تبیان، دستیار زندگی
مراسم تجلیل از خادمان و خاطره‌نویسان برگزیده راهیان نور عصر روز 13 بهمن‌ماه در تالار خلیج‌فارس باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجمع الجزایر راهیان نور

تجلیل از خادمان و خاطره‌نویسان برگزیده راهیان نور


مراسم تجلیل از خادمان و خاطره‌نویسان برگزیده راهیان نور عصر روز 13 بهمن‌ماه در تالار خلیج‌فارس باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار شد.

مجمع الجزایر راهیان نور

در مراسم تجلیل از خادمان و خاطره‌نویسان برگزیده راهیان نور از 50 خادم و 16 خاطره‌نویس برتر اردوهای راهیان نور غرب و جنوب کشور در سال 92 تجلیل شد.

این مراسم با حضور سردار علی فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفین، سردار خضرایی مدیرعامل باغ‌موزه دفاع مقدس، مجتبی شاکری عضو شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام امرودی قائم مقام معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، احمدلو مدیرکل ایثارگران شهرداری، غفاری مدیرعامل شرکت شهر سالم و امرای ارتش، امیر قویدل، امیر مفید و امیر معین‌وزیری برگزار شد.

طی این مراسم از 50 خادم و 16 خاطره‌نویس برگزیده اردوهای راهیان نور غرب و جنوب کشور در سال 92 تجلیل شد. خادمین برگزیده از شرکت واحد اتوبوس‌رانی، باغ موزه دفاع مقدس، ستاد مرکزی راهیان نور کشور، شرکت شهر سالم، اداره ایثارگران شهرداری تهران، شهرداری تهران و اداره کل پشتیبانی شهرداری تهران بودند.

مجمع الجزایر راهیان نور

سلام بر قرارگاه بی‌قراران

سردار احمدلو مدیرکل ایثارگران شهرداری تهران با اشاره به هدف اعزام کاروان‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی گفت: رفتن به اردوهای راهیان نور دیدن یک فضای معمولی نیست، سلامی که دوستان در آن منطقه به امام حسین (ع) نثار می‌کنند مقدمه‌اش سلام بر قرارگاه بی‌قراران بود. اگر امروز قصد الگوسازی در جامعه را داریم چه بهتر که نسبت به اعزام گروه هدف به این مناطق اقدام کنیم و این اتفاقات 8 ساله را روح دیگری بدهیم تا در جامعه نمایان باشد.

وی افزود: امروز از این عزیزان یک تابلوی معاصر نصب است. روزی که رزمندگان ما وارد حوزه جهاد شدند تجهیزاتی نداشتند و با دست خالی جنگیدند. درود بر همه آن‌هایی که عزت دائمی اسلام را بیمه کردند و امروز ما از سرچشمه فیض آن‌ها بهره‌مندیم.

مجمع الجزایر راهیان نور

تهران یعنی ام‌القری جهان اسلام

سردار علی فضلی، جانشین سازمان بسیج مستضعفین در این مراسم با اشاره به اینکه در ایام سالگرد عملیات کربلای 5 هستیم، گفت: 6 ماه قبل از اینکه عملیات کربلای 5 آغاز شود برای عملیات کربلای 4 کار آماده‌سازی رزمندگان آغاز شده بود از شناسایی و طراحی تا آموزش و ممارست به خوبی انجام گرفته بود و در حالی که در جبهه کسری نیرو هم نداشتیم با عدم‌الفتح کربلای 4 مواجه شدیم. کار 6 ماهه در کمتر از 6 ساعت به شکست تبدیل شد. اما فرزندان که از باب ادای دین به جبهه آمده بودند برایشان شکست و پیروزی در این مسیر مهم نیست.

