکه سبد کالا به پایان برسد و دست آنها خالی بماند، به هیجاناتی دچار می‌شوند که نتیجه آن، ایجاد صف‌های طولانی و ساعت‌ها ماندن در صف برای دریافت آن است.

کالاهایی که قرار بود اول به 15 میلیون سرپرست خانوار به صورت رایگان داده شود اما یک مرتبه در روز قبل توزیع خبر رسید که 13 میلیون کارگر از لیست دریافت سبد کالا حذف شده اند. این در حالی بود که قبل از توزیع گفته شده بود که این سبدها به تمام کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی تعلق خواهد گرفت اما روز شنبه، دوازدهم بهمن، خط حقوقی 500 هزار تومانی گذاشته شد و به یکباره هر نفری که بالای این مقدار حقوق می گرفت، متمول به حساب آمده و از لیست حذف شد

تلفات جانی برای دریافت سبد کالایی در حالی رخ داده که طبق منطق دولتی‌ها در قبال موضوع حادثه آتش‌نشانی در تهران، باید مسۆولان دولتی که مسبب کشته شدن مردم برای اجرای این طرح بودند نیز استعفا دهند یا استیضاح شوند. دیروز باز هم صف‌های طولانی مردم و درگیری بین متقاضیان را شاهد بودیم تا این سوال به وجود آید که تدبیر مسۆولان برای جلوگیری از به خطر افتادن جان و کرامت انسانی چه بوده است؟

پرواضح است که قرار نیست این سبد بسان معجزه‌ای در سفره شهروندان باشد پس چنین هجومی توجیه منطقی ندارد اما از همان ابتدا وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توانست با برداشتن محدودیت زمانی توزیع از بروز اینگونه التهابات جلوگیری کند. البته وزارتخانه مزبور این اقدام را صورت داد ولی با تأخیر؛ روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعیه‌ای، زمان توزیع سبد كالایی دولت را تا پایان سال افزایش داد. در این اطلاعیه آمده برای رفاه و آسایش سرپرستان خانوار مشمول دریافت سبد کالا، طرح توزیع این سبد تا پایان سال تمدید و مشمولان دریافت سبد کالا می‌توانند با آرامش بیشتر به مراکز توزیع سبد کالا مراجعه کنند. همچنین سرپرستان خانوار مشمول دریافت سبد کالا که فاقد کارت بانکی هستند، لازم است با مراجعه به بانک‌هایی که یارانه نقدی خود را دریافت می‌کنند و ارائه شماره حساب یارانه نقدی و کارت ملی جهت دریافت کارت بانکی خود اقدام کنند. سرپرستان خانوار پس از دریافت این کارت و ارائه کارت ملی می‌توانند برای دریافت سبد کالا به مراکز توزیع مراجعه کنند. این اعلام می‌توانست در روزهای پایانی هفته گذشته یا شنبه همین هفته صورت گیرد.

توزیع سبد کالا

گزارش میدانی

توزیع سبد کالایی که دولت قولش را داده بود، از یکشنبه شروع شد و به دنبالش هم صف های طولانی شکل گرفت. صف های طولانی که حالا عکس هایش در بیشتر خبرگزاری ها و رسانه ها گذاشته شده است. عکس هایی از آدم هایی که در یک دستشان کیسه زردرنگ برنج قرار دارد و در دست دیگرشان دو پلاستیک حاوی دو بطری روغن مایع، تخم مرغ و دو بسته پنیر و دو عدد مرغ و در حال بازگشت از مراکز توزیع هستند و یا در صف های انتظار ایستاده اند تا سبدهای کالاهای خود را دریافت کنند.

یک ماه پیش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری تصویب‌نامه ارائه سبدکالا را برای اجرا به دستگاه‌‌های مربوطه ابلاغ کرده بود. سبدی حاوی 10 کیلوگرم برنج هندی 1121 بسته بندی شده، 2 عدد مرغ (به وزن تقریبی 4 کیلوگرم)، 2 بسته پنیر 400 گرمی ، 2 بطری روغن نباتی مایع 810 گرمی و یک شانه 30 عددی تخم مرغ (با وزن حداقل 1.8 کیلوگرم).

کالاهایی که قرار بود اول به 15 میلیون سرپرست خانوار به صورت رایگان داده شود اما یک مرتبه در روز قبل توزیع خبر رسید که 13 میلیون کارگر از لیست دریافت سبد کالا حذف شده اند. این در حالی بود که قبل از توزیع گفته شده بود که این سبدها به تمام کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی تعلق خواهد گرفت اما روز شنبه، دوازدهم بهمن، خط حقوقی 500 هزار تومانی گذاشته شد و به یکباره هر نفری که بالای این مقدار حقوق می گرفت، متمول به حساب آمده و از لیست حذف شد. متمولیانی که دستکم شامل 8 میلیون کارگر بیمه شده و 5 میلیون کارگر فاقد شناسه می شود. به این ترتیب تنها 3.5 میلیون نفر مشمول قانون کار وجود دارد که با حداقل دستمزد 492 هزار تومانی می توانند از این سبدها استفاده کنند. البته همین افراد هم در صورت داشتن 2فرزند حقوقشان به بالای 500 هزار تومان می‌رسد و عملا از سقف تعیین شده برای دریافت سبد کالا فراتر می‌رود. به این ترتیب به قول علیرضا محجوب، نماینده تهران، هیچ کارگری نمی‌تواند از نظر دولت سبد کالا را دریافت کند.

پرواضح است که قرار نیست این سبد بسان معجزه‌ای در سفره شهروندان باشد پس چنین هجومی توجیه منطقی ندارد اما از همان ابتدا وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توانست با برداشتن محدودیت زمانی توزیع از بروز اینگونه التهابات جلوگیری کند. البته وزارتخانه مزبور این اقدام را صورت داد ولی با تأخیر؛ روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعیه‌ای، زمان توزیع سبد كالایی دولت را تا پایان سال افزایش داد

البته گویا خط کشی حقوقی دولت با تحقیقات کامل نبوده و مسئولان تنها به حساب حقوق بیمه ای افراد اکتفا کرده اند. پسر جوانی که در یکی از پنج صف «صندوق مخصوص سبد کالای دولت» فروشگاه شهروند میدان پونک ایستاده است، می گوید: «والا من باورم نمیشه که سبد کالا به ما تعلق گرفت. چون من درسته که حقوقم در لیست بیمه حداقل حقوقه اما خب به جایش زمین و ملک دارم که درآمد هر ماهم رو به حدود دو میلیون تومن می رسونه. الان هم سبدم رو می گیرم و به خانواده ای که احتیاج داره میدم.»

این پسر جوان در حالی سبدکالا تحویل می گیرد که کمی آن طرف زن میانسالی با دو پسر 10 و 12 ساله سرپرست خانوار و اجاره نشین است و با حقوق بازنشستگی پدر فوت شده است روزگار سپری می کند. حقوق بازنشستگی که چون حدود 600 هزار تومان است باعث شده تا او از لیست سبد کالا خط بخورد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : وطن امروز، فارس، مهر، خبرآنلاین

مطالب مرتبط:

  قیمت مرغ پرپر شد!

 جزئیات جدید سبد کالایی

سناریو افزایش حق مسکن و خواروبار کارگران