تبیان، دستیار زندگی
«قاچاقچیان مواد مخدر و سوداگران مرگ و توهم، همیشه یك گام جلوتر ازمسئولان مبارزه با مواد مخدر هستند.» این جمله را به تازگی وزیر كشور و رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح كرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماده مخدر قارچ جادویی هم آمد!


«قاچاقچیان مواد مخدر و سوداگران مرگ و توهم، همیشه یك گام جلوتر ازمسئولان مبارزه با مواد مخدر هستند.» این جمله را به تازگی وزیر كشور و رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح كرد.
مصداق بارز این گفته مهم خبر تلخ روزهای اخیر است كه برخی مسئولان انتظامی و قضایی ازورود جدیدترین ماده مخدرصنعتی بنام ماشروم به کشور خبر داده اند؛ مخدری كه عوارضی خطرناك تر از كراك و شیشه بر جای می‌گذرد. با افزایش گونه‌های موادمخدر و ورود نسل‌های جدید مخدرها مقابله با پدیده شوم اعتیاد هر روز ابعاد سخت تر و پیچیده تری به خود می‌گیرد.

مخدر

صحبت از اعتیاد و موادمخدر به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی هیچگاه رنگ کهنگی نمی‌گیرد زیرا هر لحظه با اعلام خبر ورود یک نوع موادمخدر جدید به بازار، نگرانی جدیدی نزد مردم و مسئولان پدید می‌آورد.سیر تطور هر مقوله و پدیده ای را می‌توان به دوره‌های متفاوت تقسیم بندی کرد؛ مواد مخدر و شکل اعتیاد نیر از جمله این مقوله هاست که از این رویه پیروی می‌کند.

ماشروم یا «قارچ‌های جادویی» از گروه مخدرهای صنعتی و واحد اندازه گیری آن «برگ» است که به شکل یک برگ کاغذ شامل قطعات کوچک مکعب شکل با ابعاد چند سانتیمتری با قطری به اندازه قطر کاغذ می‌شود.این ماده مخدر بسیار خطرناک دقیقا شبیه به کاغذ است و رنگ و بویی ندارد و به شکل پازل در کنار یکدیگر قرار گرفته و تشکیل یک برگ کاغذ را می‌دهد و هر قطعه آن با ابعاد کمتر از چهار سانت عرضه می‌شود. دومین و در واقع نخستین و جدیدترین ماده مخدر صنعتی بنام ماشروم وارد کشور شده است که باید خانواده‌ها بیشتر مراقب جوانان خود باشند. بعد از کروکودیل متأسفانه ماده مخدر جدیدی برای نخستین بار به نام ماشروم کشف و ضبط شده است. این ماده مخدر که بسیار خطرناک است به سقف دهان چسبانده و آرام آرام در محفظه دهان رها می‌شود و فرد را دچار تشنگی و توهم شدید می‌کند. این ماده مخدر در قطعات کوچکی به شکل مکعب تهیه و توزیع می‌شود و قیمت آن بسیار گران است که کمتر از چهار برگ یا (چهار سانت) آن به قیمت 157 هزار تومان به مصرف‌کننده فروخته می‌شود. قدرت توهم‌زایی این ماده متأسفانه چند برابر سایر مواد مخدر صنعتی است.

هر ماده مخدر و روانگردانی تاثیراتی بر فرد مصرف کننده می‌گذارد و ماشروم نیز از این قاعده مستثنی نیست.ماشروم پس از ورود به بدن به صورت سیلوسین جذب می‌شود و مصرف آن بروز نشاط و سرخوشی موقت را در مصرف کننده دارد.ماشروم با تقلید از عملکرد سرتونین در مغز، باعث تغییر در آگاهی مصرف کننده گشته و بسته به شرایط می‌تواند در نهایت به یک تریپ خوب و یا بد منجر شود

هر ماده مخدر و روانگردانی تاثیراتی بر فرد مصرف کننده می‌گذارد و ماشروم نیز از این قاعده مستثنی نیست.ماشروم پس از ورود به بدن به صورت سیلوسین جذب می‌شود و مصرف آن بروز نشاط و سرخوشی موقت را در مصرف کننده دارد.ماشروم با تقلید از عملکرد سرتونین در مغز، باعث تغییر در آگاهی مصرف کننده گشته و بسته به شرایط می‌تواند در نهایت به یک تریپ خوب و یا بد منجر شود.در این هنگام و در زمانی که حال مصرف کننده خوب است، مصرف کننده بدون اختیار می‌خندد زیرا در حال تجربه یکی از بهترین و عجیب ترین دقایق است.در ذهن فرد مصرف کننده ماشروم، همه چیز در حال حرکت است؛ ذهن در آزاد ترین شکل ممکن به صورتی خارق العاده توانایی‌های خود را به نمایش گذارد و این دقیقا همان اتفاقی است که در یک تریپ بد نیز می‌افتد.

