تبیان، دستیار زندگی
باز هم فضای مجازی و جریاناتی که در این فضا اتفاق می‌افتد، نقل محافل و رسانه‌های گوناگون شده است، این‌بار خبر دستگیری هکر شیادی که به بهانه آشنایی‌دادن کاربران با صفحات شبکه اجتماعی فیس‌بوک به‌تدریج از آنها اخاذی و پیشنهادات شرم‌آوری را ارائه کرده بود، باز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

300دختر جوان در لیست تجاوز هکر شیاد!


باز هم فضای مجازی و جریاناتی که در این فضا اتفاق می‌افتد، نقل محافل و رسانه‌های گوناگون شده است، این‌بار خبر دستگیری هکر شیادی که به بهانه آشنایی‌دادن کاربران با صفحات شبکه اجتماعی فیس‌بوک به‌تدریج از آنها اخاذی و پیشنهادات شرم‌آوری را ارائه کرده بود، بازتاب گسترده‌ای در بین افکار عمومی جامعه و همچنین فضای مجازی داشته است.

و اما ماجرای هکر شیاد
هکر

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت خبر از دستگیری هکر 25 ساله‌ای داد که با هک صفحه‌های فیس‌بوک دختران نوجوان در قبال ارائه پسورد از آنان تقاضای برقراری ارتباط نامشروع و غیراخلاقی می‌کرد. سرهنگ محمدمهدی کاکوان، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت با تشریح جزئیات این عملیات هوشمندانه پلیس گفت: حدود یک ماه پیش دختری 18 ساله با مراجعه به پلیس فتا عنوان کرد که صفحه شخصی‌اش (Page) در فیس‌بوک توسط فردی هک شده است و از آنجایی که این فرد در صفحه فیس‌بوکش عکس‌های شخصی خود را بارگذاری کرده بود، این مساله مورد سوء استفاده یک هکر جوان قرار گرفته بود.

اظهارات اولین قربانی

با مراجعه دختر جوان به پلیس، تشکیل پرونده این هکر هوسران کلید می‌خورد و پس از آن با گذشت هر روز پرونده این شرور سنگین‌تر می‌شود. در اظهارات اولین شاکی آمده است که هکر صفحه فیس‌بوک ضمن برقراری تماس تلفنی با وی، تهدید کرده است که در صورت تمکین نکردن خواسته‌های غیراخلاقی وی، عکس و مطالب شخصی‌‌اش را منتشر می‌کند .با توجه به حساسیت موضوع، پرونده بدون درنگ در اختیار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفته که با انجام بررسی‌های تخصصی و مهندسی معکوس توانستند ردپای این متهم را در یکی از شهرستان‌های استان قزوین بیایند. به گفته کاکوان، ماموران پلیس با دریافت دستور قضایی و نیابت توانستند این متهم 25 ساله به نام «میثم» را شناسایی و دستگیر کنند. وی افزود: ماموران پلیس در بررسی رایانه شخصی وی، پرده از راز بزرگی برداشتند چرا که مدارک و ادله موجود در رایانه «میثم» نشان می‌داد که این فرد بیش از 300 نفر را طعمه خود کرده بود.

آسان به فیس‌بوک بروید

آنچه درباره این شرور هوسران انکار‌ناپذیر است توانایی و دانش وی از رایانه و اینترنت است. این موضوع نیز از جمله موضوعاتی بود که با تحقیقات پلیس به‌خوبی روشن شد. رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت با بیان اینکه بررسی‌ها از این متهم 25 ساله نشان داد که وی از طریق آموزش‌های اینترنتی، روش هک‌کردن را فرا گرفته است، گفت: این فرد در فیس‌بوک خود لینکی تحت عنوان «آسان به فیس‌بوک بروید» را منتشر کرده و پس از مراجعه افراد به این صفحه جعلی فیس‌بوک، User و رمز عبور این افراد را ذخیره و پس از دستیابی به این اطلاعات، نسبت به تغییر رمز و هک‌کردن آن اقدام می‌کرد و با تهدید دختران جوان نسبت به انتشار عکس‌های شخصی‌شان، از آنها می‌خواست که با وی از طریق چت و پیامک رابطه غیراخلاقی برقرار کنند.

با مراجعه دختر جوان به پلیس، تشکیل پرونده این هکر هوسران کلید می‌خورد و پس از آن با گذشت هر روز پرونده این شرور سنگین‌تر می‌شود. در اظهارات اولین شاکی آمده است که هکر صفحه فیس‌بوک ضمن برقراری تماس تلفنی با وی، تهدید کرده است که در صورت تمکین نکردن خواسته‌های غیراخلاقی وی، عکس و مطالب شخصی‌‌اش را منتشر می‌کند .با توجه به حساسیت موضوع، پرونده بدون درنگ در اختیار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفته که با انجام بررسی‌های تخصصی و مهندسی معکوس توانستند ردپای این متهم را در یکی از شهرستان‌های استان قزوین بیایند

دختران جوان انتخاب هکر هوسران

از جمله موضوعاتی که به‌خوبی روشنگر داشتن سوء‌نیت و برنامه‌ریزی قبلی این فرد برای انجام کار بوده است، انتخاب تنها دختران جوان و نوجوان از میان طعمه‌هایی است که به دام افتاده‌اند. کاکوان با بیان اینکه این فرد بیشتر طعمه‌های خود را از بین دختران نوجوان انتخاب می‌کرد، اظهار داشت: بررسی‌ها نشان داد که عمده طعمه‌های این فرد، دختران 16-12 ساله بودند که به دلیل ترس از خانواده و منتشر نشدن عکس‌هایشان، تن به خواسته‌های این فرد می‌دادند.

