تبیان، دستیار زندگی
مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده گفت: 62 درصد از معتادان زن، زنان متاهل هستند و 83 درصد زنان معتاد، قبل از استفاده از مواد مخدر از قلیان یا سیگار استفاده می‌کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سن بیشترین زنان معتاد؛20 تا 36 سال


مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده گفت: 62 درصد از معتادان زن، زنان متاهل هستند و 83 درصد زنان معتاد، قبل از استفاده از مواد مخدر از قلیان یا سیگار استفاده می‌کردند.

زهرا بنیانیان با تشریح فعالیت‌های این ستاد در کاهش اعتیاد زنان، به آمار 9.3 درصدی اعتیاد زنان، بالا بودن جرائم مرتبط با مواد مخدر در میان زنان و پایین آمدن سن مصرف مواد مخدر تا 15 سالگی اشاره کرد.

اعتیاد زنان

وی بیان کرد: از 7 هزار و 377 زن زندانی در کشور 60 درصد آن‌ها به دلایل مرتبط با جرایم اعتیاد و مواد مخدر زندانی شده‌اند و بیشتر آن‌ها خود از مواد مخدر استفاده می‌کردند.

دلایل اعتیاد زنان

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه9.3  درصد معتادان کشور زنان هستند گفت: مهم‌ترین علل گرایش زنان به مصرف مواد مخدر کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، اختلافات روحی روانی، در دسترس بودن مواد مخدر، اصرار دوستان، کاهش علائم بیماری، اختلافات خانوادگی و رفع مشکلات جنسی اعلام شده است.

وی با بیان اینکه عواقب اعتیاد زنان به مراتب بیشتر از مردان است،عنوان کرد: زن معتاد مجبور است با ابزار مختلف پول و یا مواد مخدر خود را تهیه کند و گاه در این میان دست به فعالیت‌های نامشروع می‌زند و همین منجر به افزایش بیماری‌های مقاربتی و هم برای زن و هم برای مرد می‌شود.

بنیانیان تصریح کرد:در حال حاضر اعتیاد دیگر طبقه خاصی را نمی‌شناسد و بسیاری از افراد مرفه جامعه صرفاً برای لذت کنجکاوی به سمت اعتیاد می‌روند.

وی بیان کرد:بسیاری از زنان تحت تأثیر تبلیغات ماهواره‌ای برای لاغری و یا جوانی پوستشان از داروهای اعتیاد آور استفاده کرده و بسیاری از آن‌ها با این روش معتاد می‌شوند.

مهم‌ترین علل گرایش زنان به مصرف مواد مخدر کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، اختلافات روحی روانی، در دسترس بودن مواد مخدر، اصرار دوستان، کاهش علائم بیماری، اختلافات خانوادگی و رفع مشکلات جنسی اعلام شده است

سن اعتیاد زنان

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده با بیان اینکه بیشترین زنان معتاد در رده سنی 20 تا 36 هستند گفت:  68 درصد از معتادان را کسانی تشکیل می‌دهند که در سن 20 تا 39 سال یعنی در اوج بهره وری و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی هستند.

وی اظهار کرد:تریاک، شیشه، الکل، کراک افغانی، هروئین، حشیش و اکستازی به ترتیب در اولویت مواد مخدر مورد نظر زنان ایرانی است که بیش از 55 درصد از زنان از تریاک، 26.22 درصد شیشه، 22.63 الکل و 15.94 درصد از کراک افغانی استفاده می‌کنند.

اعتیاد زنان

بنیانیان افزود:12استان خوزستان، کرمان، مازندران، آذربایجان غربی، لرستان، سیستان، فارس، کرمانشاه، تهران، البرز، قم و خراسان رضوی بالاترین میانگین استفاده از مواد مخدر را در میان زنان ایرانی دارند.

وی با اشاره به اینکه در طرح شیوع شناسی سال 90 تعداد زنان معتاد شهرها 9.7 درصد و روستاها 5.41 درصد بوده است گفت: البته باید گفت که هر اندازه شهرها کوچک می‌شوند اعتیاد زنان نیز به همان میزان پنهان می‌شود، بسیاری از زنان شهرهای کوچک و یا روستاها برای ترک اعتیاد خود مهاجرت می‌کنند.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده بیان کرد: نکته قابل توجه آن است که بیش از 50 درصد از زنان معتاد سن شروع مصرف مواد مخدر بین 15 تا 19 سال یعنی در میان دختران دبیرستانی و دیپلمه عنوان کرده‌اند.

وی با بیان اینکه 62 درصد از معتادان زن ، زنان متاهل هستند،گفت: 83 درصد زنان معتاد، قبل از استفاده از مواد مخدر از قلیان یا سیگار استفاده می‌کردند.

تعداد زنان معتاد

بنیانیان تصریح کرد:از 7 هزار و 377 زن زندانی در کشور 60 درصد آن‌ها به دلایل مرتبط با جرایم اعتیاد و مواد مخدر به زندان راه پیدا کردند که بیشتر آن‌ها خود از این مواد مخدر استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد:در آمارهای به دست آمده 3 درصد از زنان معتاد بی سواد مطلق، 15 درصد سواد ابتدایی، 15 درصد راهنمایی، 41 درصد دیپلمه، 9 درصد فوق دیپلم، 10 درصد مدرک کارشناسی دارند .

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه جرم زنان زندانی در جرائم دیگری همچون سرقت و یا موارد منکراتی به مراتب کمتر از مواد مخدر است،گفت: تنها 12 درصد زنان به جرم سرقت و 10 درصد زنان به دلایل منکراتی راهی زندان می‌شوند و 60 درصد آن‌ها در نتیجه جرائم مرتبط با مواد مخدر به زندان می‌روند.

بسیاری از زنان تحت تأثیر تبلیغات ماهواره‌ای برای لاغری و یا جوانی پوستشان از داروهای اعتیاد آور استفاده کرده و بسیاری از آن‌ها با این روش معتاد می‌شوند

برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر برای کاهش اعتیاد زنان

وی بیان کرد:یکی از راهکارهای ما اقدامات پیشگیرانه است چرا که فکر می‌کنیم هزینه و اجرای آن بسیار کمتر از درمان اعتیاد است.

بنیانیان ادامه داد:در حوزه پیشگیری و درمان تاکید اصلی ما اجتماع ـ محور است؛یعنی از یک سو تلاش می‌کنیم تا دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف را مجبور به ارائه راهکارهای پیشگیرانه کرده و از سوی دیگر مردم را برای جلب مشارکت همسو با برنامه‌های خود کنیم. به همین دلیل لازم است برنامه‌های آموزشی مناسبی را مدون کرده و در اختیار اقشار و گروه‌های مختلف قرار دهیم.

وی تصریح کرد:سازمان‌های غیردولتی به ویژه آن‌ها که دغدغه مباحث فرهنگی و اجتماعی دارند بازوان کمکی ما بوده و ما از حضور آن‌ها در حوزه اعتیاد و درمان استفاده خواهیم کرد ضمن آنکه درصددیم برخی موانع قانونی را در توسعه فعالیت‌هایشان با رویکرد پیشگیری حل کنیم.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده تاکید کرد:ستاد مبارزه با مواد مخدر جلسات مختلفی را با هنرمندان و خیرین برگزار کرده تا از کمک آن‌ها برای کاهش اعتیاد زنان استفاده کند.

بخش اجتماعی تبیان

منبع: خبرانلاین