تبیان، دستیار زندگی
انقلاب اسلامی ایران در سال 57 با آرمان‌ها و شعارهایی به پیروزی رسید كه در جهان آشوب زده آن دوران شاید برای اولین بار مطرح می‌شد. همین شعارها و آرمان‌ها، امروز زمر ماندگاری نظام اسلامی است و باید مراقبت شود كه مورد غفلت قرار نگیرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شعارهای دست به دست شده


انقلاب اسلامی ایران در سال 57 با آرمان‌ها و شعارهایی به پیروزی رسید كه در جهان آشوب زده آن دوران شاید برای اولین بار مطرح می‌شد. همین شعارها و آرمان‌ها، امروز زمر ماندگاری نظام اسلامی است و باید مراقبت شود كه مورد غفلت قرار نگیرد.

انقلاب اسلامی

حضرت امام خمینی (ره) از سال 42 با شروع مبارزاتشان همزره آنچه را مورد تاكید داشتند، اجرای دستورات اسلامی و مبارزه با سلطه‌گرایی بود. امری كه در جهان دو قطبی پس از جنگ جهانی دوم و تسلط شرق و غرب بر عالم و وفور نظریات غربی و شرقی توسعه سیاسی و اقتصادی و فراموشی دیدگاه‌های اسلامی، امری بدیع به نظر می رسید. اگرچه طی این مسیر در آن هنگام سخت بود اما بهمن 57 نشان داد كه این امر غیر ممكن نیست و تحقق پذیر است. اعلام مخالفت با جرثومه فساد در منطقه یعنی اسرائیل غاصب اولین بار از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد و امروز پس از 35 سال كسی از این شعار عدول نكرده است. حقانیت این مساله از آنجا اثبات می‌شود كه امروز تمام كسانی كه حامی این رژیم بوده‌اند به اشتباهات خود پی برده‌اند اما افسوس كه راه برگشتی وجود ندارد. تحقق آرمان‌های اسلام و ایجاد جامعه اسلامی از دیگر تاكیدات و شعارهای انقلاب اسلامی بود. همین شعار بود كه مردم را به صحنه آورد و باعث شده است تا امروز در صحنه باشند. امام خمینی در جایی خطاب به مسوولان فرموده اند: "اینكه ملت من و شما را قبول دارد به واسطه اسلام است." این مساله از عمق نفوذ اسلام در اركان این انقلاب و نظام حكایت دارد اما متاسفانه در طول سال‌های انقلاب و به ویژه در دو دهه اخیر برخی عملكردها باعث شده است كه رنجیدگی و تكدر خاطر در مردم وفادار به انقلاب ایجاد شود. اتخاذ تصمیمات غیركارشناسی، ایجاد رانت‌های اقتصادی، وضعیت نابسامان بانك‌ها، وضعیت نامطلوب بهداشت و حركت به سوی غربی سازی زندگی و تغییر سبك زندگی مردم از حالت سنتی و اسلامی به غربی، همه جزء آلام مردم دین‌دار این دیار است. بخشی از این مسائل ناشی از كج‌فهمی‌ها و بخشی دیگر نادانی و عداوت عده‌ای خاص است كه قصد دارند نظام اسلامی را ناكارآمد جلوه دهند، ولی به هر روی این تصور وجود دارد كه حداقل در بخش‌های گفته شده شعار‌ها و آرمان‌های انقلاب كه مبتنی بر نظر اسلام است اجرایی نشده است.

علی رغم تمام این شعارهای تحقق یافته كه به ذهن نگارنده رسید اما وجود دارد، ایراداتی اساسی در ساختارهای مختلف كشور. در حوزه تعاملات اجتماعی، در حوزه اقتصاد، در حوزه سیاسی و ... دارای نقاط ضعف و مشكلاتی هستیم كه بسیار از شعاری انقلاب دور شده‌ایم

