تبیان، دستیار زندگی
بارها شده خواب دیده‌ایم از مکانی بلند پرت می‌شویم، اصلا یکی از معمول‌ترین دلایل از خواب‌پریدن همین کابوس پرت شدن از بلندی است، اما این کابوس برای بسیاری «رویا»ست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک تفریح ترسناک خانوادگی


بارها شده خواب دیده‌ایم از مکانی بلند پرت می‌شویم، اصلا یکی از معمول‌ترین دلایل از خواب‌پریدن همین کابوس پرت شدن از بلندی است، اما این کابوس برای بسیاری «رویا»ست. رویایی که اتفاقا نیم قرنی است در جهان تعبیر شده و یک دهه‌ای می‌شود پایش به ایران هم باز شده است.

بانجی جامپینگ

این که در کمال صحت و سلامت و البته بیداری با طنابی به پا بدون هیچ محافظ دیگری به شکل آگاهانه‌ای از بلندی سقوط کنیم. این تفریحی است که نامش را «بانجی جامپینگ» گذاشته‌اند و هواداران بسیاری هم پیدا کرده است، هوادارانی که مقصد سفرهایشان را تغییر دادند تا در محل شهر مقصدشان بتوانند «کابوس» خواب را تعبیر به «رویا»ی بیداری کنند.

نیم قرن هیجان

بانجی جامپینگ ورزشی است هیجانی که در کسری از ثانیه ترشح آدرنالین خونتان را تا اندازه زیادی بالا می‌برد چراکه شما به واسطه آن خودتان را از ارتفاع 40 تا 80 متری به پایین پرت می‌کنید. این کار حدود نیم قرن پیش توسط جوانان ماجراجو با امکاناتی بسیار کم در شهرهای انگلیس انجام می‌شد. استقبال فراوان جوانان از این کار و البته اتفاق‌های ناگواری که پیش آمد، دولت را مجبور کرد به جای برخورد و بازداشت آنها، این ورزش را با رعایت اصول ایمنی همگانی کند. پس از رسمی شدن، این تفریح به سرعت در تمام دنیا شایع شد تا حالا که یکی از محبوب‌ترین تفریح‌های افراد ماجراجو محسوب می‌شود.

اول معاینه، بعد پرش

بانجی جامپینگ شامل دو اصل مهم می‌شود. اولین آن وجود ارتفاع است. به این مفهوم که تا اختلاف فاصله بین دو نقطه وجود نداشته باشد، طبیعتا بانجی جامپینگ هم وجود ندارد و دومی هیجان‌طلبی ماجراجویی و خطرپذیری است. افراد ترسو، درونگرا و منفعل چندان رغبتی به این ورزش ندارند. البته افراد متقاضی هم پس از انجام معاینات لازم پزشکی مجوز انجام این ورزش را می‌گیرند و با مچ‌بند، ساق‌بند و کش‌های مستحکم می‌توانند سقوط آزاد کنند. از آنجا که این طناب حالت ارتجاعی دارد، پس از رسیدن به نزدیکی‌های سطح زمین دوباره بالا می‌رود. این حالت آنقدر تکرار می‌شود تا در نهایت طناب به حالت سکون نزدیک می‌شود. اینجا آخر خط است تا شما پس از تجربه یک هیجان بی حد و مرز و سرشار از انرژی وصف ناشدنی و با تخلیه همه استرس‌های بیهوده روی زمین باز گردید.

اولین سقوط آزاد در ایران

هرچند این تفریح سابقه‌ای پنجاه ساله در دنیا دارد، اما اولین باشگاه بانجی جامپینگ ایران سال 86 در توچال افتتاح شد و اولین فعالیت رسمی‌اش را سال بعد از آن آغاز کرد، اما اولین فردی که از روی سکوی این باشگاه پرید نامی آشناست. او کسی نبود جز پیمان ابدی، بدلکار مشهور ایرانی که با نقش‌آفرینی در سریال تلویزیونی «هشدار برای کبری 11» به اوج شهرت و محبوبیت رسید. پیمان ابدی، اردیبهشت 88 هنگامی که ‌ برای تله‌فیلم «چشم‌های نامحسوس» بدلکاری می‌کرد در سانحه‌ای جان خود را از دست داد.

سقوط آزاد از توچال

باشگاه بانجی‌جامپینگ تهران در ایستگاه یک توچال قرار دارد. این دکل فلزی بلندقامت پشت ساختمان تله‌کابین قرار گرفته و علاوه بر سکوی پرش، یک پیست اسکیت و کافی‌شاپ هم دارد. این باشگاه به سیستم ایربگ (همان کیسه هوا برای محافظت در برابر ضربه) مجهز است و تیم پزشکی و جمعیت هلال احمر برای حوادث غیرمترقبه و آسیب‌های احتمالی در حوالی آن حضور دارند. همچنین یک فیلمبردار و عکاس، پایین دکل ایستاده‌اند و از صحنه سقوط و حرکات افراد عکس و فیلم می‌گیرند. ایستگاه بانجی‌جامپینگ توچال به طور متوسط در ارتفاع 2000 متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد قرار دارد.

