تبیان، دستیار زندگی
انقلاب در حقیقت محصول فداکاری های مردم است و تداوم انقلاب هم به حضور مردم که از ابتدا در صحنه بوده اند و هستند بستگی دارد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردم نقش اصلی را در پیروزی انقلاب ایفا کردند


انقلاب در حقیقت محصول فداکاری های مردم است و تداوم انقلاب هم به حضور مردم که از ابتدا در صحنه بوده اند و هستند بستگی دارد


یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مردم در جریان پیروزی انقلاب اسلامی، می گوید که امام خمینی (ره) مستکبرین، ظالمین و نوکران اجنبی را از این مملکت بیرون کرد و کشور را به دست مستضعفین داد.

ابراهیم آقا محمدی نماینده مردم خرم آباد در مجلس همچنین به نقش آفرینی مردم در طول دوران دفاع مقدس اشاره می کند و معتقد است که امروز هم باید در یک جنگ فکری و فرهنگی مراقب بود تا فرهنگ بیگانه و رفاه طلبی جایگزین فرهنگ ناب انقلاب نشود.

مشروح گفت و گوی سایت اطلاع رسانی تبیان با ابراهیم آقا محمدی را در زیر می خوانید:

آقامحمدی

-نقش مردم را در جریان اعتراضات منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 چطور ارزیابی می کنید؟

انقلاب در حقیقت محصول فداکاری های مردم است و تداوم انقلاب هم به حضور مردم که از ابتدا در صحنه بوده اند و هستند بستگی دارد. امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب همواره مردم را ولی نعمت انقلاب و همه مسوولین می دانستند، پس انقلاب مال مردم است چرا که بر اساس اعتقادات و باورهای دینی مردم بنا شده و مردم هم چون انقلاب به نام خدا و با یاد خدا و برای عدالت خواهی بوده از هیچ چیز دریغ نکرده و نمی کنند. چرا که می دانند هر کاری بکنند برای خودشان کرده اند. فرهنگ انقلاب در واقع فرهنگ استقلال، عدالت و مبارزه با ظلم و فساد و تبعیض بوده و مردم هم از این فرهنگ جدا نشده اند. این مردم هستند که نقش اصلی را در پیروزی انقلاب و تداوم آن داشته و دارند و کسی که پای انقلاب مانده نیز مردم هستند.

-حضرت امام(ره) به عنوان بنیانگذار نظام و رهبر انقلاب چطور توانستند مردم را در مسیر انقلاب همراه کنند؟

خلوصی که امام خمینی برای انقلاب داشت باعث شد خدا نیز ایشان را در دل های مردم جای دهد. این یک شعار نیست بلکه تجربه درونی خودم نیز همین است. زمانی که ما کودک چند ساله ای بودیم و هنوز به مدرسه نرفته بودیم، مردم در روستا راجع به تبعید امام به عرق صحبت می کردند و مهر امام در دلهای همه جای گرفته بود و از سویی کینه ای نسبت به رژیم شاه در بین مردم وجود داشت. اتکای امام به خداوند باعث می شد هیچ چیز برای ایشان مشکل نباشد. در خاطرات تکمیل همایون نیز آمده که رییس ساواک بعد از دستگیری امام در قم در سال 42 گفته بود امام کسی است که هیچ چیز جلودارش نیست و در راه رسیدن به هدف استوار است. این حرف از زبان دشمن امام نشان می دهد که ایشان فردی مصمم بود که جز از خدا نمی ترسید و جز برای خدا حرف نمی زد و در مسیر نجات ملت ایران، استقلال و عزت کشور و معیشت مردم تلاش می کرد.

امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب همواره مردم را ولی نعمت انقلاب و همه مسوولین می دانستند، پس انقلاب مال مردم است چرا که بر اساس اعتقادات و باورهای دینی مردم بنا شده و مردم هم چون انقلاب به نام خدا و با یاد خدا و برای عدالت خواهی بوده از هیچ چیز دریغ نکرده و نمی کنند

-کسانی که در انقلاب نقش ایفا کردند بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی چقدر در این نظام سهم داشتند؟

چه کسانی در این انقلاب حضور داشتند؟ این مستضعفین بودند که انقلاب کردند و امروز همان هایی که وزیر و وکیل هستند امثال ما بچه روستا و فرزند طبقات پایین جامعه بودند که از رژیم پهلوی سیلی خورده بودند. امام مستضعفین را حاکم کرد و حاکمیت را به دست مردم داد. البته اینکه بعضی ها عاقبت به شر شدند، قدر این عزت را ندانستند و به دنبال دزدی و کارهای ناشایست رفتند، بحث دیگری است. اما به هر حال امام به مردم باور داشت و می خواست انقلاب به دست مردم بیفتد و به همین جهت مستکبرین، ظالمین و نوکران اجنبی را از این مملکت بیرون کرد و کشور را به دست مستضعفین داد.

آقامحمدی

-بعد از انقلاب نیر در برهه هایی مثل دفاع مقدس شاهد نقش آفرینی مردم بودیم، در حال حاضر چه نقشی را برای مردم در مسیر تداوم انقلاب قائل هستید؟

مردم ما در دوران جنگ نقش زیبایی ایفا کردند و رنگ خدایی گرفته بودند، عامه مردم این چنین بودند و ای کاش ما می توانستیم این فضا را حفظ کنیم اما متاسفانه این کار را نکردیم. بعضی ها که بعدا وارثین شدند و در حاکمیت جایی پیدا کردند بحث اشرافیت، انسان گرایی و رفاه گرایی را  جایگزین فرهنگ ایثار، شهادت و خداگرایی کردند. امروز نقش ها تغییر کرده و شاهد جنگ فیزیکی نیستیم ولی جنگ فکری و فرهنگی وجود دارد و شاهد تهاجم به فرهنگ، جابجا کردن واژه ها و جایگزینی فرهنگ بیگانه به جای فرهنگ اسلام و انقلاب هستیم. متاسفانه استکبار ستیزی به سمتی سوق داده می شود که مسامحه با استکبار جای آن را بگیرد. قناعت، حد نگه داشتن و قانع بودن به حد خود کمرنگ می شود و پرخوری و زیاده خواهی جای آن را می گیرد. مردم باید این موقعیت را درک کنند و همانطور که در جنگ جانشان را در طبق اخلاص گذاشتند امروز هم با سلاح قلم، گفتار و نوشتار از فرهنگ و ارزش ها دفاع کنند، خطرگاهها را شناسایی کنند تا دشمن وارد نشود و مثل یک موریانه انقلاب را تهی کند و فرهنگ بیگانه، رفاه طلبی، اختلاس و چپاول کردن حقوق دیگران جایگزین فرهنگ ناب انقلاب شود.

مصاحبه: سارا کیان

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

ویژه نامه اولین حماسه سیاسی