تبیان، دستیار زندگی
پای راستش می‌لنگید، به این دلیل آرام‌تر راه می‌رفت. ازدحام بچه‌ها در مدرسه راه رفتن را گر چه برایش دشوارتر می‌ساخت؛ اما شور و شوق کودکانه آن‌ها عشق را درونش شعله ور می‌ساخت. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهمنی که ماه عشق شد...

بهمنی که ماه عشق شد...

پای راستش می‌لنگید، به این دلیل آرام‌تر راه می‌رفت. ازدحام بچه‌ها در مدرسه راه رفتن را گر چه برایش دشوارتر می‌ساخت؛ اما شور و شوق کودکانه آن‌ها عشق را درونش شعله ور می‌ساخت. وارد کلاس شد و دانش آموزان به احترامش از جای برخواستند. آقای رحیمی معلم کلاس اول راهنمایی بود، از دانش آموزان سوال کرد: «می دونیدچه ماهی از سال است؟» بچه‌ها با تعجب به او نگاه کردند و همگی باهم پاسخ دادند : «بهمن!».

آقای رحیمی کمی مکث کرد و دوباره پرسید: «پس شور و شوق بهمنی شما کجا رفته؟ ای کاش می دونستین بهمن نشانه چه عشق مقدسی است. بهمن ماهی است که واقعاً ماه بود! ماهی که سرنوشت کشورمون معلوم شد و شما هویت پیدا کردید که ایرانی باشید و مسلمان ...».

آن وقت اشاره‌ای به پایش کرد و گفت : «این هدیه ایام الله دهه فجر است آن زمان که رژیم شاهنشاهی آخرین دست و پاهایش را می‌زد و به هیچ کس رحم نمی‌کرد. آن ها قدرت را می‌خواستند؛ حال به هر قیمتی. اما ایستادیم، شهید دادیم و نگذاشتیم کشورمان به دست وطن فروشان اداره شود!».

بهمن را از نو بشناسید ...

آری به عشق آن‌ها که رفتند و آنان که هستند بهمن را از نو بشناسید ...آن روز که امام آمد و ماه بهمن، ماه بدری شد در آسمان و زمستان تبدیل به بهار گشت.

12 بهمن روز ورود روح‌الله خمینی (ره) به ایران بود. در این روز بزرگ‌ترین استقبال تاریخ در تهران برگزار شد؛ طوری که طول جمعیت استقبال کننده از رهبر به 33 کیلومتر رسید!

آیت الله خمینی (ره) پس از پانزده سال دوری از وطن در میان استقبال پرشور مردم قدم به وطن گذاشت، پانزده سالی که به خاطر خروشیدن بر استبداد و طاغوت و به خاطر بر زبان جاری کردن حقیقت به عراق، ترکیه و فرانسه تبعید شده بود؛ چرا که تنها می‌خواست ایران، ایران باقی بماند ...

بهمنی که ماه عشق شد...

با ورود حضرت امام (ره) به سالن فرودگاه، فریاد «الله اکبر» سالن فرودگاه را به لرزه در آورد. استقبال کنندگان با خواندن سرود «خمینی‌ای امام»، اشک مشتاقان را بر گونه‌هایشان جاری ساختند.

و رهبر، همگان را به وحدت کلمه و ادامه مبارزه تا قطع کامل ریشه‌های فساد ترغیب کردند. سپس ایشان از آنجا عازم بهشت زهرا شدند.

روز شنبه 14 بهمن از ایام‌الله دهه فجر در محل مدرسه شماره 2 علوی یک مصاحبه مطبوعاتی با حضور قریب به سیصد خبرنگار ایرانی و خارجی برگزار شد که در آن خلاصه‌ای از نظریات آیت‌الله خمینی (ره) مبنی بر اینکه «کاری نکنند که مردم را به جهاد دعوت کنم، اگر موقع جهاد شد می‌توانیم اسلحه تهیه کنیم.» و «دولت را به زودی معرفی خواهیم کرد»؛ خوانده شد ...

امام خمینی (ره) در روز 16بهمن مهدی بازرگان را به عنوان نخست وزیر موقت تعیین و معرفی کرد. روز نوزدهم بهمن ماه بزرگ‌ترین راه پیمایی انقلاب صورت گرفت. در پایان راه پیمایی نخست وزیری مهدی بازرگان توسط تظاهرکنندگان تایید شد.

در 20 بهمن ماه که مصادف با روز جمعه بود، مردم در دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند تا سخنرانی رییس دولت موقت را بشنوند. که در جای دگر بین مردم میهن پرست و مابقی ساواکی‌های وطن فروش در گیری شدیدی ایجاد شد. متأسفانه در یک درگیری ده‌ها نفر مردم بی گناه کشته و مجروح شدند.

روز بیست و یکم بهمن ماه روز نبرد مسلحانه همه جانبه مردم و نیروهای دولتی بود. درگیری خونین مردم و لشگر گارد در این روز به اوج خود رسید؛ و جنگ تانک‌ها با مردم مسلح باعث کشته و زخمی شدن صدها نفر شد.

ساعت 10 بامداد روز 22 بهمن شورای فرماندهان نیروهای مسلح در ستاد مشترک تشکیل گردید. ساعت یک بعد از ظهر خبر تصمیم شورای عالی ارتش در اختیار رادیو و تلویزیون گذاشته شد. رادیو ایران برنامه عادی خود را قطع و اعلامیه را قرائت کرد. لحظه‌ای بعد نیروهای انقلاب محوطه صدا و سیما را تصرف نمودند و خبر سقوط رژیم سلطنتی پهلوی از صدا و سیما اعلام شد...

دانش آموزان همه به حرف‌های معلمشان گوش سپرده بودند که آقای رحیمی به آرامی ادامه داد: «عزیزان این حوادث قطره‌ای از دریای حماسه بود که سال 57 در کشورمان اتفاق افتاد. به نظر شما این روزها نباید با روزهای دیگر سال تفاوت داشته باشد؟».

بچه‌ها با خوشحالی فریاد الله اکبر سر دادند و سرود ملی کشور را هم صدا خواندند و نشان دادند که بهمن تا دنیا دنیا است بهمن باقی خواهد ماند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسنده: مرتضی عرفانیان

تنظیم: مریم فروزان کیا