تبیان، دستیار زندگی
روز گذشته معاون اول رئیس جمهور در سفر یک روزه خود به شهر قم با برخی از مراجع تقلید همچون حضرات آیات وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی، سبحانی، نوری همدانی، موسوی اردبیلی، صانعی و شهرستانی نماینده تام الاختیار آیت الله العظمی سیستانی د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در دیدار جهانگیری با مراجع چه گذشت؟


روز گذشته معاون اول رئیس جمهور در سفر یک روزه خود به شهر قم با برخی از مراجع تقلید همچون حضرات آیات وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی، سبحانی، نوری همدانی، موسوی اردبیلی، صانعی و شهرستانی نماینده تام الاختیار آیت الله العظمی سیستانی دیدار و گفت وگو کرد.  

جهانگیری در قم

به گزارش شفقنا مشروح گفت وگوی معاون اول رییس جمهور با علما و مراجع تقلید در پی می آید:

آیت الله وحید خراسانی:دولت ابتدا باید دفع فساد کرده و سپس به اصلاح امور برسد

اسحاق جهانگیری در ادامه برنامه های سفر به شهر مقدس قم با همراهی دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی و حجت الاسلام انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور در بیت حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی حضور یافت و با این مرجع عالیقدر دیدار کرد.

معاون اول رییس جمهور در این دیدار به تشریح شرایط اقتصادی و بین المللی کشور و برنامه های دولت تدبیر و امید برای طرح هدفمندی یارانه ها و مسکن مهر پرداخت و اظهار داشت: امروز با اجرای برنامه های دولت، بازار و جامعه بسوی آرامش به پیش می رود.

آیت الله وحید خراسانی نیز دراین دیدار با بیان اینکه با توکل به خدای بزرگ و به شرط اینکه حرف وعمل همه ما یکی باشد مشکلات حل خواهد شد،اظهارداشت: شرط پذیرش مسئولیت در نظام اسلامی اولاً حفیظ و امین بودن نسبت به کار و مسئولیت و ثانیاً داشتن علم به تمام زوایای کار و مسئولیتی که هر فرد بعهده می گیرد بوده و چنانچه این دو شرط در پذیرش مسئولیتها حاکم بود با مشکلات فعلی مواجه نبودیم .

این مرجع تقلید تصریح کرد: دولت ابتدا باید دفع فساد کرده و سپس به اصلاح امور برسد.

آیت الله وحید خراسانی با یادآوری شیوه حکومت حضرت امیرالمومنین ، دولتمردان را به رعایت تقوا ، سخت کوشی و رسیدگی به امورمردم نصیحت کرد.

وی با اشاره به دستوراسلام مبنی بر سخن گفتن لیّن با دشمنان افزود: در عین حال باید با استحکام درونی و روحیه قوی جامعه اسلامی را به پیش ببریم.

آیت الله صافی گلپایگانی: به محرومین، فقراء و ضعفای جامعه بیشتر توجه کنید

اسحاق جهانگیری ،معاون اول رئیس جمهور و هئیت همراه، صبح پنج شنبه با حضور در بیت حضرت آیت الله صافی با وی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش شفقنا، در این دیدار آیت الله صافی گلپایگانی با ابراز تشکر از روحانی، جهانگیری و هیئت دولت بیان داشت: خوشبختانه با وجود مشکلات زیادی که این دولت با آنها مواجه بوده و هست، هم در مسائل داخلی و هم ارتباطات خارجی موفقیت های خوبی نصیب دولت شده است که امیدوارم این موفقیت ها استمرار داشته باشد و مردم دنیا بیشتر به جمهوری اسلامی علاقه مند شوند.

او با تأکید بر پرهیز از غرض ورزی های شخصی ادامه داد: آنچه مهم است این است که مردم ما قدردان هستند و به خوبی متوجه این مطالب می شوند و اگر همه خیر و خوبی مردم و مملکت را بخواهند، خداوند هم آنها را کمک می نماید.

