تبیان، دستیار زندگی
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با جان کری، همتای آمریکایی خود، دیدار کرده است. این خبر را جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد اما جزییات بیشتری ارائه نداد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ظریف و کری به هم چه گفتند؟


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با جان کری، همتای آمریکایی خود، دیدار کرده است. این خبر را جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد اما جزییات بیشتری ارائه نداد.

ظریف

ظریف در خصوص دیدارش با کری گفت: درباره برخی مسائل کلی مرتبط با دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5، پیگیری بحث هسته ای و شروع و ادامه مرحله بعدی و همچنین ضرورت دستیابی به یک راه حل قابل قبول مبتنی بر رعایت حقوق مردم ایران گفت وگو شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز (یکشنبه) در حاشیه پنجاهمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ با جان کری دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره این دیدار که در پی درخواست جان کری وزیر خارجه آمریکا در محل اقامت وزیر خارجه کشورمان برگزار شد، گفت: در این دیدار برخی مسائل کلی مرتبط با دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5، نحوه پیگیری بحث هسته ای و شروع و ادامه مرحله بعدی مطرح شد.

وی افزود: درباره بحث های کلی نیز این بحث ها را با شفافیت براساس حقوق مردم ایران و ضرورت رسیدن به یک راه حل قابل قبول مبتنی بر رعایت حقوق مردم و طرف های مذاکره مطرح کردیم.

شبکه آمریکایی سی بی اس در گزارشی از این دیدار نوشت: دیدار صبح امروز ظریف و کری در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در پشت درهای بسته، یک ساعت طول کشیده است.

به گفته خبرنگار سی‌ بی‌ اس، جان کری در دیدارش با ظریف، موضوع مبادله نفت در مقابل غذا میان ایران و روسیه را مطرح کرده است.

یک مقام آمریکایی نیز به همین شبکه گفته است: کری در دیدار با ظریف، توافق مالی ایران و روسیه و امحای شیمیایی سوریه را مطرح کرده است،این شبکه اضافه کرده است که ظریف در این باره اظهار داشته که مجاز به صحبت در این باره نیست.

وزیر امور خارجه ایران در حین ملاقات با همتای آمریکایی خود به جان کری یادآور شده که در صحبت های خود باید به متن توافق ژنو استناد کرده و بدون مبنا فکت شیت صادر نکند

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفته که جان کری در دیدار با آقای ظریف خواهان همکاری ایران با آمریکا در مورد آزادی رابرت لوینسون، امیر حکمتی و سعید عابدینی شده است.

این خبرگزاری اضافه کرد: حکمتی و عابدینی در ایران بازداشت هستند اما وضعیت لوینسون مشخص نیست. رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی (پلیس فدرال آمریکا) بود که گفته می‌شود در سال 2007 در جزیره کیش در ایران مفقود شد، اما مشخص نیست که چه افرادی او را در اختیار دارند.

جان کری درباره تحریم‌ها به ظریف چه گفت؟

«جفری گلدبرگ»، خبرنگار آتلانتیک در صفحه توئیتر خود نوشته، در این دیدار، جان کری به ظریف گفته ایالات متحده به اعمال همه تحریم های باقی مانده علیه ایران ادامه می دهد.

ایران و گروه 1+5 در ماه نوامبر به توافقی دست یافته اند که بر مبنای آن، در ازای اعمال محدودیت هایی از سوی ایران بر فعالیت های هسته ای خود، بخشی از تحریم های غرب و از جمله آمریکا علیه ایران کاهش می یابد. این توافق نامه که اجرای آن از بیستم ژانویه آغاز شده، یک دوره موقتی شش ماهه را در بر می گیرد؛ هجدهم فوریه نیز دور جدید مذاکرات هسته ای به منظور رسیدن به توافق نهایی در وین آغاز خواهد شد.

روایت خبرگزاری دولت از دیدار کری با ظریف

ایرنا به نقل از "یک مقام آگاه" نوشت: وزیر امور خارجه ایران در حین ملاقات با همتای آمریکایی خود به جان کری یادآور شده که در صحبت های خود باید به متن توافق ژنو استناد کرده و بدون مبنا  فکت شیت صادر نکند.

این مقام آگاه در گفت وگو با ایرنا در مونیخ درخصوص دیدار انجام شده بین وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در حاشیه نشست امنیتی مونیخ، افزود: صبح روز یکشنبه جان کری برای ملاقات با آقای ظریف به محل اقامت ایشان آمد و در اتاق انجام ملاقات های ظریف وزیر خارجه ایران دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار، جان کری به ظریف گفته ایالات متحده به اعمال همه تحریم های باقی مانده علیه ایران ادامه می دهد

به گفته این مقام آگاه، برنامه های روز سوم حضور وزیر خارجه ایران در مونیخ به اندازه ای فشرده و متراکم بود که جان کری ناگزیر شد ساعت 7 صبح برای ملاقات با ظریف در محل اقامت وی حاضر شود.

اطلاعیه وزارت خارجه درباره دیدار ظریف و جان کری

اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه ضمن رد خبرسازی‌ها در خصوص دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا تاکید کرد که این دیدار در چارچوب مذاکرات هسته ای و نشست آتی ایران و 1+5 بوده است.

به گزارش مهر، اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه اعلام کرد: محمدجواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ دیدار و در خصوص مسائل هسته ای و نشست آتی ایران و 1+5 گفتگو کردند.

بر اساس اطلاعیه وزارت امور خارجه هرگونه خبرسازی درباره محتوای این دیدار در گفتگوهای انجام شده دقیق نبوده و مورد تایید نیست.

فراوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:  فرارو،فارس،ایرنا،تابناک،مهر