تبیان، دستیار زندگی
چهارماه تا شروع جام جهانی مانده،اما اخبار امیدوارکننده ای به گوش نمی رسد شواهد حکایت از آن دارد که اختلاف کهنه کادر فنی تیم ملی و باشگاه ها که بسیاری آن را آتش زیر خاکستر میدانستند کم کم در حال شعله ور شدن است و این اتفاق خوبی برای هواداران تیم ملی محسوب
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رویاهای بر باد رفته فوتبال ایرانی


چهارماه تا شروع جام جهانی مانده،اما اخبار امیدوارکننده ای به گوش نمی رسد شواهد حکایت از آن دارد که اختلافات کهنه کادر فنی تیم ملی و باشگاه ها که بسیاری آن را آتش زیر خاکستر میدانستند کم کم در حال شعله ور شدن است و این اتفاق خوبی برای هواداران تیم ملی محسوب نمی شود.

کارلوس کی روش

خیلی زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، آتش زیر خاکستر بیرون زد و اختلاف‌های پنهانی بین کارلوس کی‌روش با دو نفر از همکارانش در استقلال و سپاهان بر ملاء شد.

از مدت‌ها قبل معلوم بود یک روز دعوایی که بین کی‌روش از یک طرف و کرانچار و قلعه‌نویی از طرف دیگر بر سر حضور بازیکنان ملی‌پوش سپاهان و استقلال از زمان شروع اردوی نهایی تیم ملی به وجود آمده بر ملا می‌شود اما انتظار نمی‌رفت دو ماه پیش از آغاز اردو این اختلاف‌ها یا بهتر بگوییم دعواها رسانه‌ای شود اما در کمتر از 24 ساعت دو طرف دعوا چنان به هم پریدند که مطمئنا فوتبال ایران برای روزها و بلکه هفته‌ها با آین سوژه دست به گریبان خواهد بود. کی‌روش که قصد داشت با پایان لیگ اردویی سه هفته‌ای برای تیم ملی در آفریقای جنوبی بر پا کند تنها چند ساعت پس از اینکه متوجه شد آندرانیک تیموریان قصد حضور در لیگ قطر را دارد( اتفاقی که سرانجام رخ نداد) تصمیم گرفت پس از برگزاری جلسه اضطراری در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کند که برگزاری اردوی آفریقای جنوبی در غیاب نفرات ا صلی (با توجه به حضور 4 بازیکن در لیگهای قطر و کویت) به هیچ وجه "منطقی" نیست و بر همین اساس دلیلی برای برپایی این اردوی پر هزینه وجود ندارد.

پس از این تصمیم امیر قلعه‌نویی به حرف‌های کی‌روش واکنش نشان داد و گفت "سوالی که دارم این است که چطور آقای کی‌روش وقتی این بازیکنان ایران بودند قصد داشت این اردو را برگزار کند اما حالا که اینها رفته‌اند و باشگاه ما نمی‌تواند از آنها استفاده کند، چرا اعلام کرده اردو لغو است".

آغاز جدال علنی

همین تک جمله کافی بود تا آتش زیر خاکستر دعوای پنهانی کی‌روش با قلعه‌نویی و کرانچار شعله‌ور شود. دیروز صبح کسانی که به عادت سال‌های دراز گذشته برنامه ورزش و مردم را برای تماشای صبح‌های جمعه‌شان انتخاب می‌کنند، حرف‌هایی را از زبان کارلوس کی‌روش شنیدند که به طور حتم "بی‌سابقه" و البته غیرمنتظره بود. سرمربی پرتغالی تیم ملی بر خلاف مشورت افراد رسانه‌ای نزدیکش خیلی زود به حرف‌های قلعه‌نویی واکنش نشان داد و به قول معروف به دل ماجرا زد. او برای اولین بار حرف‌هایی را علیه قلعه‌نویی، فتح‌الله‌زاده و زلاتکو کرانچار مطرح کرد که بسیاری از شنیدن این حرف‌ها خشک‌شان زد. کی‌روش گفت که بر خلاف ادعاهای مطرح شده از سوی استقلالی‌ها مسبب تاخیر در شروع لیگ امیر قلعه‌نویی بوده است.

