تبیان، دستیار زندگی
بخش اقتصاد سایت تبیان همزمان با آغاز نخستین سبد کالای حمایتی دولت به اقشار مختلف جامعه در مقاله ای با عنوان «یک سبد کالا و این همه بلا!» به بررسی مشکلات این طرح پرداخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سبد کالای دولت در تبیان

سبد کالای دولت

بخش اقتصاد سایت تبیان همزمان با آغاز نخستین سبد کالای حمایتی دولت به اقشار مختلف جامعه در مقاله ای با عنوان «یک سبد کالا و این همه بلا!» به بررسی مشکلات این طرح پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی، محسن جندقی در این مقاله آورده است: «موضوع طرح سبد کالایی را حسن روحانی، رئیس جمهور در زمان ارائه گزارش 100 روزه مطرح کرد و از فردای آن روز مسوولان دولتی برای اجرای این طرح به تکاپو افتادند. با توجه به اهدافی که برای این طرح اعلام شد، طرح سبد کالایی یک ایده خیلی خوبی به نظر می رسید؛ طبق طرح اولیه سبد کالایی، دولت در آستانه عید نوروز به آنهایی که نیازمند هستند و جزو دهک های پایین جامعه هستند به صورت غیر نقدی کمک خواهد کرد. کمک غیر نقدی دولت از چند جهت برای این طرح مناسب است. اول اینکه خرید کالاهای غیر نقدی از تولیدکنندگان ایرانی موجب رونق تولید خواهد شد و دوم اینکه کمک غیر نقدی برخلاف کمک های نقدی موجب افزایش نقدینگی و تورم نخواهد شد.

طرح سبد کالایی در جلسه هیات وزیران به تصویب رسید و اولین تصمیم دولت برای اجرای طرح سبد کالایی این بود که سازمان آمار، آمار مشمولان طرح را تهیه کند و وزارتخانه های دیگر اسامی مشمولان را ارائه دهند و وزارت صنعت معدن تجارت مسوول اجرای سبد کالایی شود. مسوولان برای اینکه این طرح خوب، خوب اجرا شود حداقل 50 روز فرصت داشتند و می توانستند برنامه ریزی مناسبی انجام دهند اما مسوولان از این فرصت استفاده نکردند و تناقض ها از همان روزهای اول آغاز شد؛ در ابتدا قرار شد  خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، سرپرستان خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی، ‌سرپرستان خانوارهای مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی، سرپرستان خانوارهای کارگران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی، سرپرستان خانوارهای کارکنان شاغل و بازنشسته نیروهای دولتی و سرپرستان خانوارهای طلاب سبد کالایی بگیرند اما چند روز بعد از آن خبرنگاران و دانشجویان متأهل هم به این لیست اضافه شدند.»

علاقه مندان به منظور مطالعه مقاله اینترنتی «یک سبد کالا و این همه بلا!» می توانند به بخش اقتصاد سایت تبیان مراجعه نمایند.

تهیه و تنظیم: هومن بهلولی