این مرجع تقلید با تأکید بر حفظ ارزش ها افزود:حفظ ارزش ها و اصول اولیه ی انقلاب که همان حاکمیت دین واحکام نورانی اسلام است، بر همگان واجب است و مردم متدین ما نیز همین را می خواهند.

سپس آیت الله موسوی اردبیلی با تقدیر از فعالیت های صورت گرفته در مدت اخیر توسط دولت تدبیر و امید، اظهار داشت: شرایط در 8 سال گذشته خوب نبود ولی خوشبختانه کارها در این دولت به خوبی به پیش می رود و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند؛ البته ممکن است کار سخت باشد اما مردم هم در این مدت سختی کشیدند و اکنون نوبت مسوولان است که سختی ها را برای رفع مشکلات تحمل کنند

آیت الله موسوی اردبیلی: نوبت مسوولان است که سختی ها را برای رفع مشکلات تحمل کنند

اسحاق جهانگیری در دیدار با  آیت الله  موسوی اردبیلی گزارشی از آخرین فعالیت های صورت گرفته توسط دولت تدبیر و امید را ارائه کرد.

به گزارش شفقنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید شیعیان، در این دیدار معاون اول رئیس جمهور با بیان این که خوشبختانه با اقداماتی که در مدت 6 ماهه اخیر روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شده، مشکلات رفته رفته به سمت حل شدن پیش می رود، به همکاری مجلس شورای اسلامی با دولت اشاره کرد و گفت: مجلس همکاری خوبی با دولت دارد و انصافاً جناب آقای دکتر لاریجانی هم تلاش زیادی برای کمک به دولت انجام می دهند.

سپس آیت الله موسوی اردبیلی با تقدیر از فعالیت های صورت گرفته در مدت اخیر توسط دولت تدبیر و امید، اظهار داشت: شرایط در 8 سال گذشته خوب نبود ولی خوشبختانه کارها در این دولت به خوبی به پیش می رود و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند؛ البته ممکن است کار سخت باشد اما مردم هم در این مدت سختی کشیدند و اکنون نوبت مسوولان است که سختی ها را برای رفع مشکلات تحمل کنند.

آیت الله موسوی اردبیلی در ادامه سخنان خود بر اتمام هرچه سریعتر پروژه های عمرانی شهر قم تأکید کرده و اظهار داشت: از دولت تدبیر و امید انتظار است که با توجه به پروژه های نیمه تمام شهر قم، کمک کند تا این پروژه ها هر چه زودتر به اتمام برسد؛ استاندار قم هم تازه روی کار آمده و فشار بسیاری از کارها بر دوش ایشان سنگینی می کند و انتظار است که دولت نگاه ویژه ای به قم داشته باشد و بودجه های بیشتری را برای اتمام این پروژه ها در اختیار استاندار محترم قرار دهد.

جهانگیری در قم

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه در حال حاضر شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است اظهار کرد: ما در گذشته دعا می کردیم که اوضاع بهبود یابد.

او افزود: حساب شده کار کردن ویژگی دوره جدید است و اکنون همه دولتمردان باید با سختی و همت بالا درصدد رفع مشکلات و بهبود وضعیت باشند.

آیت الله موسوی اردبیلی در پایان از جهانگیری خواست سلام او را به رئیس جمهور برساند و عنوان داشت: به ایشان بگویید دعاگوی شما هستم.

آیت الله مکارم شیرازی: فشار ناشی از گرانی به مردم تحمیل نشود

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به آزادی در کشور، گفت: باید بر اساس آزادی اسلامی عمل شود و اگر بخواهیم مانند اروپایی ها رفتار کنیم با مشکل مواجه می شویم.

وی در دیدار با معاون اول رئیس جمهور با اشاره به وجه تسمیه نام رئیس جمهور و واقعیت آن اظهار کرد: اسم و واقعیت دولت یازدهم روحانی است و رای دادن مردم به یک فرد روحانی نشان دهنده علاقه مردم به طیف روحانی است و این مسئله مهمی است.

