تقاطع آنتولی
درباره فیلم تقاطع از کشور ترکیه به سبب پخش آن در جشنواره امسال فجر
![تقاطع آنتولی](https://img.tebyan.net/big/1392/11/1694154255191621013518813119954981812144.jpg)
شاید بتوان ایراداتی را در سناریوی شروین یوسفیان که علاوه بر نوشتن فیلمنامه کارگردانی را هم انجام داده، پیدا کرد. زیرا برخی شخصیت سازی ها و یا دیالوگ ها صیقل نخورده اند و شاید احاطه او بر برخی بازیگران فیلمش نیز سست بوده باشد اما او و همکارانش یک سفر مکاشفه ای قابل توجه را برای تشریح قصه و انتقال معانی مورد نظرشان پشت سر نهاده اند. بیشتر وقایع Crossroad در اطراف و حومه شهر لس آنجلس آمریکا می گذرد و یوسفیان با فلاش بک هایی زندگی کاراکترهای قصه اش را و آن چه را بر آنها گذشته تا به نقطه کنونی برسند، مقابل چشم بیننده ها قرار می دهد .
ما شاهد زندگی افراد متعددی در این منطقه هستیم که این زندگی ها به شکل های مختلف به یکدیگر پیوند می خورد و آن چه این ارتباط را قوی تر و اصولی تر می کند، معانی معنوی موجود در قصه و البته یک حس انتقامجویی دیرپاست.که سرانجام به قتل و مرگ های تازه می انجامد. در طول این فیلم به لحاظ روحی و روانی با برخی آدم های معتقد و قوی طرف هستیم و در عین حال کسانی را می بینیم که مظاهر کج روی اند. در مرکز قصه، کاراکتر مایکل (با بازی فیلیپ بولکاک) قرار دارد. او مردی است که 6 سال پیشتر همسر و دختر کوچک دلبندش در یک کلیسا توسط مردی بی تعادل کشته شده اند .
این مرد که کلف (با بازی شون گالوژکا) نام دارد، بعد از تحمل حبس مرتبط با تخلف فوق از زندان مرخص شده و به جامعه بازگشته است ولی مایکل این را برنمی تابد و هر لحظه تصویر عزیزان از دست رفته او مقابل چشم هایش می آیند و مجازات مرد قاتل را کافی نمی داند و برای اعمال یک مجازات بزرگتر بر روی وی مهیا می شود. مرکز ثقل و محل شکل گیری اتفاقات یک رستوران در حومه لس آنجلس است و زمانی که به نظر می رسد مایکل مقدمه چینی های لازم را انجام داده تا با کلف در آن جا تسویه حساب و وی را معدوم کند و در شرایطی که این مرد و همچنین شماری دیگر از متخلفان احتمالی اجتماعی شامل یک افسر بازنشسته ارتش یک سرهنگ دیگر ارتش، یک مرد که به همسرش خیانت کرده و یک نوجوان یتیم مانده، همه در این رستوران گرد می آیند و همه چیز برای انتقام گیری مایکل فراهم است. ناگهان اوضاع به هم می ریزد و دو سارق با ماسک هایی بر چهره به رستوران می ریزند و اموال آن جا را به سرقت می برند و تبعات این ماجرا سبب می شود طرح قتل مردی که همسر و کودک مایکل را نابود کرده است، فقط برای دقایقی عقیم و نیمه کاره و حسرت زندگی های از دست رفته در چهارراه های مرگبار دنیای کنونی ثانیه هایی بر دل مایکل بماند.
بیشتر وقایع Crossroad در اطراف و حومه شهر لس آنجلس آمریکا می گذرد و یوسفیان با فلاش بک هایی زندگی کاراکترهای قصه اش را و آن چه را بر آنها گذشته تا به نقطه کنونی برسند، مقابل چشم بیننده ها قرار می دهد .
با این حال مایکل ناامید نمی شود و برای رسیدن به مقصودش ابتدا دو سارق را می کشد و سپس کل حاضران در رستوران را گروگان می گیرد و سرانجام کلف را می کشد و انتقام جنایت 6 سال پیش را می گیرد به این ترتیب «تقاطع» داستان حساس و ظریف رستگاری های نیمه تمام و بخشش های اجباری و لحظه ای و سرانجام تسویه حساب برای کسانی است که در پازل های زندگی کم آورده اند و اگر برای چند سال سکوت اختیار کرده اند، سرانجام به حرکت در می آیند تا خون ریخته شده عزیزان خود را جبران کنند و اتفاقات نامساعد در مسیر این هدف نیز نمی تواند آنها را در درازمدت متوقف کند. این که سیستم انتقام شخصی در غرب چه حکمی دارد و تا چه حد مقبول است، البته مسئله ای متفاوت است و بحثی اضافی را می طلبد.
مشخصات کوتاه فیلم
عنوان : تقاطع Crossroad / محصول:2012 سینمای ترکیه / کارگردان و سناریست: شروین یوسفیان / طول مدت:95 دقیقه / بازیگران اصلی: فیلیپ بولکاک ، کیم ایتس وشون گالوژکا
بخش سینما و تلویزیون تبیان
منبع : روزنامه بانی فیلم / وصال روحانی