اما پس از اتمام اثر این ماده بر بدن، فعالیت‌های مغزی به همان شکل ثابت مانده و فرد نمی‌تواند هماهنگی بین فعالیت‌های بدنی و مغزی خود ایجاد کند و این تازه ابتدای مشکلات استفاده از این ماده توهم زاست.

مطالعات صورت گرفته بر روی افراد معتاد به مصرف «ماشروم»، نشانگر تاثیر آن در تغییر شخصیت فرد طی استعمال درازمدت و بیانگر افزایش گرایش او به صراحت کلام و دوری از تعصب است.

این ماده مخدر حدود 6 سال است که به بازار های جهانی وارد شده اما یک سال است که به بازار ایران وارد شده است اما در همین مدت زمان کوتاه گرایش جوانان به مصرف این ماده به دلیل سهولت و راحتی مصرف و همچنین ارزان بودن آن افزایش یافته است

افزایش معتادان به ماده مخدر ماشروم

مصرف این ماده مخدر به سرعت در میان جوانان کشور در حال افزایش است و یکی از مهمترین دلایل این روند افزایشی این است که ماده مخدر ماشروم کشیدنی نیست و دود و بو ندارد بنابراین به راحتی و بدون هیچ امکاناتی و در همه جا می توان آن را مورد استفاده قرار داد.

این ماده مخدر حدود 6 سال است که به بازار های جهانی وارد شده اما یک سال است که به بازار ایران وارد شده است اما در همین مدت زمان کوتاه گرایش جوانان به مصرف این ماده به دلیل سهولت و راحتی مصرف و همچنین ارزان بودن آن افزایش یافته است.

به عنوان مثال یک برگ از ماده مخدر صنعتی ماشروم می تواند به تعداد 200 قطعه مانند پازل جدا شود و این قطعات به قطعات کوچکتری تقسیم و میان جوانان زیادی توزیع شود.

مخدر

استفاده از این ماده مخدر عوارضی بسیار خطرناکی در پی دارد و می توان گفت مصرف این ماده خطرناکتر از سایر مواد مخدر صنعتی مانند کراک و شیشه است.

عدم تشخیص با آزمایش

راه های تشخیص اعتیاد به ماده مخدر ماشروم سخت است و بهتر است بگوییم روش های دقیق آزمایشگاهی برای تشخیص اعتیاد به ماشروم وجود ندارد به طوری که اعتیاد به مواد مخدر مختلف از طریق انجام آزمایش ساده ادرار در مراکز درمانی و کلنیک ها انجام پذیر و قابل تشخیص است ولی متاسفانه ماده مخدر ماشروم به این راحتی از طریق آزمایش ادرار قابل تشخیص نیست و حتما باید نمونه را به آزمایشگاه های مخصوص قارچ شناسی برد و بر روی آن آزمایش انجام داد.

قارچ جادویی از نظر کارشناسان

برای افرادی که از ماده مخدر ماشروم استفاده می کنند، علایم آن 30 دقیقه پس از مصرف شروع می شود. مواد سمی قارچ به مدت 4 تا 6 ساعت، باعث تحریک سیستم عصبی سمپاتیک در بدن می شود. ضربان قلب و فشار خون افزایش می یابد. مردمک چشم گشاد شده و گُر گرفتگی در صورت قابل مشاهده است، عملکرد کلیه ها به هم می ریزد. عضلات بدن سفت شده و دمای بدن افزایش می یابد. ماشروم حالت گیج کنندگی دارد. گاهی نیز حالت خواب آلودگی به دنبال دارد و فرد مصرف کننده شاید 8 تا 10 ساعت به خواب کاذب برود.

اثرات توهم زایی قارچ جادویی ممکن است به صورت لذتبخش یا عذاب آور باشد که در صورت استفاده مداوم فعالیت های مغز به همان شکل ثابت مانده و فرد نمی تواند هماهنگی بین فعالیت های بدنی و مغزی خود ایجاد کند.

فراوری : طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع: 1- آفتاب / 2- روزنامه صبح ایران / 3- بهار مدلاب