تبیان، دستیار زندگی
دو میمون چینی به نام های «نینگ نینگ» و «مینگ مینگ» نخستین نخستی های تراریخته ای هستند که با استفاده از روش «بریدن و چسباندن DNA» متولد شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولد میمون‌های تراریخته


دو میمون چینی به نام های «نینگ نینگ» و «مینگ مینگ» نخستین نخستی های تراریخته ای هستند که با استفاده از روش «بریدن و چسباندن DNA» متولد شده اند.

دانشمندان مدعی اند این فناوری می تواند به طلیعه عصر جدیدی در پزشکی ژنتیکی منجر شده و به مبارزه با بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون کمک کند.

تولد میمون‌های تراریخته

این فناوری که CRISPR-Cas9 نام دارد، بخش های مورد نظر را در کد ژنتیکی به طور دقیق تغییر داده و می تواند مدل های تحقیقاتی واقعی تری از بیماری های انسانی ارائه کند.

در این مورد، محققان دو ژن را در تخمک بارور شده میمون، دست کاری کرده و سپس سلول تخم را به رحم میمون مادر وارد کردند.

محققان دانشگاه پزشکی نانجینگ، تولد موفق دو میمون دم دراز دوقلوی ماده را با استفاده از این روش گزارش کردند. با استفاده از همین روش، 5 مادر میزبان، دچار سقط جنین شدند و 4 مادر دیگر نیز باردار هستند.

دانشمندان پیش از این، از فناوری ویراستاری ژنوم برای حذف، وارد کردن و اصلاحDNA در سلول های انسانی رشد داده شده در ظروف آزمایشگاهی استفاده می کردند.

اما این مطالعه جدید برای نخستین بار نشان می دهد روش CRISPR-Cas9 می تواند با DNA دستکاری شده در ژنهایی که به طور خاص هدف گذاری شده بودند، نخستی های سالمی تولید کند.

«جیاهو شا»، سرپرست این گروه از محققان چینی می گوید می توان از روش CRISPR-Cas9 برای تولد میمون هایی استفاده کرد که با داشتن نقص های ژنتیکی خاصی که منجر به بروز بیماری هایی در انسان می شود، آزمایش های حیوانی را ترتیب داد.

بر خلاف دیگر ابزارهای ساکت کننده ژن، روش CRISPR-Cas9 مواد منبع ژنوم را هدف قرار داده و به طور دائمی ژن را در سطح DNA خاموش می کند

از این فناوری می توان برای رشد دادن عضوهای بدن انسان در آزمایشگاه، آزمایش داروها و یا نظارت بر جدی بودن بیماری هایی که می تواند بدن را تحت تاثیر قرار دهد استفاده کرد.

محققان در تلاش هستند با بررسی تغییرات دقیق در DNA روشی برای مقاوم کردن افراد در برابر ویروس ایدز بیابند.

دانشمندان معتقدند CRISPR-Cas9 قابلیت آن را دارد که بتوان بر بسیاری از محدودیت های روش های کنونی ساکن کننده ژن غلبه کرد.

«فنگ ژانگ» استادیار دانشگاه MIT می گوید اکنون می توانیم از این فناوری در مقیاس ژنوم استفاده کرده و از آن برای بررسی هر ژنی که می خواهیم بهره مند شویم.

بر خلاف دیگر ابزارهای ساکت کننده ژن، روش CRISPR-Cas9 مواد منبع ژنوم را هدف قرار داده و به طور دائمی ژن را در سطح DNA خاموش می کند.

برش DNA که در واقع جدا کردن دو رشته در هم پیچیده DNA از هم است به طور نزدیکی تقلید کننده انواع جهش هایی است را که به طور طبیعی روی می دهد مانند قرار گرفتن مزمن در برابر خورشید. اما بر خلاف پرتوهای UV که می تواند موجب تغییرات ژنتیکی شود سیستم CRISPR-Cas9 جهشی را در یک موقعیت دقیق در ژنوم ایجاد می کند.

تولد میمون‌های تراریخته

وقتی یک ماشین سلولی شکاف DNA را اصلاح و ترمیم می کند قطعه های کوچکی از DNA را بر می دارد و ژن را به حالت غیر عملیاتی در می آورد. در این روش محققان می توانند به طور دقیقی ژنهای خاصی را در ژنوم خاموش کنند.

روش CRISPR-Cas9 به خاطر قابلیت های بزرگش مورد استقبال متخصصان ژنتیک در آزمایشگاه های سراسر جهان قرار گرفته است.

اما این پیشرفت اخیر مخالفت هایی را توسط برخی از گروه هایی که مخالف آزمایش های حیوانی هستند در پی داشته است.

جیاهائو شا می گوید تحقیقات ما نشان می دهد سیستم CRISPR/Cas9 می تواند به طور همزمان و در یک گام اختلالاتی را در دو ژن هدف ایجاد کرده و جهش هایی خارج از هدف در پی نداشته باشد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر