تبیان، دستیار زندگی
خیلی‌ها معتقدند زود دیر می‌شود اما ظاهراً این قضیه مختص همه کس جز مسئولان است. چرا که عادت کرده‌اند همیشه بعد از این که کار از کار گذشت و همه درگیر یک موضوع و یا مسئله شدند و بسیاری از خانواده‌ها، کارشناسان، نمایندگان مجلس، علما و خلاصه همه و همه موضعگیری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تانگو در خیابان های تهران


خیلی‌ها معتقدند زود دیر می‌شود اما ظاهراً این قضیه مختص همه کس جز مسئولان است. چرا که عادت کرده‌اند همیشه بعد از این که کار از کار گذشت و همه درگیر یک موضوع و یا مسئله شدند و بسیاری از خانواده‌ها، کارشناسان، نمایندگان مجلس، علما و خلاصه همه و همه موضعگیری کردند ،کاشف به عمل می‌آید که در خصوص فلان داستان باید چه گفت و چه‌ها کرد و... تازه اگر به رسانه‌ها خرده نگیرند که چرا بدآموزی کردید، سرنخ‌ها را فراری دادید و... این اما ابتدای راه است. 

هر روز در عرصه شبکه‌های اجتماعی شاهد تغییر و تحول هستیم و حال آن که دست‌اندرکاران و متخصصان عرصه جامعه‌شناختی و روان‌شناختی و همچنین مسئولان ذیربط همواره یک یا چند قدم عقب‌تر هستند. این روزها استفاده از نرم‌افزارهای ویچت و تانگو از طریق تلفن همراه، به یکی از مخاطره‌آمیزترین مسائل در حوزه اجتماعی تبدیل شده است اما دریغ از واکنش مناسب و به موقع مسئولان.

تانگو

واقعیت این است که تمامی دارندگان تلفن همراه با استفاده از نرم‌افزار تانگو می‌توانند کسانی را که در این مجموعه عضو هستند، جست‌وجو کنند و در اماکن شلوغ تا شعاع حدود 4 کیلومتری و در اماکن دیگر از قبیل حاشیه‌های شهر یا شهرستان‌ها تا شعاع چند 10 کیلومتری، تصاویر کسانی که در این مجموعه عضو هستند را ببینند.

نکته جالب اینجاست که بسیاری از اعضای این مجموعه را دختران و زنانی تشکیل می‌دهند که تصاویر بدون حجاب مناسب خود را در دسترس دیگران قرار داده‌اند و این نرم‌افزار محملی به ظاهر برای دوستیابی است ولی در باطن فروپاشی اخلاقی و بنیاد خانواده را دنبال می‌کند.

از آنجا که این نرم‌افزار از کشورهای غربی پشتیبانی می‌شود بیم آن می‌رود که اطلاعات بسیاری از مردم در اختیار مراکز جاسوسی قرار گرفته و مشکلاتی در آینده برای آنان به وجود آید.

نرم‌افزار ویچت و تانگو،اصلی‌ترین ابزار ناتوی فرهنگی و اجتماعی در جنگ نرم

مجید ابهری، یک متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناس اجتماعی در خصوص شبکه‌های اجتماعی جدید، اظهارداشت: هریک از ابزارهای فناوری اعم از تلفن همراه و اینترنت یا نرم افزارهای مربوط به این دو اگر بدون فرهنگ‌سازی و مهیا کردن زیرساخت‌‌های فرهنگی وارد جامعه شوند، همراه خود آسیب‌های فراوان خواهند داشت.

امروزه نرم‌افزارهای مرتبط با گوشی‌‌های تلفن همراه مانند "ویچت، تانگو، وایبر و اوو" آسیب‌هایی با خود به همراه دارد که به خصوص برنامه "ویچت" که با همراه داشتن زمینه‌ای اطرافیان را به کاربرمعرفی می‌کند، یک آسیب جدی برای نوجوانان و جوانان است.

«وی‌چت» و روابط نامشروع و غیر اخلاقی دختر و پسر

باتوجه به اینکه برخی از شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزار‌ها باعث انسجام روابط فامیلی می‌شود ولی در عین حال روابط نامشروع و غیراخلاقی دختر و پسر را به دنبال دارد.کاربران به خصوص نوجوانان و جوانان از حضور در  برخی فضا‌های مجازی دچار آسیب جدی خواهند شد و این گروه در فضای مجازی به دلیل نداشتن قوه تجزیه و تحلیل کافی در مواجه با مفاهیم و اطلاعات انحرافی، پایین بودن سطح دانش علمی و برخورداری از حداقل آگاهی‌های دینی تحت تأثیر باور‌های دروغین و هجمه‌های فرهنگی قرار می‌گیرند.

استفاده غیر‌معمول و بیش ‌از حد از اینترنت منجر به اعتیاد اینترنتی می‌شود که خود مشکلی دیگر است که امروزه شاهد رشد اعتیاد مجازی در نوجوانان و جوانان هستیم.در غرب با استفاده از چنین نرم‌افزار‌هایی مانند «تانگو»، «وی‌چت» و «وایبر» به انسجام خانواده کمک می‌کنند ولی این موضوع با اعتقادات اسلامی و ایرانی ما همخوانی ندارد

استفاده غیر‌معمول و بیش ‌از حد از اینترنت منجر به اعتیاد اینترنتی می‌شود که خود مشکلی دیگر است که امروزه شاهد رشد اعتیاد مجازی در نوجوانان و جوانان هستیم.در غرب با استفاده از چنین نرم‌افزار‌هایی مانند «تانگو»، «وی‌چت» و «وایبر» به انسجام خانواده کمک می‌کنند ولی این موضوع با اعتقادات اسلامی و ایرانی ما همخوانی ندارد.

گردانندگان نرم‌افزار‌های «وی‌چت» و «تانگو» موافق شکستن حرمت‌ها هستند

گردانندگان نرم‌افزار‌های «وی‌چت» و «تانگو» موافق هنجارشکنی و شکستن حرمت‌ها هستند.نوجوانان و جوانان تا زمانی که آشنایی و آگاهی در خصوص آسیب‌های منفی چنین نرم‌افزار‌هایی کسب نکردند نباید از آنها استفاده کنند چراکه عوارض منفی فضای مجازی جبران ناپذیر است.

با توجه به اینکه غالب محتوا و اطلاعات ارائه شده در فضای مجازی در راستای تقویت هنجارها، ارزش‌ها و فرهنگ‌های مذهبی و ملی حاکم بر جامعه اسلامی نبوده و در برخی مواقع ساختار شکن نیز هستند باید با هوشیاری از آن استفاده کرد و نوجوانانی که فریب می‌خورند نباید بدون آموزش‌های لازم به آن ورود کنند و همچنین خانواده‌ها نیز باید در این زمینه نظارت کامل به عملکرد و رفتار فرزند خود داشته باشند و همراه آنها بوده و فرزندان خود را با آثار منفی فضای مجازی آشنا کنند.

هر روز در عرصه شبکه‌های اجتماعی شاهد تغییر و تحول هستیم و حال آن که دست‌اندرکاران و متخصصان عرصه جامعه‌شناختی و روان‌شناختی و همچنین مسئولان ذیربط همواره یک یا چند قدم عقب‌تر هستند. این روزها استفاده از نرم‌افزارهای ویچت و تانگو از طریق تلفن همراه، به یکی از مخاطره‌آمیزترین مسائل در حوزه اجتماعی تبدیل شده است اما دریغ از واکنش مناسب و به موقع مسئولان

در فضای مجازی به خصوص در چت‌روم‌ها شاهد عکس‌ها و اطلاعات شخصی هستیم که از سوی کابران برای همه به اشتراک گذاشته می‌شود  که این امر خود بی‌‌بند و باری را به دنبال دارد و حتی می‌توان گفت نوجوانان و جوانان با استفاده از فضای مجازی مانند اینگونه نرم‌افزارها، دچار نوعی انزوا و گوشه‌گیری می‌شوند و از خانواده‌ فاصله می‌گیرند.

نوآوری همراه باتفکر وارد جامعه شود

والدین در خصوص نظارت بر روی فرزندان خود برای استفاده از فضای مجازی نقش موثری دارند که باید براساس فرهنگ خانواده این موضوع صورت گیرد و نگذارند که فرزندان به طور مخفی از چنین شبکه‌هایی که آسیب‌‌هایی را به دنبال دارد و در خصوص آن آموزش ندیده‌اند، استفاده کنند.

تانگو و وی چت

رئیس انجمن عملی مددکاران ایران با بیان اینکه در نرم‌افزارها و شبکه‌های جدید شاهد روابط نامشروع دختر و پسر هستیم، افزود: باید همراه با نوآوری، تفکر نیز وارد جامعه شود و آموزش‌های لازم در خصوص استفاده از اینترت را ارائه و فضای خالی را از طریق رسانه‌های داخلی به خصوص صدا و سیما پر کنیم

شبکه‌های اجتماعی جدید مانند " ویچت" و " تانگو" باعث رشد جرایم می‌شود

چنین شبکه‌هایی نه تنها برای نوجوانان و جوانان مشکل‌ساز است بلکه زنان و مردان متاهل با عادی‌سازی روابط مردان با زنان در شبکه‌های اجتماعی رو به رو شده و این امر ترویج می‌شود و آسیب‌هایی مانند طلاق را پیش رو دارد؛ در حقیقت ثبات و بنیان خانواده دچار اختلال و تزلزل شده و در نهایت باعث اختلاف بین زوجین و طلاق می‌شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید جلوی شبکه‌های اجتماعی نوظهور را گرفت، گفت: شبکه‌‌های جدید"تانگو و ویچت" تهدید‌کننده‌ جدی برای خانواده‌ها بوده و باعث سست شدن بنیان خانواده و دوری اعضای خانواده از یکدیگر نیز می‌شود.

با وجود اینکه ممکن است برخی از مطالب چت توسط نرم‌افزار " ویچت" و " تانگو" شنود شود،ترویج بی‌بند و باری و عادی سازی خیانت از سوی چنین شبکه‌هایی رخ می‌دهد؛ حضور دختران و پسران نوجوان در "ویچت" باعث روابط شدید و وابستگی آنها به فرد ناآشنا می‌شود که این امر آسیب جدی است چرا که مشکلات عدید‌ه‌ای را به دنبال دارد.

بسیاری از خانواده‌ها با وجود چنین شبکه‌هایی که مشخص است از سوی دشمن حمایت می‌شوند، از هم می‌پاشد.رایگان بودن شبکه‌ و نرم‌افزار " ویچت" و " تانگو" از مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد چرا که رایگان بودن این نرم‌افزار ما را به تامل وا‌‌ می‌دارد و دلیل این امر منطقی نیست.

امیدواریم که دستگاه‌ها نسبت به اطلاع‌رسانی معایب چنین نرم‌افزار‌هایی اقدام کرده و شاهد مشکلات و آسیب‌ها باشیم.

فرآوری : هدی رشیدی 

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1- خبرگزاری تسنیم / 2- عصر ایران / 3- ایران پن