تبیان، دستیار زندگی
گزارش‌ها حکایت از نارضایتی مردم از نحوه توزیع سبد کالایی دارد و این در حالی است که مسئولان وزارت صنعت، وزارت تعاون و سازمان هدفمندی یارانه‌ها هم‌چنان سکوت کرده و در مقابل نارضایتی مردم واکنشی نشان نمی‌دهند. وقتی حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود برخی سی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نارضایتی از توزیع سبد کالا و سکوت مسئولان


گزارش‌ها حکایت از نارضایتی مردم از نحوه توزیع سبد کالایی دارد و این در حالی است که مسئولان وزارت صنعت، وزارت تعاون و سازمان هدفمندی یارانه‌ها هم‌چنان سکوت کرده و در مقابل نارضایتی مردم واکنشی نشان نمی‌دهند. وقتی حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود برخی سیاستهای دولت احمدی نژاد را به باد انتقاد می‌گرفت همواره از ضرورت حفظ شان و احترام به مردم صحبت می‌کرد و می‌گفت و اینکه نباید سیاست‌های گداپرورانه در کشور داشت.

توزیع سبد کالا

محمدرضا نعمت زاده پیرترین وزیر کابینه و البته پرحاشیه ترین عضو دولت یازدهم در برنامه 100 روزه وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت پیشنهاد داد تا دو نوبت سبد کالایی در بهمن‌ماه و اسفند‌ماه بین افراد نیازمند توزیع شود که بعدها این پیشنهاد نعمت‌زاده به تصویب هیئت وزیران رسید و افراد مشمول این طرح با امضای معاون اول رئیس جمهور اطلاع‌رسانی شد به نحوی که همه کارمندان و کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی و همچنین کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح در کنار طلاب، خبرنگاران و دانشجوهای متاهل مشمول طرح سبد کالایی شدند اما در اولین اطلاعیه وزارت صنعت در یک تصمیم ناگهانی با اعلام شرط حقوق 500 هزار تومانی بخش قابل توجهی از کارگران و بازنشستگاه تامین اجتماعی از دریافت سبد کالا محروم شدند.

صبح دیروز یک مقام مسئول در معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری از احتمال اهداء سبد به همه کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی خبرداد و گفت: این طرح در دولت در حال بررسی است.

همچنین گزارش‌های متعددی در خصوص نارضایتی مردم از عدم دریافت سبدکالا توسط برخی گروه‌ها به روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی می‌شود ،به گونه‌ای که براساس آخرین اخبار رسیده گروهی از سرپرستان خانوار از صبح دیروز در مقابل معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت تجمع کرده و مراتب اعتراض خود را اعلام کرده‌اند.

در وضعیت بوجود آمده بهترین حالت آن است که مردم به تدریج و در روزهای مختلف برای دریافت سبد کالایی مراجعه کنند تا با مشکلات ذکر شده مواجه نشوند چرا که از صبح دیروز در خصوص برخی کارتهای بانکی نظیر بانک تجارت، پاسارگاد، صادرات و در برخی فروشگاه‌ها بانک ملی با اختلال شبکه مواجه است

عدم اطلاع‌رسانی دقیق در نحوه توزیع سبد کالا باعث بروز مشکلات فراوانی از ساعات ابتدایی صبح دیروز شده است به نحوی که برخی از مردم با دفترچه حساب برای دریافت سبد کالا مراجعه کردند این درحالیست که باید همه کارت بانکی به همراه داشته باشند.

همچنین نارضایتی هایی هم درخصوص کالاهای توزیع شده در این سبد کالا وجود داشت به نحویکه برخی از سرپرستان خانوار از توزیع مرغ منجمد ابراز نارضایتی کرده و می‌گفتند از روی ناچاری باید این کالاها را دریافت کنیم.

براساس مشاهدات خبرنگار ما از فروشگاه‌های مختلف شهروند، رفاه، اتکا و سپه کالاهای عرضه شده در فروشگاه‌های مختلف از برندهای متفاوت است به نحویکه در یکی از فروشگاه‌های رفاه سطح شهر تهران، برنج هندی در بسته بندی‌های برنج محسن و برنج آوازه توزیع می‌شد اما در سایر فروشگاه‌ها از برنج های هندی با برند های متفرقه استفاده می‌شود، این موضوع درباره بسته‌بندی‌های انواع روغن نیز وجود دارد و برندهای روغن‌های توزیع شده در فروشگاه‌های مختلف متفاوت است.

براساس مشاهدات خبرنگار ما از فروشگاه‌های مختلف شهروند، رفاه، اتکا و سپه کالاهای عرضه شده در فروشگاه‌های مختلف از برندهای متفاوت است به نحویکه در یکی از فروشگاه‌های رفاه سطح شهر تهران، برنج هندی در بسته بندی‌های برنج محسن و برنج آوازه توزیع می‌شد اما در سایر فروشگاه‌ها از برنج های هندی با برند های متفرقه استفاده می‌شود

کیفیت توزیع سبد کالایی در همه فروشگاه‌ها یکسان نیست و برخی متصدیان فروشگاهی برخورد مناسبی با مردم ندارند. مردم برای دریافت سبد کالایی در دمای 5- درجه و در حالیکه در برخی نقاط تهران با بارش برف و باران مواجه هستند در حیاط فروشگاه و در مقابل انبار فروشگاه ها صف های طویل تشکیل داده‌اند. به نظر می‌رسد همان گونه گه آقای روحانی اشاره داشت برخوردهایی از این دست در شأن مردم شریف ایران نباشد چرا که سیاستهایی از این دست می‌توانست با رعایت بسیاری از مناسبات اجتماعی و با مدیریت و برنامه‌ریزی بهتر اجرا شود.

توزیع سبد کالا

در وضعیت بوجود آمده بهترین حالت آن است که مردم به تدریج و در روزهای مختلف برای دریافت سبد کالایی مراجعه کنند تا با مشکلات ذکر شده مواجه نشوند چرا که از صبح دیروز در خصوص برخی کارتهای بانکی نظیر بانک تجارت، پاسارگاد، صادرات و در برخی فروشگاه‌ها بانک ملی با اختلال شبکه مواجه است.یک مقام مسئول در بانک مرکزی در این خصوص اعلام می‌کند مردم بدون آنکه مطمئن شوند سبد کالا دریافت می‌کنند یا خیر ، به این فروشگاه‌ها مراجعه کرده و کارت خود را در کارتخوان می‌کشند که همین عامل باعث می‌شود ترافیک شبکه بالا برود، لذا بهتر است قبلاز اطمینان از دریافت سبد به فروشگاه‌ها مراجعه نکنند یا در برخی موارد افراد کهنسال و بازنشسته با دفترچه حساب به بانک‌ها مراجعه می‌کنند لذا انتظار می‌رود تا اطلاع‌رسانی صحیح در این خصوص صورت گیرد و همه مردم و مشمولین این طرح با کارت بانکی مراجعه کنند.بنابراین گزارش، دولت در اجرای سیاستهایی از این دست باید برنامه‌ریزی و هماهنگی بیشتری با دستگاه‌های ذیربط داشته باشد تا به لحاظ اجتماعی کمترین آسیب‌ها به قشر محروم و نیازمند جامعه وارد شود.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : فارس