او با اشاره به اقدامات دولت طی مدتی که روی کار آمده است، گفت: تاکنون دولت کارهای بسیار خوبی انجام داده و سبب زنده شدن در دلهای مردم شده است البته مشکلاتی هم وجود دارد که بخشی از آنها مربوط به دولت گذشته است و با همت مضاعف دولت و مسئولان قابل برطرف شدن است.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: امیدی که در دل مردم ایجاد کرده اید را روز به روز گسترش داده و شکوفاتر کنید البته مردم نیز نباید انتظار داشته باشند که همه مسائل یک روزه حل شود بلکه با صبر و حوصله مردم و تدبیر دولت کارها پیش خواهد رفت اما نباید انتظار کار معجزه آسا داشته باشیم.

او با اشاره به سیاست خارجی دولت و آنچه اتفاق افتاده است، اظهار کرد: در مورد این اتفاقات و مسائل نیز باید با مردم شفاف تر صحبت کرد تا مردم ملموسانه درک کنند در بعد مسائل خارجی چه امتیازاتی برای آنان به ارمغان آمده است.

این مرجع تقلید با اشاره به سخنان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: آنها با حرف های خود می خواهند نظام ما را تضعیف کند، ولی بدانند که حرف هایشان بیهوده است و تاثیری بر کشور ندارد.

او با اشاره به مسئله یارانه ها بیان کرد: دولت باید با برنامه ریزی مناسب، یارانه ها را به سمت اقشار نیازمند هدایت کند و اگر قرار است افزایش قیمت داشته باشیم، همانطور که دولت بارها تاکید کرده است باید با شیب ملایم باشد تا فشار ناشی از گرانی به مردم تحمیل نشود.

آیت الله مکارم شیرازی با مهم توصیف کردن مسائل فرهنگی، به بحث آزادی که اخیرا زمزمه هایی در مورد آن در کشور شنیده می شود اشاره کرد و افزود: در مورد آزادی باید گفت که بر اساس مبانی اسلامی باید عمل شود و اگر بخواهیم مانند اروپایی ها رفتار کنیم با مشکل مواجه می شویم.

این مرجع تقلید بر حفظ نظام ارزشی در کشور تاکید کرد و گفت: نباید این مسائل را تضعیف کنیم، چون مسائل ارزشی پشتوانه کشور است و برای تداوم انقلاب به آنها نیازمندیم.

آیت الله سبحانی سیاست کنترل جمعیت را تهدید برشمردند و تصریح کردند:باید قوانین مرتبط با کنترل نسل و جمعیت لغو شود تا با فرهنگ سازی سیاست افزایش جمعیت ترویج شود

آیت الله جوادی آملی: اگر اسلامی حرف بزنیم و قارونی فکر نکنیم، مشکلات ما حل می شود

آیت الله جوادی آملی بیان کرد: همگان نسبت به مشکلات گذشته آگاهی دارند، اما باید گذشته ها را فراموش کرد و به آینده نگریست تا با استفاده از ظرفیت جوانان به پیشرفت کشور اهتمام ورزیم.

به گزارش شفقنا به نقل از خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله جوادی آملی، در دیدار معاون اول رییس جمهور با اشاره به این که امام خمینی (ره) بارها فرمودند"پیروزی انقلاب از طریق امداد الهی شکل گرفت"، اظهار کرد: اگر اسلامی حرف بزنیم و قارونی فکر نکنیم، مشکلات ما حل می شود.

او با اشاره به این که این کشور روزی در اختیار مستشاران آمریکایی بود، تصریح کرد: آنها فکر نمی کردند که ملت ایران به استقلال برسد، ما باید قدر انقلاب را بدانیم.

این مرجع تقلید با اشاره به پیشرفت های کشور، گفت: امروز نباید به این پیشرفت ها محدود شد و همچنین باید به فکر مردم باشیم و راه علم را گسترش دهیم و از استعداد جوانان کشور در عرصه های مختلف استفاده کنیم تا قله های علمی را فتح کنیم.

