تبیان، دستیار زندگی
والدین باید لنگیدن پای کودک را جدی بگیرند و اگر مشاهده کردند پای کودک می لنگد، او را به پزشک ارتوپد نشان دهند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لنگیدن پاها جدی است یا نه؟


والدین باید لنگیدن پای کودک را جدی بگیرند و اگر مشاهده کردند پای کودک می لنگد، او را به پزشک ارتوپد نشان دهند.


لنگیدن پا

برخی از بیماری‌ها و عارضه‌ها شاید در نگاه اول مسئله‌ای حاد به‌حساب نیایند و شخص مبتلا نیز زیاد آن را جدی نگیرد، اما با مراجعه به پزشک و تحقیق پیرامون بیماری متوجه می‌شویم که این عارضه، ریشه‌ای بسیار جدی‌تر از آنچه به آن فکر می‌کردیم داشته است، به‌طوری که اگر سریع به فکر برطرف کردن آن نباشیم، می‌تواند مخاطرات حتی‌ مرگباری را برای شخص داشته باشد.

«لنگیدن متناوب» یکی از این نوع عارضه‌هاست.

لنگیدن متناوب یک درد مزمن است که در ساق پا ایجاد می‌شود. دردی که با راه‌رفتن در ساق پا شبیه به چنگ انداختن ایجاد می‌شود و با استراحت پایان می‌گیرد.

لنگیدن متناوب شایع‌ترین علامت بیماری رگ‌های محیطی است.

از نظر پزشکی درد عارضه لنگیدن متناوب، ناشی از کمبود اکسیژن ماهیچه‌های پا در اثر کاهش جریان خون در سرخرگ‌های کوچک آن است.

به همین‌خاطر نیز افراد دچار این عارضه باید خیلی سریع تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرند.

توضیح اینکه وقتی پلاک‌های کلسترول، در سرخرگ‌های خونی پا رسوب می‌کنند، لنگیدن متناوب ایجاد می‌شود.

اولین نکته‌ای را که باید در درمان این عارضه رعایت کرد، ترک سیگار و کاهش وزن است.

گاهی اوقات در اثر نرسیدن خون به استخوان، این لنگیدن ها ایجاد می شود

همچنین بعد از مراجعه و تحت نظر پزشک متخصص قرار گرفتن، بد نیست به برخی از پیشنهادات گیاه درمانگران و طب سنتی نیز توجه کرد.

در یک مطالعه علمی در 12 هفته، روزانه 800 میلی‌گرم سیر به تعداد زیادی از افراد مبتلا به لنگیدن متناوب داده و مشاهده شد، از هفته پنجم مصرف سیر غیر از کاهش میزان کلسترول و فشار خون افراد، راه رفتن همه نیز بهتر شده است.

در درمان علائم قلبی - عروقی، سیر یکی از نخستین پیشنهادهای گیاه درمانگران است. افراد مبتلا به عارضه لنگیدن متناوب می‌توانند برای درمان، روزانه یک حبه سیرخام بخورند.

گیاه جینکو نیز جریان خون را در پاها افزایش می‌دهد. طی تحقیقات علمی مصرف روزانه 40 میلی گرم عصاره ژینکو بهتر از برخی داروهای شیمیایی که عوارضی جانبی نیز به همراه دارند در بهبود لنگیدن متناوب مۆثر هستند.

گفته می‌شود زنجبیل نیز به اندازه آسپیرین و سیر در جلوگیری از تشکیل لخته‌های خونی منجر به حمله قلبی مۆثر است. این لخته‌ها در پاها نیز منجر به لنگیدن متناوب می‌شوند که می‌توان به واسطه مصرف روزانه زنجبیل از آن جلوگیری کرد.

زالزالک نیز به‌عنوان یک داروی قوی قلبی بعد از مشاوره با پزشک می‌تواند مفید واقع شود.

کج گذاشتن پا در کودکان

لنگیدن پا در بچه ها جدی است

لنگیدن پا در بچه ها دلایل زیادی می تواند داشته باشد و بیشتر این لنگیدن ها در سنین 3 تا 5 سالگی در اثر ضربه به مفصل لگن بوجود می آید و اگر این ضربه ها ایجاد عفونت کند، معمولا باید لگن افراد جراحی شود.

گاهی اوقات در اثر نرسیدن خون به استخوان، این لنگیدن ها ایجاد می شود.

اگر جراحی در سنین زیر شش سالگی اتفاق بیفتد و با جراحی کردن و بستن، لنگیدن کودک بهبود یافت، در سنین بالاتر دچار هیچ نوع مشکلی نمی شود، ولی اگر با جراحی و بستن بهبود نیافت، اگر در سنین بالاتر دچار مشکل شد، بهبودی فرد بسیار سریع اتفاق نمی افتد.

والدین باید این لنگیدن های کودک را جدی بگیرند و اگر مشاهده کردند پای کودک می لنگد او را به پزشک ارتوپد نشان دهند. اغلب این بیماری با جراحی بهبود می یابد.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

خبرنگاران جوان

همشهری آنلاین

مطالب مرتبط:

با درد پا چه کنیم؟

بیماری عروق محیطی خطرناک است

درد مچ و ساق پا

کج گذاشتن پا در کودکان

به سلامت پاهایتان فکر کرده‌اید؟

6 مشکل شایع پا در کودکان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.