به گفته کاکوان، تاکنون میثم به 300 فقره بزه بدین شیوه اعتراف کرده است و تحقیقات نشان داده است که این فرد در شهرهایی همچون تهران، کرج، هشتگرد، کیش، نهاوند، مشهد، اراک، ساری، رویان، چالوس، خرم‌آباد، گرگان، کرمان، سنندج، قزوین، مرو‌دشت، سبزوار، گنبدان، نیشابور، جیرفت، بوکان، گناب، ایلام، اصفهان و ارومیه چتر اقدامات مجرمانه خود را گسترانده بود.

تجاوز

بعد از اعترافات تکان‌دهنده میثم، پلیس از طریق فیس‌بوک به همه افرادی که مخاطب میثم تلقی می‌شدند اطلاع‌رسانی انجام می‌دهد. کاکوان در این باره به‌ایسنا‌ گفت: پس از دستگیری متهم، پلیس فتا با account و شماره متهم، به همه افرادی که مورد ظلم قرار گرفته‌اند، خبر دستگیری «میثم» را اطلاع داد. وی همچنین از خانواده‌ها تقاضا کرد که در کنار فرزندانشان در هنگام پرسه‌زنی در دنیای مجازی قرار گیرند و دقت لازم را داشته باشند.

درخواست پلیس از مردم

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت با اشاره به تاثیرات منفی این اقدام شوم «میثم» در روحیه دختران نوجوان، اظهار داشت: پلیس فتا ضمن اطمینان از افشای اطلاعات، به دخترانی که بدین شیوه مورد آزار قرار گرفته‌اند، از آنان درخواست می‌کند که برای ثبت شکایت به پلیس فتای تهران یا پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان مربوطه، مراجعه کنند.

سابقه نزاع با تبر در پرونده میثم

بنابر اظهارات رئیس پلیس فتای تهران، «میثم» در پرونده خود سابقه درگیری و نزاع با تبر را دارد که با توجه به نوع عملکرد این فرد مبنی بر ارائه درخواست‌های غیراخلاقی و جنسی از دختران نوجوان 16-12 ساله، دادستانی دستور ویژه‌ای را مبنی بر پیگیری این پرونده ارائه کرده است و متهم پس از تکمیل تحقیقات در اختیار مقام قضایی قرار خواهد گرفت.

آنچه درباره این شرور هوسران انکار‌ناپذیر است توانایی و دانش وی از رایانه و اینترنت است. این موضوع نیز از جمله موضوعاتی بود که با تحقیقات پلیس به‌خوبی روشن شد. رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت با بیان اینکه بررسی‌ها از این متهم 25 ساله نشان داد که وی از طریق آموزش‌های اینترنتی، روش هک‌کردن را فرا گرفته است، گفت: این فرد در فیس‌بوک خود لینکی تحت عنوان «آسان به فیس‌بوک بروید» را منتشر کرده و پس از مراجعه افراد به این صفحه جعلی فیس‌بوک، User و رمز عبور این افراد را ذخیره و پس از دستیابی به این اطلاعات، نسبت به تغییر رمز و هک‌کردن آن اقدام می‌کرد

اظهارات قابل توجه متهم

همچنین «میثم» در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه دانشجوی انصرافی رشته کامپیوتر هستم، ادعای دروغینی مبنی بر رضایت شکات پرونده را مطرح کرد و گفت: بعد از آنکه اقدام به هک و نفوذ به فیس‌بوک دختران نوجوان می‌کردم، در صورت خوش‌رفتاری آنها، accountشان را به آنان پس می‌دادم اما اگر بدرفتاری کرده یا فحاشی می‌کردند، دوباره به شیوه‌ای بدتر و سخت‌تر مزاحمشان می‌شدم چرا که من از فحش خوشم نمی‌آید! این متهم با بیان اینکه انگیزه خاصی نداشتم، بیان داشت: با اینکه در چت و اس‌ام‌اس‌ها، به ارضای جنسی می‌رسیدم اما این اواخر پشیمان شده بودم و می‌خواستم این مساله را ترک کنم که دستگیر شدم. گفتنی است با وجود اینکه پلیس فتا این متهم را دستگیر کرده است اما تلاش کارآگاهان برای شناسایی دیگر مالباخته‌ها و قربانیان این پرونده ادامه دارد.

بخش اجتماعی تبیان


منبع : وطن امروز