تبیان، دستیار زندگی
معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور با بیان اینکه قول می‌دهم سال آینده اقتصاد از رکود خارج شود، گفت: در سال آینده می‌توانیم رشد اقتصادی را تحقق ببخشیم، بدون آنکه چشم امیدی به دستاوردهای توافقنامه ژنو داشته باشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رشد 3 درصدی اقتصاد بدون توافق ژنو


معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور با بیان اینکه قول می‌دهم سال آینده اقتصاد از رکود خارج شود، گفت: در سال آینده می‌توانیم رشد اقتصادی را تحقق ببخشیم، بدون آنکه چشم امیدی به دستاوردهای توافقنامه ژنو داشته باشیم.

محمدباقر نوبخت در دفاع از کلیات بودجه 93 اظهار داشت: آنچه امروز درباره آن صحبت می‌شود لایحه دولت نیست، بلکه کار مشترک دولت و مجلس است و لایحه همراه با اصلاحات مجلس ارائه می‌شود.

توافق ژنو

وی افزود: تفاوت گزارش امسال با 16 بودجه‌ای که خود من در تهیه و بررسی آن‌ها نقش داشتم آن است که دولت در خصوص پیشنهادات منطقی و درستی که از سوی کمیسیون‌ها به خصوص تلفیق آمد مقاومت غیرمنطقی انجام نداد.

معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور با بیان اینکه لایحه بودجه باید ملهم از سند فرادستی آن یعنی قانون برنامه باشد گفت: برنامه پنجم در ماده 234 چند هدف مهم بوده است که رشد اقتصادی کاهش تورم رشد اشتغال قطع وابستگی به در‌امدهای نفتی و گسترش پایه‌های مالیاتی از جمله این اهداف است.

وی ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر به رغم تصریح برنامه درباره لزوم رشد 8 درصدی در سال جاری و سال قبل، منفی بود اما همانگونه که درباره زمان ارائه لایحه بودجه به مجلس قول دادم، قول می‌دهم که در سال 93 اقتصاد ایران از رکود خارج خواهد شود و پس از چند سال شاهد رشد مثبت اقتصادی خواهیم بود.

نوبخت با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی از طریق رشد سرمایه‌گذاری محقق می‌شود گفت: به چند دلیل رشد سرمایه‌گذاری در سال آینده مثبت خواهد بود که از جمله آن‌ها می‌توان به بودجه 37 هزار و800 میلیارد تومانی برای طرح‌های عمرانی، 90 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دولتی، 35 میلیارد تومان فاینانس خارجی،20 میلیارد تومان تسهیلات ارزی و 10 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی برای بخش خصوصی اشاره کرد.

نوبخت با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی از طریق رشد سرمایه‌گذاری محقق می‌شود گفت: به چند دلیل رشد سرمایه‌گذاری در سال آینده مثبت خواهد بود که از جمله آن‌ها می‌توان به بودجه 37 هزار و800 میلیارد تومانی برای طرح‌های عمرانی، 90 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دولتی، 35 میلیارد تومان فاینانس خارجی،20 میلیارد تومان تسهیلات ارزی و 10 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی برای بخش خصوصی اشاره کرد

رشد اقتصادی سال آینده فارغ از دستاوردهای ژنو

وی تصریح کرد: در سال آینده می‌توانیم رشد اقتصادی را تحقق ببخشیم بدون آنکه چشم امیدی به دستاوردهای توافقنامه ژنو داشته باشیم.

نوبخت در ادامه با تاکید بر آنکه میزان صادرات نفت و میعانات گازی در لایحه بودجه دولت غیر واقعی نیست، گفت: ما برای صادرات نفت خام بیش یک میلیون در روز مشابه سال جاری در نظر گرفتیم اما 4 میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید نفت داریم.

وی اضافه کرد: در این زمان 293 هزار بشکه در روز صادرات میعانات گازی و 300 هزار بشکه در روز برای مصرف داخلی این میعانات در نظر گرفتیم که قطعا بخش صادراتی آن محقق خواهد شد.

معاون برنامه ریزی رئیس جمهور اضافه کرد: در عین حال قیمت نفت را به صورت منطقی 100 دلار در هر بشکه در نظر گرفتیم چرا که فروش نفت اوپک در حال حاضر بیش از 107 دلار و متوسط فروش نفت ایرانی 104 دلار در هر بشکه بوده است.