پریدن همراه با خشایارشا

توچال، اما تنها جایی نیست که مجهز به این امکانات است. در شهر همدان و در مجموعه دیدنی گنجنامه هم می‌توان همراه با خشایارشا پرش آزاد داشت! کتیبه‌های گنجنامه در پنج کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره عباس‌آباد قرار دارد. یادگارهایی از دوران داریوش و خشایارشا هخامنشی که بر دل یکی از صخره‌های کوه الوند حکاکی شده‌ و پایتخت تابستانی هخامنشیان را نام و نشان‌دار کرده‌ است. اما شما با سفر به گنجنامه، فقط با یادگارهای هخامنشی دیدار نمی‌کنید. در نزدیکی گنجنامه، چشم‌انداز زیبایی از آبشار گنجنامه و دره‌های سرسبز عباس‌آباد، تاریک دره و کیوارستان دیده می‌شود که می‌تواند گزینه خوبی برای طبیعت‌دوستان باشد. تله‌کابین گنجنامه هم در میدان گنجنامه و در پنج کیلومتری شهر همدان قرار دارد. جایی درست در مجاورت کتیبه‌های کهن این شهر و آبشار گنجنامه که هر سال مسافران زیادی را به این منطقه می‌کشاند. در این مجتمع تفریحی ـ ورزشی سکوی پرش بانجی‌جامپینگ، کابل پرواز تیرول، دیواره سنگ‌نوردی، پیست تریال، تعادل هوایی (رنجر)، سالن بولینگ، پیست اسکی، پیست سورتمه‌سواری و... هم تدارک داده شده و علاوه بر آن، شهربازی سرپوشیده، باغ گیاهان، پارکینگ‌های روباز و سرپوشیده و... به خانواده‌های مسافر امکاناتی می‌دهند.

هرچند این تفریح سابقه‌ای پنجاه ساله در دنیا دارد، اما اولین باشگاه بانجی جامپینگ ایران سال 86 در توچال افتتاح شد و اولین فعالیت رسمی‌اش را سال بعد از آن آغاز کرد، اما اولین فردی که از روی سکوی این باشگاه پرید نامی آشناست. او کسی نبود جز پیمان ابدی، بدلکار مشهور ایرانی

بانجی‌درمانی

تنها انگیزه پریدن از ارتفاع مربوط به ماجراجویی و هیجان‌پذیری نمی‌شود و بسیاری آن را تنها به این دلیل انجام می‌دهند تا انرژی‌های منفی و اضطراب‌هایشان را تخلیه کنند. به عنوان مثال، بسیاری از ورزشکارانی که در آستانه رقابت‌های حساسی هستند با انجام این ورزش تمام استرس‌های پیش از بازی را از خود دور می‌کنند و بعد از آن براحتی می‌توانند در رقابت‌های اصلی خود شرکت کنند. پس اگر قصد دارید در حرفه تخصصی خود موفق شوید، اگر می‌خواهید تصمیمات بزرگ بگیرید یا اگر می‌خواهید با از بین بردن تنش‌ها روحیه‌ای شاد و سالم داشته باشید، بانجی جامپینگ پیشنهاد ما به شماست.

این ورزش حالا یکی از بهانه‌های اصلی گردشگران است. گردشگرانی که هدفشان از سفر ماجراجویی و هیجان است. این مکان‌ها بهترین مقاصد سفر برای این افراد است. مکان‌هایی که می‌توان یک سقوط هیجان‌انگیز را تجربه کرد.

پل ویکتوریا فالز

این پل یکی از بهترین و زیباترین مناطق جهان است که ارتفاعی حدود 111 متر برای علاقه‌مندان به سقوط آزاد فراهم می‌کند. این مکان که به عنوان یکی از عجایب هفتگانه طبیعی زمین معروف شده، با آبشارها و جنگل‌های فوق‌العاده تماشایی احاطه شده که نه‌تنها برای سقوط‌کنندگان، بلکه برای ناظران عادی هم نفسگیر و جذاب است.

پل رودخانه بلوکرانس

این پل در مرز شرقی و غربی شهر کیپ‌تاون قرار گرفته که نه‌تنها منظره دلفریبی دارد، بلکه محل استقرار سومین مقصد برتر ورزش بانجی جامپینگ دنیاست. این پل 216 متر با سطح رودخانه فاصله دارد و سال 1984 ساخته شده است.

برج ماکائو

این برج مسیری 233 متری برای علاقه‌مندان به این ورزش فراهم کرده که حدود شش ثانیه طول می‌کشد و در کتاب گینس به عنوان مرتفع‌ترین مکان برای این پرش ثبت شده است. با استفاده از یک سیستم کابلی کنترل شده، قبل از این که به آرامی روی یک کیسه هوا فرود بیایید چند بار در هوا بالا و پایین خواهید رفت.

سد ورزاسکا

این سد که بیشتر مردم آن را از فیلم جیمز‌باند به خاطر دارند، 220 متر ارتفاع دارد و ازجمله برترین مکان‌هایی است که بانجی جامپرها جذب آن می‌شوند.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم