تبیان، دستیار زندگی
وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: در صورت شکست مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان و اسرائیل تل آویو بعد از آن ممکن است با تحریم‌های بین‌المللی رو به رو شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمریکا به دنبال تحریم اسراییل؟


وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: در صورت شکست مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان و اسرائیل تل آویو بعد از آن ممکن است با تحریم‌های بین‌المللی رو به رو شود.

امریکا و اسراییل

جان کری وزیر خارجه آمریکا در اجلاس امنیتی مونیخ آلمان اعلام کرد: جامعه بین المللی به صورت جدی قصد دارد در صورت شکست مجدد مذاکرات سازش میان فلسطینیان و اسرائیل تحریم بین المللی را ضد تل آویو به اجرا در آورد.

نشریات مختلف اسرائیلی صبح امروز بعد از اعلام این مطلب از سوی جان کری بخش اعظم موضوعات خود را به تحلیل این تهدید اختصاص دادند و آن را برای تل آویو بسیار خطرناک توصیف کردند.

منابع صهیونیستی در این باره نوشتند: هم اکنون آمریکا و اروپا فشارهای بین المللی گسترده ای را ضد تل‌آویو آغاز کرده‌اند، آن‌ها می‌خواهند طرح سازش جان کری به هر شکل ممکن به نتیجه و سرانجام برسد.

جان کری در ادامه این پیش بینی خود افزوده است: تل آویو اکنون در مرحله رونق اقتصادی قرار دارد و باید بداند اگر تحریم بین‌المللی آغاز شود این مرحله را دیگر شاهد نخواهد بود.

تل آویو سخنان جان کری را یک تهدید علنی و آشکار ضد اسرائیلی دانسته است، و مقامات اسرائیلی به شدت از این لحن و بیان جان کری ناخشنود هستند.

پاسخ نتانیاهو به اظهارات اخیر کری

به گزارش مشرق به نقل از شبکه سی .ان .ان عربی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اظهارات فوق را در نشست هفتگی کابینه این رژیم بیان کرده اما صراحتا نامی از آمریکا یا جان کری، وزیر خارجه این کشور نبرده است.

نتانیاهو در این نشست گفت: تلاش برای انزوای بین المللی اسرائیل ناعادلانه است و هرگز به نتیجه نخواهد رسید چرا که اسرائیل با این فشارها از منافع استراتژیک خود کوتاه نخواهد آمد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در اجلاس امنیتی مونیخ آلمان اعلام کرده بود: "جامعه بین المللی به صورت جدی قصد دارد در صورت شکست مجدد مذاکرات سازش میان فلسطینیان و اسرائیل تحریم بین المللی را ضد تل آویو به اجرا در آورد."

وی ادامه داد: اینگونه اظهارات باعث می شود فلسطینیان بیش از پیش به موضع گیری علیه اسرائیل روی آورند و از پذیرش صلح امتناع کنند و بدین گونه امکان تحقق صلح و سازش کمتر خواهد شد.

یوال استینیتز» وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم‌صهیونیستی هم اظهارات وزیر خارجه آمریکا را «اهانت‌آمیز و غیرقابل‌قبول» توصیف کرده است. استینیتز هم نظیر «دنی دانون» معاون وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی گفته است اسرائیل «در حالی که اسلحه‌ای به سوی سرش نشانه رفته»، مذاکره نمی‌کند. وی همچنین مدعی شد که این اظهارات می‌تواند به شکست مذاکرات سازش و نهایتا متهم شدن اسرائیل منجر شود.

«نفتالی بنت» وزیر اقتصاد کابینه نتانیاهو هم به شدت از کری انتقاد کرده و گفته است آمریکا به جای تهدید به تحریم، باید کنار اسرائیل بایستد. وی همچنین گفته اسرائیل از ترس تحریم اقتصادی، از مالکیت اراضی نمی‌گذرد. بنت از جمله سیاستمداران صهیونیست حامی الحاق کرانه باختری به فلسطین اشغالی است.

بین الملل، پرچم

عقب نشینی آمریکا؟

وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به واکنش‌های تند رسانه‌ها و مقامات اسرائیلی به اظهارات جان کری اعلام کرد که وی سابقه‌ای افتخار آمیز در حمایت از اسرائیل داشته و هیچگاه خواهان تحریم و بایکوت این رژیم نبوده است. در حالیکه اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با واکنش تند مقامات رژیم صهیونیستی مواجه شده است، جین ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که سخنان کری انعکاس دقیقی نداشته‌اند.

وی گفت که کری "سابقه‌ای افتخارآمیز طی سه دهه گذشته در حمایت از امنیت و رفاه اسرائیل، شامل مخالفت سرسخنانه با تحریم‌ها داشته است."

ساکی در واکنش به سۆالات درباره اظهارات کری گفت: "تنها اشاره وی به بایکوت توصیف اقداماتی بود که توسط دیگران انجام می‌گیرد، اقداماتی که وی همیشه با آنها مخالف بوده است."

در هفته‌های اخیر چندین شرکت و بانک بزرگ اروپایی از جمله از کشورهای هلند، دانمارک و سوئد همکاری با بانک‌های اسرائیلی را به دلیل فعالیت این بانک‌ها در شهرک‌های صهیونیست‌نشین اراضی اشغالی کرانه باختری، به حالت تعلیق درآورده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  : "کری سابقه‌ای افتخارآمیز طی سه دهه گذشته در حمایت از امنیت و رفاه اسرائیل، شامل مخالفت سرسخنانه با تحریم‌ها داشته است."

اتحادیه اروپا هم سال گذشته با صدور دستورالعملی، شرکت‌های کشورهای عضو را از همکاری با شهرک‌های یهودی‌نشین اراضی اشغالی منع کرد. آژانس بازرگانی انگلیس هم تجار این کشور را همکاری با این شهرک‌ها بازداشته است. اراضی فراتر از مرزهای سال 1967 از سوی مجامع رسمی هم تحت عنوان اراضی اشغالی شناخته شده و سازمان ملل حضور اسرائیل در این مناطق را غیرقانونی دانسته است.

هم اکنون به گفته تحلیلگران صهیونیست آمریکا از آن بیم دارد که شکست مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل باعث برهم خوردن بسیاری از معادلات منطقه‌ای شود و این امر موجب خواهد شد تا فلسطینیان بیش از گذشته بر گزینه مقاومت در برابر اسرائیل تاکید و اصرار ورزند.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:  تسنیم،مشرق،فارس