تبیان، دستیار زندگی
دولتمردان هم باید همیشه منافع مردم، خواسته ها و ارزش های آنها را مورد توجه قرار دهند چرا که هرچه از ارزش های مورد نظر مردم فاصله بگیریم قطعا آینده چندان خوبی نخواهیم داشت
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخ ایثار ملت در دفاع از نظام و ارزشها را بدهیم


دولتمردان هم باید همیشه منافع مردم، خواسته ها و ارزش های آنها را مورد توجه قرار دهند چرا که هرچه از ارزش های مورد نظر مردم فاصله بگیریم قطعا آینده چندان خوبی نخواهیم داشت

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، برقراری عدالت، اجرای احکام اسلامی و توجه به ارزش های اسلامی را مهمترین خواسته مردم در جریان پیروزی انقلاب می داند و معتقد است که در سالهای بعد از پیروزی انقلاب، حرکت  در جهت تحقق عدالت اجتماعی به کندی صورت گرفته است.

سید باقر حسینی همچنین تاکید می کند که باید پاسخ محبت، از خود گذشتگی و ایثار ملت را در دفاع از ارزشها و نظام به بهترین نحو ممکن داد و در این راستا فشارها بر زندگی مردم را به حداقل ممکن رساند.

مشروح گفت و گوی تبیان با باقر حسینی را در زیر می خوانید:

باقر حسینی

-فکر می کنید حضرت امام(ره) چطور توانستند در جریان انقلاب مردم را همراه کنند و این همراهی در سالهای بعد از پیروزی انقلاب چطور تداوم پیدا کرد؟

عامه و توده مردم حامیان اصلی انقلاب بودند و این انقلاب را به وجود آوردند و در ادامه آن را به پیروزی رساندند و بعدها در هشت سال دفاع مقدس از کشور دفاع کردند و اکنون هم مدافع انقلاب هستند. آنچه برای ما مهم است این است که توجه کنیم خواست مردم برای انقلاب چه بوده و با چه هدفی انقلاب کردند تا همیشه آن اهداف را مدنظر قرار دهیم و متناسب با خواسته های بحق و مشروع مردم که به تبعیت از یک مرجع عظیم الشان به خیابان ها آمده بودند، مراقب باشیم دوباره به آن شرایط برنگردیم.

دولتمردان هم باید همیشه منافع مردم، خواسته ها و ارزش های آنها را مورد توجه قرار دهند چرا که هرچه از ارزش های مورد نظر مردم فاصله بگیریم قطعا آینده چندان خوبی نخواهیم داشت. ما باید به ارزشهای نظام و انقلاب که توسط حضرت امام(ره) ترسیم شده، متعهد باشیم چرا که مردم حول همین ارزش ها گرد هم آمدند و امروز نیز با فصل الخطاب قرار دادن منویات رهبری در راستای خدمت به مردم و احیای ارزشهای اسلامی و انقلابی حرکت کنیم.

-به نظر شما خواسته های مردم در جریان انقلاب و مهمترین چیزی که مردم به خاطر آن انقلاب کردند، چه بود؟

برقراری عدالت و اجرای احکام اسلامی و توجه به ارزش های اسلامی مهمترین خواسته مردم بود. وابستگی به بیگانگان در کنار دهن کجی به مقدسات و ارزشهای اسلامی در رژیم پهلوی یکی از مهمترین انگیزه هایی بود که باعث شد مردم در مقابل ظلم و بیداد آن رژیم قیام کنند زیرا رژیم پهلوی ضد اعتقادات و ارزشهای اسلامی بود. ما امروز باید تلاش کنیم این ارزش ها را حفظ کنیم و به آنها بها دهیم زیرا خواسته ملت ما غیر از این نیست. اگر ارزشهای اسلامی و الهی مورد توجه قرار گیرند، قطعا اجرای عدالت هم در دل آن نهفته و تحقق خواهد یافت.

ما باید به ارزشهای نظام و انقلاب که توسط حضرت امام(ره) ترسیم شده، متعهد باشیم چرا که مردم حول همین ارزش ها گرد هم آمدند و امروز نیز با فصل الخطاب قرار دادن منویات رهبری در راستای خدمت به مردم و احیای ارزشهای اسلامی و انقلابی حرکت کنیم

-نظام جمهوری اسلامی در سالهای بعد از پیروزی انقلاب چقدر توانسته به سمت اجرای عدالت اجتماعی گام بردارد؟

متاسفانه در حوزه عدالت اجتماعی ما نتوانستیم آنگونه که باید به اهدافمان دست پیدا کنیم و قطعا باید در این زمینه تلاش بیشتری صورت گیرد. البته اجرای هدفمندی یارانه ها یکی از این راهکارها بود اما به درستی اجرا نشد. با توجه به پیشنهاد ارائه شده از سوی دولت در زمینه نحوه اجرای هدفمندی در سال آینده هم باید مراقب باشیم که فشار بر اقشار ضعیف جامعه بیشتر نشود تا بتوانیم به عدالت اجتماعی نزدیک تر شویم. البته تحقق کامل عدالت اجتماعی منوط به ظهور آخرین منجی بشریت است و عدالت با آمدن ایشان برقرار می شود ولی ما هم باید تا جایی که در توان داریم به برقراری عدالت اجتماعی نزدیک شویم و کشورمانم را به این جایگاه برسانیم.

باقر حسینی

-از نظر شما مردم در سی و پنج سالگی انقلاب چه نقشی را می توانند در جهت تداوم نظام و انقلاب ایفا کنند؟

مردم ما راه خود را انتخاب کرده و از ارزشهای نظام و انقلاب دفاع می کنند. البته تا زمانی که ولایت مطلقه فقیه در راس نظام قرار دارد نیز مردم از ایشان تبعیت می کنند اما به هر حال باید تلاش کنیم پاسخ محبت، از خود گذشتگی و ایثار ملت را در دفاع از ارزشها و نظام به بهترین نحو ممکن بدهیم. در حال حاضر فشارهایی بر مردم تحمیل می شود که با توجه به توانمندی کشور ما می شود این فشارها را به حداقل ممکن رساند. به هر حال تحریم ها تاثیراتی بر زندگی مردم داشته که باید با شعار تدبیری که دولت یازدهم سر داده، اثر تحریم ها را کاهش دهیم تا در دراز مدت این تحریم ها کاملا بی اثر باشد؛ همانطور که از ابتدای انقلاب تا به حال تحریمها اثر چندانی نداشته و حتی استقلالی که در اثر تحریم ها برای کشور به دست آمده به نفع ملت ما بوده است. البته در شرایط فعلی با توجه به فشارهای همه جانبه مشکلاتی برای مردم به وجود آمده که می توان با استفاده از راهکارهای حمایت از تولید ملی و حرکت در مسیر استفاده بهینه از ذخایر کشور و انجام پژوهش های علمی واقعی، حق ملت را ادا کرد و از منابع خدادادی کشور به بهترین وجه استفاده کرد که اگر اینها محقق شود تحریم ها دیگر اثرگذار نخواهد بود.

مصاحبه: سارا کیان

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

ویژه نامه اولین حماسه سیاسی