اشاره کی‌روش به سفر قلعه‌نویی به کانادا و تاخیر سه هفته‌ای در آغاز لیگ است که بسیاری آن را منتسب می‌کنند به قلعه‌نویی و می‌گویند روابط نزدیک سرمربی آبی‌پوشان با مهدی تاج رییس سازمان لیگ باعث شد که لیگ به تاخیر بیفتد و در نتیجه با فشردگی مسابقات برگزار شود. اما شاید تندترین بخش حرف‌های کی‌روش جایی باشد که استقلالی‌ها را به هزینه کردن پاداش‌های صعود تیم ملی به جام جهانی متهم می‌کند. او در این بخش از حرف‌هایش گفت: متاسفانه پول دولت برای تیم ملی به سمت یک باشگاه رفت! از همه آنها خواهش می‌کنم من را در این شرایط قرار ندهید. امروز سی‌ام ژانویه است و جام جهانی در ماه ژوئن آغاز می‌شود و تیم ایران باید با بهترین تیم‌های دنیا بازی کند. باید بگویم 21 بازیکن تیم ملی آرژانتین در بهترین تیم‌های لیگ اسپانیا، انگلیس، ایتالیا و آلمان بازی می‌کنند. تمام بازیکنان تیم بوسنی در بهترین لیگ‌های اروپا که نام آنها را بردم حضور دارند اما تیم ما 4، 5 بازیکن لژیونر بیشتر ندارد که تازه اکثر آنها هم فرصت بازی در تیم‌هایشان پیدا نمی‌کنند!

مخاطب حرف‌های کی‌روش تنها قلعه‌نویی، کرانچار و فتح‌الله‌زاده نبود. او به وزارت ورزش هم انتقادهایی وارد کرد و از مسوولان دولت خواست تا دیر نشده شعارهای شان درباره حمایت از تیم ملی را عملی کنند. کی‌روش گفت که اگر واقعا تیم ملی در اولویت است باید حمایت‌های لازم صورت بگیرد چرا که با از دست رفتن زمان، تیم ملی بیش از این با مشکل روبه‌رو می‌شود

واکنش امیر قلعه‌نویی

هر چند برنامه دیروز ورزش و مردم همزمان با روز برگزاری دیدار استقلال و مس پخش می‌شد اما حرف‌های کی‌روش انقدر تند و تیز بود که امیر قلعه‌نویی را به واکنش مجبور کند. او در دقایق پایانی برنامه قصد داشت روی خط این برنامه بیاید اما به دلیل کمبود وقت سرمربی استقلال نتوانست مجالی برای صحبت کردن پیدا کند. با این حال لحظاتی بعد از پایان برنامه و تمام شدن حرف‌های کی‌روش، قلعه‌نویی در گفت‌وگویی که با ایسنا انجام داد به کی‌روش پیشنهاد کرد که در برنامه تلویزیونی رودروی هم حرف‌هایشان را بزنند. او پیشنهاد داد که برنامه دوشنبه این هفته 90 این مناظره را برگزار کند. با این حال کی‌روش پاسخی به قلعه‌نویی داد که قابل پیش‌بینی بود. او ضمن رد این پیشنهاد گفت که برای کسی که زمان ندارد بازی‌های تیم ملی را نگاه کند، فرصت مناظره ندارد و فقط خودش را در پیشگاه هشتاد میلیون ایرانی پاسخگو می‌داند.

لبیک وزارت ورزش به کی‌روش

البته مخاطب حرف‌های کی‌روش تنها قلعه‌نویی، کرانچار و فتح‌الله‌زاده نبود. او به وزارت ورزش هم انتقادهایی وارد کرد و از مسوولان دولت خواست تا دیر نشده شعارهایشان درباره حمایت از تیم ملی را عملی کنند. کی‌روش گفت که اگر واقعا تیم ملی در اولویت است باید حمایت‌های لازم صورت بگیرد چرا که با از دست رفتن زمان، تیم ملی بیش از این با مشکل روبه‌رو می‌شود. بعد از این دراز کردن دست نیاز به سمت وزارت ورزش، محمود گودرزی وزیر ورزش در تماسی که با کی‌روش گرفت گفت که آماده است در جلسه‌ای اضطراری که در 48 ساعت آینده برگزار می‌شود با شنیدن دل‌نگرانی‌های کی‌روش، مشکلات او و تیم ملی را به حداقل برساند. به هر حال در وضعیتی که تیم‌های حاضر در جام جهانی به فکر آماده کردن بهتر تیم‌هایشان هستند به نظر می‌رسد فوتبال ایران هنوز اندر خم یک کوچه است و این جدال‌های کلامی تنها برای تیم ملی مشکل ایجاد می‌کند.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان


مطالب مرتبط:

کی روش: وظیفه من خوشحال کردن مردم ایران است

ایران ضعیف ترین اما خطرناک ترین

ایران هفتمین خوش‌شانس جام جهانی

تیم ملی و راه جام جهانی

گزارش رویترز از روحیه شکست ناپذیر ایرانی ها