تبیان، دستیار زندگی
حال که پا به عرصه بی حوصلگی های دوران سالمندی گذاشته اید و احساس می کنید، زندگی رنگ دیگری به خود گرفته است، بهتر است به سر و روی روزگارتان دستی بکشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلامی به زیباییهای زندگی


حال که پا به عرصه بی حوصلگی های دوران سالمندی گذاشته اید و احساس می کنید، زندگی رنگ دیگری به خود گرفته  است،  بهتر است به سر و روی روزگارتان دستی بکشید.

سالمند

عقربه های ساعت نمی خواهند حتی تکان کوچکی به خودشان بدهند، زمان آرام می گذرد.آنقدر که  احساس می کنید زمان با شما لج کرده و ایستاده است. جوانتر که بودید حتی در خواب هم تصور نمی کردید که روزی در میانسالی حوصله تان  از زمین و زمان سر برود.

حال که پا به عرصه بی حوصلگی های دوران سالمندی گذاشته اید و احساس می کنید، زندگی رنگ دیگری به خود گرفته  است،  بهتر است به سر و روی روزگارتان دستی بکشید و با قرار دادن زندگی تان در مسیری جدید، مقابل  خستگی و دلزدگی بایستید. برای یک آغاز دیگر به آنچه می تواند بار دیگر زندگی شما را طراوت بخشد، توجه کنید.

هدف وسیله تلاش

اهدافی را برای خود تعیین کنید. دارا بودن یک یا دو هدف به شما کمک می کند به آینده نگاه کنید.تلاش شما باعث می شود تا احساس خستگی نکنید  و با به ثمر نشستن هر یک از اهداف تان، به  روی زندگی لبخند خواهید زد. نگویید که در این سنین هدفی ندارید حتی برنامه ریزی برای رسیدن به کوچکترین هدف  باعث می شود شما هر روز سلامی زیبا به خورشید داشته باشید.

دوستان جدید پیدا کنید

شما می توانید با عضویت در باشگاه ورزشی،  انجام کارهای داوطلبانه مثل عضویت در یک مرکز خیریه، رفتن به مسجد وشرکت در مراسم مذهبی  و رفتن به بوستانهایی که در نزدیکی محل زندگی تان کمک می کند شما دوستانی پیدا کنیدکه دغدغه هایتان از یک جنس است و تقریبا اهداف مشترکی دارید. در این گروه شما اوقات تان با افرادی سپری خواهید کرد که نیازمندی هایتان مشترک است.به طور مثال، اگر با هم به سفر بروید، به دلیل بیماری هایی که هر یک از شما ممکن است به آن مبتلا باشید، مواد غذایی یکسانی را مصرف خواهید کرد. مطمئنا این سفر با توجه به گروهی که با آنها بوده اید، بسیار متفاوت خواهد بود.

اگر تصمیم گرفته اید زندگی تان را بار دیگر روشنایی بخشید کم کم با محیط اجتماعی بیرون از خانه آشتی کنید

خاطره بازی

دوستان قدیمی تان را پیدا کنید. اگر محل زندگی تان را عوض کرده اید و همیشه از خاطرات محله قبلی تان یاد می کنید، به آنجا بروید و ساعتی را با دوستانتان سپری کنید. یاد کردن از خاطرات گذشته، فانوس زندگی تان را روشن خواهد کرد.

مغز بادام‌های زندگی

بازیگران جدید زندگی شما، نوه هایتان هستند. برای دیدن آنها روزها را یکی پس از دیگری می شمارید تا تعطیلات آخر هفته، آنها را در آغوش بکشید.لذت در کنار نوه ها بودن را نمی توان با هیچ چیز دیگر مقایسه کرد. شاید به راحتی بتوان گفت این سرگرمی روح جاری در زندگی شماست پس برنامه ریزی برای دیدار نوه ها می تواند یکی از دلمشغولی های شما باشد.

سالمند

آشتی با محیط بیرون از خانه

شما سرگرمی های بسیاری می توانید داشته باشید. پس تلویزیون را تنها وسیله سرگرمی خودتان ندانید، آنچه ممکن است، آزارتان دهد این است که منتظر بلند شدن صدای زنگ تلفن باشید تا سکوت خانه شما را بشکند اما دنیا به تعداد آدمهایش سرگرمی دارد و اگر خود شما بخواهید و از جمع دوری نکنید، هیچگاه حوصله تان سر نمی رود.

خواندن کتاب، رفتن به موزه، پیاده روی با دوستان و خیلی از موارد دیگر می تواند شما را با نشاط سازد.

هیچگاه نگذارید به دلیل دوری از جمع، زندانی خانه خودتان شوید. اگر تصمیم گرفته اید زندگی تان را بار دیگر روشنایی بخشید کم کم با محیط اجتماعی بیرون از خانه آشتی کنید.

تجربیات ماندگار

یک نکته را فراموش نکنید، شما سال ها تلاش کرده اید و برای خانواده تان تکیه گاه بوده اید، حال بهتر است به جای اینکه زندگی را به حال خود رها کنید تا زندگی برای شما تصمیم بگیرد،شما برای روزهایتان تصمیم بگیرید. امروز که می دانید چه کسی هستید و چه تجربیاتی در زندگی تان کسب کرده اید ،آنها را دارایی خود بدانید و سعی کنید آنها را به فرزندان و نوه های خود انتقال دهید.یادتان باشد شما در حال حاضر ارزشمند ترین گنجینه دنیا را دارید.

هانیه ورشوچی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

مامان بزرگ ،چرا دلت گرفته؟

بگذارید، دوست‌تان داشته باشند!

قوانین ارتباط با یک فرد سالمند

ما و تنهایی در سالمندی

کارکردن پس از بازنشستگی

دو حرف کلیدی برای آرامش شما

چند قدم آنطرف از جوانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.