نفی سلطه شرق و غرب كه امروز شعار آن بر سر در وزارت امور خارجه می درخشد، یكی دیگر از شعارهای محوری انقلاب اسلامی بوده كه به جرائت می‌توان گفت تاكنون خدشه‌ای به آن وارد نشده است. تحمیل جنگ 8 ساله، ترورهای فراوان، تحریم و مبارزه با ملت ایران باعث نشد كه رهبری این نظام در زمان امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه‌ای ذره‌ای از این شعار كوتاه بیایند. ایستادگی بر این شعار باعث توفیقات ایران و حتی جهان اسلام شده است كه اثرات آن در جای جای منطقه دیده می‌شود. بسط نفوذ ایران در منطقه و گسترش محور مقاومت همه حكایت از این دارد كه جمهوری اسلامی در برابر این شعار عملكرد خوبی داشته است و منافع دنیای اسلام و كشور را فدای سبك سری‌های غرب و شرق نكرده است.احترام به حق حاكمیت مردم بر سرنوشت خود نیز محوری‌ترین شعاری بود كه تا به امروز تحقق یافته است. نمونه آخر آن حضور باشكوه مردم بر صندوق های رای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود. برگزاری بیش از 30 انتخابات در طول عمر انقلاب اسلامی و مشاركت بالای مردم نشان داد كه حاكمیت بر سر این وعده خود قرار دارد و مردم نیز بر عهد خود استوارند. اگرچه بخشی معاندان سعی دارند این مساله را به گونه‌ای دیگر جلوه دهند اما اگر نظری هرچند اندك به وضعیت دموكراسی در شرق غرب آسیا و به ویژه خاورمیانه بی‌افكنیم خواهیم دید كه ایران جزو دموكرات‌ترین كشورهای منطقه است.

انتخابات

بگذریم از این‌كه غرب آن را به نبود دموكراسی تعبیر می‌كند و در عوض عربستان سعودی را كه تاكنون انتخاباتی نداشته است به عنوان دموكرات تلقی می نماید. احترام به شخصیت و جایگاه زنان در ایران نیز امری است كه هر منتقد منصفی بر آن صحه می گذارد. حضور زنان به عنوان نیمی از جامعه از ابتدای انقلاب و تاكنون كه بسیاری از مصادر و مشاغل را در اختیار دارند نشان داده است كه این شعار جزو شعارهای تحقق یافته است. اما متاسفانه دشمنان بدون تاكید بر این مساله از نبود آزادی زنان سخن می‌گویند. سوال اینجاست كه در آیا در فلان كشور عربی كه دوست و متحد غرب است و زنان حتی حق رانندگی ندارند حقوق زنان رعایت می شود اما در ایران كه مانع نفوذ غرب در منطقه است، و زنان تا جایگاه وزارت و معاونت رئیس جمهور پیش رفته‌اند آزادی زنان وجود ندارد؟

علی رغم تمام این شعارهای تحقق یافته كه به ذهن نگارنده رسید اما وجود دارد، ایراداتی اساسی در ساختارهای مختلف كشور. در حوزه تعاملات اجتماعی، در حوزه اقتصاد، در حوزه سیاسی و ... دارای نقاط ضعف و مشكلاتی هستیم كه بسیار از شعار انقلاب دور شده‌ایم و نه تنها آن را محقق نكرده‌ایم بلكه به باد فراموشی نیز سپرده ایم.

حضرت امام خمینی (ره) از سال 42 با شروع مبارزاتشان همواره آنچه را مورد تاكید داشتند، اجرای دستورات اسلامی و مبارزه با سلطه‌گرایی بود

وجود این معضلات به هیچ وجه زیبنده و به صلاح جامعه اسلامی نیست و باید برای رفع این مشكلات اقدامات اساسی صورت گیرد. كج‌فهمی در شعارهای انقلاب، ناكارآمدی برخی مسوولان، اتخاذ سیاست‌های غلط، قانون گریزی از سوی مردم و مسوولان، عدم توجه به روح اسلام در بطن جامعه و كم‌كاری دستگاه‌های فرهنگی كشور در تامین خوراك فرهنگی جامعه در نهایت سبب شده است كه امروز با این معضلات مواجه باشیم و دست و پنجه نرم كنیم. بدون شك بازگشت به آرمان‌های و شعاری اصیل اسلامی كه نشات گرفته از روح اسلام ناب محمدی (ص) است، باعث فائق آمدن بر این مشكلات خواهد شد. ان ‌شاء الله

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

مقبولیت ولایت فقیه از رموز پیروزی انقلاب بود

سیاست داخلی انقلاب به کجا رسیده است؟