تبیان، دستیار زندگی
فیلم «تقاطع» محصولی از کشور ترکیه است که در جشنواره امسال فیلم فجر به نمایش در می آید، با ارائه قصه ای پیرامون زندگی، مرگ و سرنوشت بینندگان را با خود همسو می کند و به آرامی به اعماق یک تراژدی فرو می برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقاطع آنتولی

درباره فیلم تقاطع از کشور ترکیه به سبب پخش آن در جشنواره امسال فجر


فیلم «تقاطع» محصولی  از کشور ترکیه است که در جشنواره امسال فیلم فجر به نمایش در می آید، با ارائه قصه ای پیرامون زندگی، مرگ و سرنوشت بینندگان را با خود همسو می کند و به آرامی به اعماق یک تراژدی فرو می برد.

تقاطع آنتولی

شاید بتوان ایراداتی را در سناریوی شروین یوسفیان که علاوه بر نوشتن فیلمنامه کارگردانی را هم انجام داده، پیدا کرد. زیرا برخی شخصیت سازی ها و یا دیالوگ ها صیقل نخورده اند و شاید احاطه او بر برخی بازیگران فیلمش نیز سست بوده باشد اما او و همکارانش یک سفر مکاشفه ای قابل توجه را برای تشریح قصه و انتقال معانی مورد نظرشان پشت سر نهاده اند. بیشتر وقایع Crossroad  در اطراف و حومه شهر لس آنجلس آمریکا می گذرد و یوسفیان با فلاش بک هایی زندگی کاراکترهای قصه اش را و آن چه را بر آنها گذشته تا به نقطه کنونی برسند، مقابل چشم  بیننده ها قرار می دهد .

ما شاهد زندگی افراد متعددی در این منطقه هستیم که این زندگی ها به شکل های مختلف به یکدیگر پیوند می خورد و آن چه این ارتباط را قوی تر و اصولی تر می کند، معانی معنوی موجود در قصه و البته یک حس انتقامجویی دیرپاست.که سرانجام به قتل و مرگ های تازه می انجامد. در طول این فیلم به لحاظ روحی و روانی با برخی آدم های معتقد و قوی طرف هستیم و در عین حال کسانی را می بینیم که مظاهر کج روی اند. در مرکز قصه، کاراکتر مایکل (با بازی فیلیپ بولکاک) قرار دارد. او مردی است که 6 سال پیشتر همسر و دختر کوچک دلبندش در یک کلیسا توسط مردی بی تعادل کشته شده اند .

این مرد که کلف (با بازی شون گالوژکا) نام دارد، بعد از تحمل حبس مرتبط با تخلف فوق از زندان مرخص شده و به جامعه بازگشته است ولی مایکل این را برنمی تابد و هر لحظه تصویر عزیزان از دست رفته او مقابل چشم هایش می آیند و مجازات مرد قاتل را کافی نمی داند و برای اعمال یک مجازات بزرگتر بر روی وی مهیا می شود. مرکز ثقل و محل شکل گیری اتفاقات یک رستوران در حومه لس آنجلس است و زمانی که به نظر می رسد مایکل مقدمه چینی های لازم را انجام داده تا با کلف در آن جا تسویه حساب و وی را معدوم کند و در شرایطی که این مرد و همچنین شماری دیگر از متخلفان احتمالی اجتماعی شامل یک افسر بازنشسته ارتش یک سرهنگ دیگر ارتش، یک مرد که به همسرش خیانت کرده و یک نوجوان یتیم مانده، همه در این رستوران گرد می آیند و همه چیز برای انتقام گیری مایکل فراهم است. ناگهان اوضاع به هم می ریزد و دو سارق با ماسک هایی بر چهره به رستوران می ریزند و اموال آن جا را به سرقت می برند و تبعات این ماجرا سبب می شود طرح قتل مردی که همسر و کودک مایکل را نابود کرده است، فقط برای دقایقی عقیم و نیمه کاره و حسرت زندگی های از دست رفته در چهارراه های مرگبار دنیای کنونی ثانیه هایی بر دل مایکل بماند.

بیشتر وقایع Crossroad  در اطراف و حومه شهر لس آنجلس آمریکا می گذرد و یوسفیان با فلاش بک هایی زندگی کاراکترهای قصه اش را و آن چه را بر آنها گذشته تا به نقطه کنونی برسند، مقابل چشم  بیننده ها قرار می دهد .

با این حال مایکل ناامید نمی شود و برای رسیدن به مقصودش ابتدا دو سارق را می کشد و سپس کل حاضران در رستوران را گروگان می گیرد و سرانجام کلف را می کشد و انتقام جنایت 6 سال پیش را می گیرد به این ترتیب «تقاطع» داستان حساس و ظریف رستگاری های نیمه تمام و بخشش های اجباری و لحظه ای و سرانجام تسویه حساب برای کسانی است که در پازل های زندگی کم آورده اند و اگر برای چند سال سکوت اختیار کرده اند، سرانجام به حرکت در می آیند  تا خون ریخته شده عزیزان خود را جبران کنند و اتفاقات نامساعد در مسیر این هدف نیز نمی تواند آنها را در درازمدت متوقف کند. این که سیستم انتقام شخصی در غرب چه حکمی دارد و تا چه حد مقبول است، البته مسئله ای متفاوت است و بحثی اضافی را می طلبد.

مشخصات کوتاه فیلم

عنوان : تقاطع Crossroad  / محصول:2012 سینمای ترکیه  / کارگردان و سناریست: شروین یوسفیان /  طول مدت:95 دقیقه / بازیگران اصلی: فیلیپ بولکاک ، کیم ایتس وشون گالوژکا

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه بانی فیلم / وصال روحانی

مطالب مرتبط:

فرار به سمت آینده ای نامعلوم

بازگشت فرانکی با یک پوند گوشت ! 

از شکار جنگی ...