تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر كتابهایی در زمینه ادب مقاومت و پایداری با عناوین: همت ، فقط خدا ... و خاطرات فضل الله فرخ.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اندوه سرد


معرفی مختصر كتابهایی در زمینه ادب مقاومت و پایداری با عناوین: همت ، فقط خدا ... و خاطرات فضل الله فرخ.

«همت»

«همت»

نخستین زندگینامه داستانی شهید محمدابراهیم همت در قالب کتاب «همت» به تازگی از سوی انتشارات روزگار منتشر شد. این کتاب را محمد عزیزی نوشته است.

«همت» نوشته محمد عزیزی، نخستین زندگینامه داستانی شهید محمد ابراهیم همت است. این کتاب سه کتاب، دیگر به نام‌های «به سوی صبح»، «اندوه سرد» و «دشت‌های سوخته» را در بر می‌گیرد.

«به سوی صبح» به مرور دوران کودکی تا انقلاب اسلامی می‌پردازد. «اندوه سرد» شرح نحوه حضور در سپاه پاسداران، فعالیت در پاوه و روز‌های نخست ازدواج همت با همسرش است و «دشت‌های سوخته» مبارزات و زندگی خانوادگی شهید همت را توامان تصویر می‌کند.

در بخشی از مقدمه کتاب «همت» می‌خوانیم: «این کتاب را نه برای آنان که شهید همت را بهتر از من می‌شناسند و با او زیسته‌اند، بلکه برای کسانی نوشته‌ام که از او فقط نامی شنیده‌اند و یا حد اکثر هر روز از اتوبان او رد می‌شوند بدون آن‌که بدانند به راستی این مرد که بوده است؟»

نگارنده برای نوشتن «همت» 15 سال زمان گذاشته است و در این مدت تمامی اسناد، کتاب‌ها، فیلم‌ها و نوار‌های صوتی که درباره زندگی شهید ابراهیم همت منتشر شده را مورد مطالعه قرار داده و علاوه بر استفاده از گفته‌های خود شهید، از نوشته‌ها، خاطرات، گفته‌ها و روایت‌های خانواده نزدیک و دور شهید همت و نیز هم‌رزمان وی نیز بهره برده است.

در صفحه 276 کتاب در ادامه شرح مبارزه‌های شهید همت برای به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی می‌خوانیم: «... همه از ابتکار عمل و نقشه‌‌ی ابراهیم استقبال کردند و پس از تقسیم مسوولیت‌ها، هر کدام دنبال ماموریت خود رفتند. سحر، در زیر وزش هوای خنک بهمن ماه سال 1357، هم‌زمان صد‌ها جوان از صد‌ها نقطه‌ی شهرضا با فریاد الله اکبر ابراهیم همت، الله اکبر سر دادند. گلوله‌های پارچه‌ای آتشین را به سوی نظامی‌های رژیم پرتاب کردند. این هیاهوی دسته‌جمعی و گلوله‌های آتشین خواب سحرگاهی نظامی‌ها و بسیاری از مردم شهر را بر هم زد و همه وحشت‌زده شدند...»

«همت» را انتشارات روزگار با همکاری انتشارات پلاک هشت اول بهمن 1392 با شمارگان سه‌هزار و 300 نسخه، در یکهزار و 152 صفحه، قطع رقعی و به بهای 400‌هزار ریال منتشر کرده است.

خاطرات شهید امینی «فقط‌ خدا...» شد

خاطرات جانباز شهید محمدامین امینی را فاطمه علی‌پور در قالب کتاب «فقط خدا...» تدوین کرده‌است. این کتاب از سوی انتشارات دارخوین منتشر می‌شود.

مدیر انتشارات دارخوین ، گفت: خاطرات جانباز شهید محمدامین امینی در کتاب «فقط خدا...» نوشته شد.

جانمراد احمدی از فاطمه علی‌پور به عنوان تدوین‌گر خاطرات نام برد و درباره این جانباز شهید گفت: محمدامین امینی از جانبازان 70 درصد جنگ تحمیلی است که پس از سال‌ها تحمل رنج ترکش‌های دوران دفاع مقدس در سال 1390 به یاران شهید خود پیوست.

«... همه از ابتکار عمل و نقشه‌‌ی ابراهیم استقبال کردند و پس از تقسیم مسوولیت‌ها، هر کدام دنبال ماموریت خود رفتند. سحر، در زیر وزش هوای خنک بهمن ماه سال 1357، هم‌زمان صد‌ها جوان از صد‌ها نقطه‌ی شهرضا با فریاد الله اکبر ابراهیم همت، الله اکبر سر دادند. گلوله‌های پارچه‌ای آتشین را به سوی نظامی‌های رژیم پرتاب کردند. این هیاهوی دسته‌جمعی و گلوله‌های آتشین خواب سحرگاهی نظامی‌ها و بسیاری از مردم شهر را بر هم زد و همه وحشت‌زده شدند...»

وی با اشاره به گذشت دو سال از شهادت این جانباز ادامه داد: علی‌پور با جمع‌آوری خاطرات دوستان و هم‌رزمان آن شهید، کتابی را در 120 صفحه برای انتشار به نشر دارخوین سپرده‌است.

به گفته احمدی، این کتاب در دهه فجر امسال در 124 صفحه، قطع نیم‌خشتی و با شمارگان سه‌هزار نسخه منتشر خواهد شد.

مدیر نشر دارخوین درباره دلیل نامگذاری کتاب با نام «فقط خدا...» توضیح داد: این نام براساس تکیه کلام شهید که همواره می‌گفت «فقط خدا...»، بر  کتاب گذاشته شده‌است. او با به کار بردن این اصطلاح می‌خواست یاد آخرت و خداوند را در خاطر افراد پررنگ کند.

«خاطرات فضل الله فرخ»

«خاطرات فضل الله فرخ»

انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی ،کتاب «خاطرات فضل الله فرخ» تدوین حسین کاوشی را منتشر کرد. فرخ از اعضای حزب جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بود.

به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، این کتاب دربرگیرنده اطلاعاتی از مبارزات بازاریان تهران برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی است و نگاه جامعی هم به فعالیت نیروهای مذهبی در زمان طاغوت دارد.

فرخ پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیتش در احزاب جمهوری اسلامی و موتلفه را ادامه داد و در این کتاب به بخشی از خاطرات وی که مربوط به بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است هم اشاره شده است. مولف در نگارش این اثر از خاطرات و مشاهدات عینی شخصیت‌ها بهره برده است.

کتاب «خاطرات فضل الله فرخ» 304 صفحه، با شمارگان هزار و 500 نسخه و بهای 95 هزار ریال روانه بازار نشر شده است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش كتاب و كتابخوانی تبیان


منبع: ایبنا