تبیان، دستیار زندگی
وزیر نفت در حالی از افزایش ۲۰ هزار میلیارد تومانی درآمد دولت از افزایش نرخ حامل های انرژی در سال ۹۳ خبر می دهد که این به معنای افزایش ۶۷ درصدی متوسط افزایش نرخ حامل های انرژی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنگنه و گرانی 67درصدی سوخت


وزیر نفت در حالی از افزایش 20 هزار میلیارد تومانی درآمد دولت از افزایش نرخ حامل های انرژی در سال 93 خبر می دهد که این به معنای افزایش 67 درصدی متوسط افزایش نرخ حامل های انرژی است.

زنگنه

کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1393 کل کشور تبصره 21 لایحه بودجه سال آینده را که در مورد نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است بررسی و ضمن تصویب کلیات آن، در قالب بند الف جزئیات لایحه، با کسب درآمد 63 هزار و 200 میلیارد تومانی دولت از محل هدفمند کردن یارانه‌ها موافقت کرد.

این مصوبه کمیسیون تلفیق به معنای افزایش 85درصدی قیمت حامل‌های انرژی است. این در حالی است که برخی نمایندگان می‌گویند قیمت حامل‌ها 108 درصد افزایش می‌یابد نه 85 درصد. ازآن‌جایی که درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری، 28 هزار میلیارد تومان اعلام شده و دولت یازدهم باید این میزان را در سال آینده به 51 هزار و 900 میلیارد تومان برساند، لذا قیمت حامل‌های انرژی باید افزایش چشمگیری نسبت به امسال داشته باشند.

طبق پیشنهاد دولت، در سال آینده باید قیمت حامل‌های انرژی به‌حدی افزایش یابد که تا سقف 23 هزار و 900 میلیارد تومان به درآمد فعلی دولت، در سال آینده اضافه شود و این به‌معنای افزایش 85 درصدی قیمت‌های فعلی حامل‌های انرژی است.

از سوی دیگر، به گفته جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ، از مجموع 28 هزار میلیارد تومان درآمد دولت در سال جاری، 3 هزار میلیارد تومان آن مربوط به افزایش قیمت برق است که اگر این رقم را از 28 هزار میلیارد تومان کسر کنیم، درآمد پایه دولت در سال جاری (حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی) به 25 هزار میلیارد تومان کاهش می‌یابد لذا اگر این درآمد را بخواهیم به 52 هزار میلیارد تومان برسانیم، قیمت حامل‌های انرژی باید 108 درصد افزایش یابد.

در این گروه و دار، دیروز وزیر نفت اظهار نظر جدیدی را مطرح کرده است.

به گفته زنگنه، دولت تاکنون 31 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل های انرژی درآمد کسب کرده و قرار است برای سال آینده بیش از 20 هزار میلیارد تومان به این میزان اضافه شود. طبق این گفته،‌ درآمد دولت در سال 93 از محل افزایش نرخ حامل های انرژی 67 درصد نسبت به میزان فعلی افزایش می یابد.

مصوبه کمیسیون تلفیق به معنای افزایش 85درصدی قیمت حامل‌های انرژی است. این در حالی است که برخی نمایندگان می‌گویند قیمت حامل‌ها 108 درصد افزایش می‌یابد نه 85 درصد. ازآن‌جایی که درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری، 28 هزار میلیارد تومان اعلام شده و دولت یازدهم باید این میزان را در سال آینده به 51 هزار و 900 میلیارد تومان برساند، لذا قیمت حامل‌های انرژی باید افزایش چشمگیری نسبت به امسال داشته باشند

این افزایش متوسط 67 درصدی که از افزایش 31 هزار میلیارد تومان به 51900 میلیارد تومان محاسبه شده است، را می توان به عنوان پیشنهاد جدید دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تلقی کرد اما زنگنه در مورد جزئیات این افزایش اعلام کرده است که هنوز هیچ تصمیمی درباره نحوه افزایش قیمت حامل های انرژی گرفته نشده است.

زنگنه در اظهار نظری جالب توجه درباره نگرانی مردم از افزایش قابل توجه قیمت حامل های انرژی در سال 93 افزود: این نگرانی کسانی است که از وجود این دولت نگران هستند.

این اظهار نظر زنگنه دو معنا می تواند داشته باشد یا اینکه تمام کسانی که نگران افزایش قیمت حامل های انرژی هستند را مخالف دولت می داند و یا اینکه تدبیر اندیشی دولت در مهار تورم ناشی از افزایش نرخ حامل های انرژی آنچنان بدیهی است که کسانی که به این تدبیر شک کرده و ابراز نگرانی کنند در واقع نگران وجود این دولت هستند.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : تسنیم