تبیان، دستیار زندگی
پیش بینی ها نشان می دهد تا پایان بهمن ماه بازار مسکن با رونق نسبی معاملات همراه می شود. همچنین بررسی وضعیت بازار طلا هم تایید می کند احتمال رشد قیمت ها در بازار جهانی وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آینده مسکن و دلار چه می‌شود؟


پیش بینی ها نشان می دهد تا پایان بهمن ماه بازار مسکن با رونق نسبی معاملات همراه می شود. همچنین بررسی وضعیت بازار طلا هم تایید می کند احتمال رشد قیمت ها در بازار جهانی وجود دارد.

اقتصاد

نوع بازار

پیش بینی

بورس/ قعلا ثبات

اظهار نظرهای اخیر رئیس سازمان بورس نشان می دهد که عزم مدیران بورسی بررشد شاخص کل قرار گرفته است. حضور ناگهانی 50 شرکت حقوقی برای کمک به بازار و همچنین واکنش های لحظه ای شاخص کل این موضوع را تایید می کند. از سوی دیگر پیش بینی ها در مورد آینده اقتصاد کشور هم نشان می دهد که در سال 93 تورم کاهش و رشد اقتصادی افزایش می یابد. این دو مولفه می توانند به آینده بازار سرمایه کمک کنند. از سوی دیگر رکود معاملات بازار مسکن، ارز و طلا هم به بهبود وضعیت بورس کمک می کند در حال حاضر سرمایه گذاران انتخاب مناسبی برای انتخاب محل انتقال سرمایه هایشان پیش روی ندارند. البته در معاملات صبح امروز شاخص بازار سرمایه با ریزش مواجه شد. همین اتفاق می تواند نشانه ای نامطلوب برای بازار باشد. برهمین اساس باید وضعیت بازار سرمایه را نامطمئن ارزیابی کرد. البته به گفته مدیران بورسی شاخص از عدد 80 هزار واحد پایین تر نخواهد آمد. از سوی دیگر احتمال رشد ناگهانی نیز در کار نیست. در شرایطی که این اتفاق رخ دهد بازار سرمایه پرونده سال 92 را با بازدهی 116 درصدی می بندد.

ارز/ ثابت می ماند

اظهار نظرهای سیف نشان می دهد تحولی در بازار ارز کشور طی دو هفته آینده رخ نمی دهد. حضور هیات بلندپایه تجاری فرانسوی در تهران و همچنین بهبود وضعیت پرونده هسته ای ایران نشانه ای از تغییر فضای دیپلماسی و اقتصادی کشور است. در این شرایط قطعی ترین پیش بینی پیش روی بازار، ورود ساده تر ارز به کشور است. براین اساس پیش بینی افزایش قیمت وجود ندارد و در سخت ترین حالت بهای ارز ثابت باقی می ماند. البته در نرخ گذاری رسمی بانک مرکزی، قیمت دلار قدری افزایش و یورو اندکی کاهش یافت. اما با این حال روند قیمت گذاری ها با کمترین نوسان پیش می رود.

طلا/ گران می شود

در اولین روز معاملات بازار جهانی طلا قیمت این فلزگرانبها دو دلار کاهش پیدا کرد. با این حال همچنان پی بینی ها از رشد بهای طلا خبر می دهند.

بازار طلا وضعیت پیچیده تری در قیاس با بازار ارز دارد. قیمت طلا به شدت به مولفه های بین المللی گره خورده است. موسسات بلومبرگ و کیتکو آینده قیمت طلا را صعودی پیش بینی کرده اند. کاهش انتظارات تورمی، رشد ارزش دلار و عملکرد خوب بازارهای مالی طی ماه‌های اخیر از جذابیت طلا کاسته‌اند در حالیکه تقاضای فیزیکی و تقاضا برای حوزه‌های امن سرمایه‌گذاری سبب رشد قیمت‌ها می‌شوند. بانک مرکزی آمریکا در نشست هفته پیش خود 10 میلیارد دلار دیگر از میزان خرید ماهانه اوراق قرضه دولت کاست و آن را به 64 میلیارد دلار رساند. برنامه محدود کردن سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا از نشست ماه دسامبر آغاز شد. بهتر شدن وضعیت اقتصادی بویژه بهبود شرایط بازار کار عامل اصلی آغاز این برنامه بوده است.

اما از دید نهادهای تحلیلگر از جمله بانک‌های سرمایه‌گذاری، قیمت طلا در سال جاری میلادی زیر فشار عوامل پایایی که سال پیش سبب افول 28 درصدی قیمت‌ها شدند باقی خواهد ماند و روند نزول البته با شیب ملایم تر ادامه پیدا خواهد کرد. تعدادی از این نهادهای متوسط قیمت طلا در سال جاری را 1200 دلار پیش‌بینی کرده‌اند.

اگر کاهش خرید اوراق قرضه دولت آمریکا از سوی بانک مرکزی این کشور ادامه پیدا کند، رشد ارزش دلار به کاهش قیمت طلا کمک خواهد کرد.

مسکن/ ارزان می شود

رئیس اتحادیه مشاوران املاک پیش بینی کرده تعداد معاملات مسکن تا پایان بهمن ماه افزایش می یابد. به گفته او خریداران به طور متوسط 20 روز را صرف پرس و جو برای پیدا کردن مورد دلخواه می کنند. براساس گفته های او در بهمن ماه معاملات افزایش می یابد ولی قیمت ها رشد پیدا نمی کند. معاون وزیرراه و شهرسازی هم تاکید کرده است که قیمت ها در سال 93 افزایش نمی یابد.

بخش اقتصاد تبیان


منبع : خبرآنلاین