او در ادامه با اشاره به سخنان گستاخانه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اگر آنها هر روز بگویند که همه گزینه ها روی میز است، هیچ اشکالی ندارد؛ باید به آمریکایی ها گفت "شما روزی در این کشور حاکم بودید، اما به لطف و مدد الهی، مردم شما را بیرون کردند و الان هم هیچ کاری از پیش نخواهید برد".

آیت الله جوادی آملی در ادامه با بیان این که قدرت و استعداد در کشور وجود دارد، اما از ضعف مدیریت برخوردار هستیم، تصریح کرد: همگان نسبت به مشکلات گذشته آگاهی دارند، اما باید گذشته ها را فراموش کرد و به آینده نگریست تا با استفاده از ظرفیت جوانان به پیشرفت کشور اهتمام ورزیم.

جهانگیری در قم

او با اشاره به این که ایران سرزمینی چهار فصل است، اظهار کرد: هزاران هکتار از اراضی کشور در جوار دریاها هست و ما می توانیم از این ظرفیت برای رشد و توسعه کشاورزی استفاده کنیم.

این مرجع تقلید یکی از مهمترین عوامل مشکلات اقتصادی کشور را مساله ضعف مدیریت عنوان کرد و گفت: اگر در عرصه کشاورزی، مدیریت وجود داشت و از ظرفیت ها استفاده می شد، امروز شاهد گرانی گوشت و لبنیات نبودیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر این که تأمین علوفه دام از تامین سوخت هسته ای سخت تر نیست، گفت: اگر علوفه تامین شود، قدرت کشاورزی کشور افزایش می یابد و ما می توانیم با استفاده از هزاران هکتاری که در اراضی تالش مازندران و گیلان داریم، کشاورزی را گسترش دهیم تا از التماس کردن به برخی کشورها در زمان تحریم خودداری کنیم.

او در پایان بار دیگر تاکید کرد: نعمت و ظرفیت استعداد در کشور فراوان است، اما باید با استفاده از مدیریت صحیح آنها را هدایت و گسترش داد.

آیت الله سبحانی: قوانین مرتبط با کنترل نسل و جمعیت لغو شود

آیت الله سبحانی سیاست کنترل جمعیت را تهدید برشمردند و تصریح کردند:باید قوانین مرتبط با کنترل نسل و جمعیت لغو شود تا با فرهنگ سازی سیاست افزایش جمعیت ترویج شود.

به گزارش شفقنا به نقل از خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید در دیدار با معاون اول رئیس جمهور خواستار توجه ویژه دولت یازدهم به مسائل دینی وفرهنگی شدند و اظهار داشتند: مسئولان و دولت مردان باید نسبت به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اهتمام ورزند؛ چرا که بی حجابی، متدینین و مسلمانان را رنج می دهد.

وی فعالیت و تلاش های رسانه ها و پژوهشگران را در راستای تعمیق و نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه مورد تاکید قرار دادند و گفتند: برای تبیین جایگاه فرهنگ حجاب، باید نهضتی شکل بگیرد و از دولت انتظار داریم به این مسئله توجه ویژه ای داشته باشد.

سبحانی در ادامه به یکی دیگر از مسائل فرهنگی کشور با عنوان نظارت به فیلم های سینمایی اشاره داشتند و افزودند: باید بر روی محتوای این فیلم ها نظارتی صورت گیرد تا بر اساس مبانی اسلام و انقلاب باشد.

وی به انتقاد از سیاست کنترل جمعیت، اظهار داشتند: کاهش تعداد فرزندان خطر بزرگی را برای اسلام شکل می دهد.

وی این مسئله را به عنوان تهدید برشمردند و افزودند: رهبر معظم انقلاب در خصوص ترویج فرهنگ افزایش نسل تاکیداتی داشته اند و باید قوانین مرتبط با کنترل نسل و جمعیت لغو شود تا با فرهنگ سازی سیاست افزایش جمعیت ترویج شود.

بخش سیاست تبیان

منبع: شفقنا