وی افزود: بعد از این شکست فرماندهان قرارگاه‌ها، تیپ‌ها و فرمانده وقت سپاه در قرارگاه خاتم‌الانبیاء جمع شدند و 3 شبانه‌روز بحث کردند تا علت شکست درآمد. به علت ویژگی‌های سخت جغرافیای کربلای 5 هیچ فرماندهی اعلام آمادگی نکرد. چون 3 کیلومتر میدان مین، باتلاق و سیم‌خاردار بود. جمعیت هر یک از کمین‌ها از جمعیت خط مقدم ما بیشتر بود. دژ تاریخی شلمچه که ارتفاع بلندی قریب 5 یا 6 متر از سطح باتلاق‌ها داشت و جلو آن 250 متر سیم‌خاردار حلقوی به هم پیوسته قرار داشت از موانع این عملیات بود. چندین هلالی نیز پشت دژ شلمچه ایجاد کرده بودند که 2 متر بلندتر از دژ بود و از دژ شلمچه محافظت می‌کرد. همان‌طور که می‌خواستیم به بصره پیشروی کنیم موانع مختلف دیگری از جانب دشمن ایجاد شده بود.

با این حجم کار خیلی طول می‌کشد که هر کسی بتواند به سفر راهیان نور رفته و امکانات لازم را به دست بیاورد. لازم است که این جزایر جداگانه را مجبور به مجمع‌الجزایر کنیم

جانشین سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به نتایج جلسه فرماندهان گفت: در این جلسه وقتی جبهه مورد ارزیابی قرار گرفت فرماندهان اعلام آمادگی نکردند تا اینکه به یکباره ندای امام از جماران به گوش رسید که فرزندان رزمنده من باید در این جبهه این عملیات را انجام دهند. وقتی خبر در جلسه منتشر شد یکی از فرماندهان بلند فریاد کشید که چه کسی می‌گوید نمی‌توان از این موانع عبور کرد. ما برای انجام سختی‌ها به جبهه آمده‌ایم. حالا امام چیزی را خواسته باشد و بگوییم نمی‌شود هیهات. به این ترتیب 7 دی‌ماه تصمیم نهایی گرفته شد و با تلاش‌های شهید کیان‌پور و یاران اطلاعات و عملیاتشان توفیق شد تا از معابر مختلف عبور کرده و به دژ شلمچه برسیم.

مجمع الجزایر راهیان نور

سردار فضلی با اشاره به اردوهای راهیان نور و تأثر آن در میان مردم گفت: اقدام موثر راهیان نور جزئی از انتظارات امروز مولایمان نائب امام زمان (عج) است. از همه کسانی که در این امر مهم زحمت کشیدند چه در شهرداری تهران و شخص شهردار و چه در باغ موزه دفاع مقدس قدردانی می‌کنیم. سردار قالیباف خودشان از کسانی بودند که در لشکر نصر در روز اول عملیات کربلای 5 به همراه بچه‌های مشهد ادامه عملیات را عهده‌دار شدند. امروز اگر مدیریت جهادی که مورد عنایت مولای ماست جریان داشته باشد از برکت همان رزمندگان دوران دفاع مقدس است. به همه شما عزیزان در شورای شهر، باغ موزه دفاع مقدس و شهرداری تهران که امروز این امکان جهادی در اختیار شماست می‌گویم در این کلان‌شهر بزرگ تهران که جمعیتش از 8 میلیون بالاتر است امکانات فراوانی دارید تا حداقل 2 یا 3 درصد از جمعیت را از کربلای ایران بهره‌مند کنید.

وی افزود: با این حجم کار خیلی طول می‌کشد که هر کسی بتواند به سفر راهیان نور رفته و امکانات لازم را به دست بیاورد. لازم است که این جزایر جداگانه را مجبور به مجمع‌الجزایر کنیم. در سال 91 یعنی سال گذشته 4 میلیون و 860 هزار نفر به کربلای ایران اعزام شدند که قریب 88 تا 90 درصد آن‌ها بار اولی بودند. با توجه به امکانات پایتخت این ظرفیت را در تهران توسعه دهید و یک نشان حداقل 2 درصدی را برای این کلان‌شهر در نظر بگیرید. این کار نیازمند ظرفیت و توانی از همه شماست. باید برای اینکه نهضت راهیان نور در تهران ام‌القری جهان اسلام را شاهد باشیم ایجاد آمادگی کنیم.

 سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

 پله پله تا ملاقات شهدا

  انسان خردمند

 سفرهای راهیان نور برنامه ریزی شد