تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل امور ایثارگران شهرداری تهران در نشست خبری افتتاح پروژه ضبط خاطرات ایثارگران و شهدای شهر تهران که امروز، 7 بهمن‌ماه برگزار شد، اظهار کرد: خاطرات ایثارگران گنجی است که به آیندگان منتقل می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گنجی برای آیندگان


مدیرکل امور ایثارگران شهرداری تهران در نشست خبری افتتاح پروژه ضبط خاطرات ایثارگران و شهدای شهر تهران که امروز، 7 بهمن‌ماه برگزار شد، اظهار کرد: خاطرات ایثارگران گنجی است که به آیندگان منتقل می‌شود.

گنجی برای آیندگان

آئین افتتاح پروژه ضبط خاطرات ایثارگران شهر تهران، روز 7 بهمن در ساختمان اداره‌کل امور ایثارگران شهرداری تهران برگزار شد. پیش از افتتاح این پروژه، منصور احمدلو، مدیرکل امور ایثارگران شهرداری تهران طی نشست خبری، اهداف و چرایی افتتاح این پروژه را تشریح کرد.

منصور احمدلو، مدیرکل امور ایثارگران در نشست خبری افتتاح پروژه ضبط خاطرات ایثارگران با اشاره به احساس نیازی که برای حفظ و نگهداری فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه امروز وجود دارد، گفت: ثبت و ضبط خاطرات ایثارگران، یکی از وظایف اساسی و فرهنگی ماست و این چشمه پرفیض می‌تواند تشنگان بسیاری را سیراب کند؛ البته این اقدام در صورتی که امانتداری در آن رعایت شود، باعث انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل‌ آینده می‌شود.

وی افزود: در یک نگاه کلی، وقتی خود را با دیگر کشورها مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که آنها از آثار جنگ‌های خود که به اندازه دفاع‌ مقدس ما هم قداست نداشتند، با چه پشتکار و اعتقادی حفاظت می‌کنند؛ پس ما باید فعال‌تر از آنان عمل کنیم.

احمدلو در ادامه افزود: مقدمه تعهد، علم و آگاهی است و چنانچه این پیش‌نیاز لحاظ نشود، تعهد بنیادینی به وجود نخواهد آمد. برای اینکه تعهد ریشه‌دار باشد، باید وقایع را ثبت و ضبط و به نسل بعد منتقل کنیم که این رویکرد، هدف ما در انجام این پروژه است.

مدیرکل امور ایثارگران شهرداری با اشاره به وجود 23 هزار و 480 خانواده شهید در 21 منطقه تهران، گفت: در اداره ایثارگران شهرداری تهران توانسته‌ایم توفیق حضور در محضر 95 درصد از خانواده شهدا را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: 26 هزار خانه شهید در تهران وجود دارد، خانه‌هایی که برای اهل آسمان آشنا هستند؛ شاید ما اهل زمین به این موضوعات چندان توجهی نمی‌کنیم، ولی این‌ خانه‌ها جایگاه خاموش‌ترین سرمایه‌گذاران انقلاب ما هستند. عزیزانی که در زمان خطر سینه سپر کردند و در زمان آسایش، بدون هیچ نشانی در سکوت جامعه فرو رفتند.

مدیرکل امور ایثارگران شهرداری تهران در ادامه گفت: هم اکنون 123 شهردار ناحیه در قالب 22 منطقه شهر تهران، به عنوان مسئول ایثارگران منصوب شده‌اند و هر هفته 300 دیدار با خانواده شهدا دارند؛ یعنی هر ناحیه به صورت میانگین هفته‌ای دو دیدار و ماهانه 1200 دیدار با خانواده شهدای محله خود داشته‌اند.

احمدلو با اشاره به کمبود وقت برای ثبت خاطرات پدران و مادران شهدا و کهولت سن آنان، اظهار کرد: اولویت اول ما در این پروژه، ثبت خاطرات خانواده شهدا(پدر و مادر) و سپس جانبازان، آزادگان و رزمندگان است

وی افزود: ما در این دیدارها مصمم شدیم تا خاطرات شهدا را به عنوان خاطرات‌ ناب، دست نخورده و بی‌واسطه از خانواده‌ها جویا شویم و ضبط و ثبت کنیم. از 26 هزار خانواده شهید، به ترتیب اولویت از خانواده‌هایی که خاطرات بیشتری دارند دعوت می‌کنیم تا در استودیو ضبط خاطرات حضور یابند.

احمدلو با اشاره به کمبود وقت برای ثبت خاطرات پدران و مادران شهدا و کهولت سن آنان، اظهار کرد: اولویت اول ما در این پروژه، ثبت خاطرات خانواده شهدا(پدر و مادر) و سپس جانبازان، آزادگان و رزمندگان است تا در این راستا به خوبی از ارزش‌های دفاع‌ مقدس حفظ و صیانت ‌شود، سپس این خاطرات براساس یک جدول زمان‌بندی در 22 منطقه تهران اجرا خواهد شد.

وی گفت: در مرحله اول به جمع‌آوری این آثار خواهیم پرداخت، سپس همزمان، مراحل تدوین و انتشار آن را نیز انجام خواهیم داشت و از ابتدای سال آینده، طی هر فصل، یک کتاب «ایثار» در قالب فصلنامه منتشر خواهیم کرد.

احمدلو تصریح کرد: می‌توانیم این منابع ناب را در اختیار افرادی که در عرصه‌های مختلف هنری از جمله هنرهای نمایشی، فیلم و سینما نیاز به منابعی برای فیلمنامه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی دارند قرار دهیم.

وی در پایان با اشاره به وجود ضرورت این کار، گفت: خانواده شهدا هم ضرورت حفظ این میراث را درک کرده‌اند و از زمان اجرای این طرح تاکنون خانواده شهدا و ایثارگران علاوه بر همکاری، اشتیاق خود را برای انجام این کار بروز داده‌اند و ما نیز در راستای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس سعی در اجرای مطلوب این طرح خواهیم داشت.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری ایکنا