وی افزود: ما تنها اندکی نرخ تسعیر ارز را که در سال جاری 2477 تومان بود برای سال آینده به دلیل دنبال کردن سیاست یکسان سازی افزایش دادیم.

اقتصاد ، تورم

نوبخت با بیان اینکه دولت و کمیسیون‌های مجلس 31 درصد از درآمدهای نفتی را در صندوق توسعه ملی قرار دادند، گفت: آیا ما از شما درخواست کردیم که به دلیل مشکلات موجود مبالغ کمتری را به صندوق واریز کنیم؟

وی در ادامه با اشاره به الزام قانون برنامه به گسترش پایه‌های مالیاتی گفت: برای سال 93 قریب به 55 هزارمیلیارد تومان درآمد مالیاتی دیده‌ایم بدون اینکه هیچ تعرفه‌ای افزایش بیابد، بلکه برای این کار پایه‌های مالیاتی را گسترش دادیم چنانکه برای تدوین نظام جامع مالیاتی 400میلیارد تومان هزینه کردیم.

معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه شرکت ملی نفت باید بیش از هزار میلیارد تومان سود سهام بپردازد، اظهار داشت: تبصره یک ماده 12 قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت را مکلف کرده است که 4 ردیف را در لایحه بودجه بگنجاند که ما در محل بودجه شرکت‌ها این 4 ردیف را گذاشته‌ایم و به همین دلیل لایحه ناقص نیست.

وی افزود: با شفافیت می‌گویم اولاً درآمد هدفمندی یارانه‌ها از 50 هزار میلیارد تومان سال جاری به 63 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که در‌آمدهای مربوط به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی از 38 هزار و 800 میلیارد تومان به 50 هزار میلیارد تومان در سال آینده افزایش خواهد یافت که ما تنها 41 هزار میلیارد تومان از این در‌آمدها را مشابه آن چیز که در حال حاضر به مردم داده می‌شود به عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت خواهیم کرد.

نوبخت با تاکید بر اینکه  معتقدیم باید به قشر آسیب‌پذیر جامعه بیشتر کمک شود اضافه کرد: از درآمدهای هدفمندی 41 هزار میلیارد تومان به خانوارها و 10 هزار میلیارد تومان به تولید و بیش از 13 هزار میلیارد تومان به سلامت اختصاص خواهد یافت که بر اساس آن سهم بیماران از هزینه‌های درمان را کاهش خواهیم داد و برای افراد فاقد دفترچه بیمه دفترچه صادر خواهیم کرد.

وی با اشاره به انجام کار نوآورانه در بودجه 93 گفت: طبق ماده 180 قانون برنامه 2 درصد از اعتبارات بودجه عمومی کشور برای رفع محرومیت اختصاص می‌یابد که از منابع این ماده برای جبران کاهش اعتبارات عمرانی در برخی استان‌ها استفاده می‌کنیم

وی با اشاره به انجام کار نوآورانه در بودجه 93 گفت: طبق ماده 180 قانون برنامه 2 درصد از اعتبارات بودجه عمومی کشور برای رفع محرومیت اختصاص می‌یابد که از منابع این ماده برای جبران کاهش اعتبارات عمرانی در برخی استان‌ها استفاده می‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور افزود: هزینه این 2 درصد در اختیار معاونت برنامه‌ریزی بود، اما با کمیسیون تلفیق فرمولی تعیین کردیم که با مشورت خود نمایندگان این اعتبارات هزینه شود.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: غیر از 5500 میلیارد تومان اعتبارات استانی که شما درباره آن نظر می‌دهید این اعتبارات هم با مشورت شما تخصیص خواهد یافت.

نوبخت اظهار داشت: میزان دریافتی خزانه محدود و در حد نصف است و ما با همین میزان مجبوریم تا پایان سال حقوق و مزایا و عیدی کارکنان دولت را بپردازیم و در اعتبارات عمرانی محدودیت زیادی داریم اما تلاش می‌کنیم آن دسته از طرح‌هایی که امکان بهره‌برداری از آن‌ها در سال جاری وجود دارد  همین امسال تمام شود.

بخش اقتصاد تبیان

منبع:فارس