تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان مالیاتی از پیش‌بینی مالیات مکرر مسکن و مالیات بر اجاره در لایحه مالیات‌های مستقیم خبر داد و گفت: درآمدهای مالیاتی در ۱۰ ماهه سال نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.علی عسگری با اشاره به شرایط اقتصاد ایران اظهار داشت: تحریم‌ها فرصتی را بر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایرانی ها در سال 92 چقدر مالیات دادند؟


رئیس سازمان مالیاتی از پیش‌بینی مالیات مکرر مسکن و مالیات بر اجاره در لایحه مالیات‌های مستقیم خبر داد و گفت: درآمدهای مالیاتی در 10 ماهه سال نسبت به سال قبل 30 درصد افزایش داشته است.علی عسگری با اشاره به شرایط اقتصاد ایران اظهار داشت: تحریم‌ها فرصتی را برای اقتصاد ایران فراهم کرده که وضعیت‌های نهفته اقتصاد ایران را بهتر بشناسیم.

وی افزود: درس سال‌های تحریم را می‌توانیم به سرعت در جهت استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد داخل و بین‌الملل برای توسعه اقتصاد کشور استفاده کنیم.

مالیات

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم گفت: این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی و کلیات آن در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و پس از اتمام بررسی لایحه بودجه در صحن مجدداً این لایحه بررسی خواهد شد.

رشد 30 درصدی مالیات‌ها در 10 ماهه سال

وی با ابراز امیدواری نسبت به اتمام بررسی این لایحه در مجلس تا پایان سال افزود: در‌آمدهای مالیاتی در 10 ماهه امسال با وجود محدودیت‌های اقتصادی مناسب بوده، بطوریکه با 30 درصد رشد مواجه شده است.

وی افزود: درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده 74 درصد و مالیات مستقیم 16 درصد رشد داشته که با این حساب 90 درصد درآمدهای مالیاتی در سال جاری تحقق می‌یابد.

عسگری با بیان اینکه از نظر درآمد منابع اطمینان بخشی تحصیل و به خزانه واریز شده است،گفت: در ده ماهه امسال 31 هزار و 500 میلیارد تومان در‌آمد به دست آمده که معادل 12 ماه سال گذشته است به همین دلیل در دو ماهه آینده به  هر میزان که مالیات دریافت شود بیش از سال گذشته است.

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اجرای پایلوت طرح جامع مالیاتی در استان‌های تهران، اصفهان و کرمانشاه تصریح کرد: امیدواریم تا تیرماه این طرح در استان اصفهان و تهران به اتمام رسیده و در مرحله بعدی در سایر مناطق اجرایی شود.

وی با بیان اینکه نرم‌افزار جامع مالیاتی اجرایی شده است، گفت: سایر برنامه‌های سازمان مانند تأمین نیروی انسانی و اصلاح ساختار در حال انجام است که البته اصلاح ساختارها به اتمام رسیده است.

وجود 10 هزار میلیارد تومان معوقات  و  جرایم مالیاتی

معاون وزیر اقتصاد در مورد معوقات مالیاتی گفت: این میزان حدود 10 هزار میلیارد تومان است که البته 6 هزار میلیارد تومان آن مربوط به جرایم مالیاتی و تنها 4 هزار میلیارد تومان مربوط به اصل مالیات معوق شده است.

عسگری در مورد بخشودگی جرایم گفت: مقرر شده برای فعالیت‌های تولیدی بخشودگی جرایم لحاظ شود که البته این بخشودگی در صورتی است که اصل مالیات در موعد مشخص شده پرداخت شود

وی افزود: با طراحی نرم‌افزار توانستیم تمام معوقات مالیاتی را محاسبه کرده و این فرایند به روز قابل رصد است.

به گفته وی بدهکاران مالیاتی شامل بدهکاران کوچک، بزرگ،  شرکت‌های دولتی، مشاغل، کارت بازرگانی، نقل و انتقال و ارزش افزوده است.

افزایش 13هزار میلیارد تومانی مالیات‌ها در سال 93

عسگری در خصوص تحقق مالیاتی در بودجه سال آینده گفت: آنچه که مربوط به سازمان مالیاتی می‌شود کسب 55 هزار و 600 میلیارد تومان مالیات در سال آینده است و در صورتیکه که امسال 41 تا 42 هزار میلیارد تومان مالیات به دست آید در سال آینده باید 13 هزار میلیارد تومان حجم اصولی مالیاتی افزایش یابد.

