تبیان، دستیار زندگی
نمی‌توانیم حقیقتی به نام «فست‌فود» را حذف کنیم، بلکه باید آن را سالم‌سازی کرد و با اجرای چند توصیه، زیان‌هایشان را به حداقل رساند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتی برای سالم‌سازی فست فودها

فست فود


نمی‌توانیم حقیقتی به نام «فست‌فود» را حذف کنیم، بلکه باید آن را سالم‌سازی کرد و با اجرای چند توصیه، زیان‌هایشان را به حداقل رساند.


با اینکه متخصصان تغذیه تاکید می‌کنند کمتر باید سراغ فست‌فودها رفت، باز هم خیلی از خانواده‌ها، حتی وسط هفته برای صرف شام و یا به دلایل مختلف به یکی از رستوران‌هایی که غذاهای فست‌فودی سرو می‌کند، می‌روند. یکی از این دلایل، قیمت تقریباً مناسب و دلیل دیگر، طعم منحصربه فرد این غذاهاست که باعث‌شده تمام گروه‌های سنی به آن‌ها علاقه‌مند شوند، بنابراین نمی‌توان حقیقتی به نام «فست‌فود» را حذف کنیم، بلکه باید آن را سالم سازی کرد و با اجرای چند توصیه، زیان‌هایشان را به حداقل رساند...

1 - بسته‌های پیشنهادی فست فود را انتخاب نکنید. زیرا اغلب، حجم زیاد سیب‌زمینی سرخ‌شده و نوشابه دارند که خوردنشان با هم می‌تواند مقدار کالری دریافتی را چند برابر کند.

در ضمن، محتویات آن‌ها انتخابی نیست و قابلیت تغییر هم ندارند، بنابراین شما هم که پول این وعده را تمام و کمال پرداخت کرده‌اید، بدون هیچ ملاحظه‌ای آن را خواهید خورد!

جایگزینی مناسب برای نوشابه‌ها پیدا کنید. هنگام سفارش نوشیدنی، نگاهی به یخچال پشت سر فروشنده بیندازید و اگر آبمیوه طبیعی یا دوغ و حتی آب معدنی دارد، یکی از آن‌ها را به جای انواع نوشابه انتخاب کنید.

2 - اندازه بزرگ را با اندازه‌های مناسب‌تر جایگزین کنید. برخی رستوران‌ها، اندازه خانوادگی معمولی دارند. بهتر است اگر با دوستتان به یکی از این رستوران‌ها رفته‌اید، برای دریافت کالری کمتر، اندازه‌های معمولی را انتخاب کنید.

3 - سالادهایی را انتخاب کنید که کالباس و حتی نودل ندارند. نودل، نشاسته دارد، پرکالری است و کالباس نیز از فرآورده‌های گوشتی محسوب می‌شود و خوردن محدود آن، مجاز است.

4 - جایگزینی مناسب برای نوشابه‌ها پیدا کنید. هنگام سفارش نوشیدنی، نگاهی به یخچال پشت سر فروشنده بیندازید و اگر آبمیوه طبیعی یا دوغ و حتی آب معدنی دارد، یکی از آن‌ها را به جای انواع نوشابه انتخاب کنید.

5 - جایگزینی برای تنقلات سرخ کردنی پیدا کنید. در کنار غذا، به جای پیاز سوخاری که در روغن سرخ‌شده است، ذرت بخارپزشده انتخاب کنید، زیرا هم قدرت سیرکنندگی بیشتری دارد و هم سرخ نشده است.

فست فود

6 - به سمت گزینه‌های سالم‌تر بروید؛ مثلاً به جای پیتزاهایی که انواع سوسیس و کالباس در آن‌ها به کار رفته است، انواعی که با تکه‌های مرغ، ماهی یا سبزی تهیه شده‌اند، سفارش دهید.

7 - یکی از نکته‌هایی که هنگام انتخاب مرغ سوخاری باید به آن توجه کنید، این است که در روغن مخصوص سرخ کردن، آن هم نه برای چند بار، تهیه شده باشد. بنابر این، مرغ سوخاری را در رستورانی بخورید که تقریباً به روش پخت آن از نظر رعایت نکات بهداشتی و سلامت اطمینان دارید.

8 - سعی کنید با همراهتان که می‌تواند همسر، دوست یا همکارتان باشد، در غذا خوردن شریک شوید. یعنی یک غذا را سفارش دهید و با یک سالاد، آن را همراه هم بخورید. به این ترتیب هم کالری کمتری به بدنتان می‌رسد و هم خاطره خوش با هم بودن را تجربه می‌کنید.

9 - در صورتی که تمایل دارید غذایتان را با سس میل کنید، به جای سس سفید، از سس قرمز استفاده کنید و برای سالاد هم، آبلیمو و روغن زیتون میل كنید.

10 - قبل از غذای اصلی، سالاد یا ذرت بخارپزتان را بگیرید و میل کنید. بهتر است فاصله خوردن آن‌ها با وعده اصلی، حداقل 15 دقیقه باشد. به این ترتیب، اگر غذای اصلیتان کوچک هم باشد، شما را سیر خواهد کرد.

منبع : salamat.ir


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: تغذیه و تناسب اندام

مطالب مرتبط:

فست فود، خوشمزه و پر دردسر!

روش درست‌ سرخ‌کردن مواد‌ غذایی