وی تصریح کرد: برای سال 92 رشد درآمدهای مالیاتی 14 هزار میلیارد تومان بود که 12 هزار میلیارد تومان آن معوق می‌شود و بنابراین رشد 14 هزار میلیارد تومانی درامد سال آینده دور از انتظار نیست.

سپرده-مالیات

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به ماده 52 قانون برنامه پنجم توسعه گفت: بنده در مجلس و دولت گفتم اگر این ماده قانونی که ارائه اطلاعات در‌آمد و هزینه افراد را در اختیار سازمان مالیاتی قرار می‌دهد اجرایی شود، سازمان مالیاتی می‌تواند اطلاعات واقعی‌تری از وضع در‌آمدی افراد به دست آورد و این زمینه تحقق پیش‌بینی درآمدهای مالیاتی را در سال آینده میسر خواهد کرد.

بخشودگی جرایم مالیاتی بخش تولید

عسگری در مورد بخشودگی جرایم گفت: مقرر شده برای فعالیت‌های تولیدی بخشودگی جرایم لحاظ شود که البته این بخشودگی در صورتی است که اصل مالیات در موعد مشخص شده پرداخت شود.

وی در مورد مالیات شرکت ملی نفت گفت: این شرکت ماهانه به صورت علی‌الحساب 100 میلیارد تومان مالیات می‌پردازد، البته فعالیت‌های این شرکت و شرکت‌های زیر مجموعه آن در بخش‌های سرمایه‌گذاری از مالیات معاف است.

مالیات مکرر مسکن و مالیات بر اجاره  در لایحه مالیات‌های مستقیم

رئیس سازمان امور مالیاتی در مورد مالیات بر معاملات مکرر مسکن گفت: در لایحه مالیات‌های مستقیم مالیات بر معاملات مکرر مسکن دیده شده  و همچنین مالیات بر اجاره مسکن لحاظ شده است.

به گفته وی در مالیات بر اجاره به هر میزانی که فرد مسکن احداث کرده در صورت اجاره آن واحد مشمول پرداخت مالیات نمی‌شود و اگر بیش از آن واحدی را اجاره دهد باید مالیات بپردازد.

معاون وزیر اقتصاد یکی دیگر از بخش‌های اصلاح مالیات‌ها مالیات بر عایدی سرمایه عنوان کرد و گفت: یکی از مصادیق آن معاملات مکرر مسکن است؛ در این بخش در صورتیکه ملک خریداری شده در زمان فروش بیش از نرخ تورم فروخته شود ارزش اضافی مشمول مالیات می‌شود.

عسگری با بیان اینکه از نظر درآمد منابع اطمینان بخشی تحصیل و به خزانه واریز شده است،گفت: در ده ماهه امسال 31 هزار و 500 میلیارد تومان در‌آمد به دست آمده که معادل 12 ماه سال گذشته است به همین دلیل در دو ماهه آینده به  هر میزان که مالیات دریافت شود بیش از سال گذشته است

ماشین ورزشکارانی که مالیات ندهند متوقف می‌شود

وی گفت:‌تعداد زیادی از ورزشکاران مالیات خود را پرداخت می‌کنند اما عمدتاً مشکلی که با ورزشکاران و فوتبالیست‌ها داریم این است که در قراردادها باشگاه‌ها پرداخت مالیات را متقبل می‌شوند اما اقدام به پرداخت مالیات نمی‌کنند.

عسگری با تاکید بر این‌که مودی ما ورزشکار است اضافه کرد: متأسفانه باشگاه‌ها مالیات را در زمان موعد مقرر پرداخت نمی‌کنند بنابراین اداره‌ای را در تهران به باشگاه‌ها و فوتبالیست‌ها اختصاص داده‌ایم و در مواردی که اقدام به پرداخت مالیات نمی‌کنند مجبور می‌شویم آن‌ها را ممنوع‌الخروج کنیم و یا ماشین آن‌ها را در خیابان متوقف کنیم.

فراوری : علی زنگنه

بخش اقتصاد تبیان


منبع: فارس، ایسنا

بیشتر بخوانید:

 830 هزار تومان حقوق،معاف از مالیات

 باید از دلالان مالیات گرفت!

 28 سال درباره مالیات اشتباه کردیم