تبیان، دستیار زندگی
آخر هفته زمانی است که می توانید بی دغدغه کنار همسرتان باشید ،یک خواب طولانی تر ، یک صبحانه ی کامل و روزی که می توانید با هم بگذرانید......
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخر هفته‌های عاشقانه


آخر هفته زمانی است که می توانید بی دغدغه کنار همسرتان باشید ،یک خواب طولانی تر ، یک صبحانه ی کامل  و روزی که می توانید با هم بگذرانید......

آخر هفته‌های عاشقانه

یک هفته تلاش و کار؛ زن و مرد روزها و گاه شب‌های پرکاری را از شنبه تا پنجشنبه سپری می‌کنند. به شدت گرفتار هستند و به قول خودشان فرصت سرخاراندن ندارند. گاه می‌شود که بخشی از کارهای اداری خویش را به خانه آورده و انجام می‌دهند. حفظ امنیت شغلی در هر حالتی  از دغدغه‌های خانواده‌هاست و ایشان تلاش می‌کنند تا آن را از دست ندهند. بنابراین از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

با این وضع این‌گونه خانواده‌ها در طول هفته با کمبود زمان روبه‌رو هستند، پس کمتر می‌توانند کنار یکدیگر بنشینند و چهار کلامی حرف غیرکاری بزنند. اغلب بخش زیادی از گفت‌وگوهای شب‌های هفته کاری به بیان رویدادها و گله از کار و همکار اختصاص می‌یابد و در این میان گفتنی‌های خودمانی، گم شود. در این صورت احساس می‌شود که فاصله‌ها بیشتر شده و خانواده‌ها در طول هفته، گمشده‌هایی را جستجو می‌کنند. ادامه این وضع نگرانی‌ها و دلتنگی‌هایی را زمینه‌ساز می‌شود که گاه با نق زدن و غرولند و گاه با قهر کردن‌های عاشقانه همراه است و چه بهتر که هیچ یک از این‌ها پیش نیاید. اما خب، گریزی نیست.

خستگی ذهنی و جسمی حاصل از فضای کار و گرفتاری‌های خواسته و ناخواسته، گاه حوصله را از مردم می‌گیرد. اگرچه برای بازگشت این حوصله برخی گفت‌وگو و درد دل کردن را راه چاره می‌دانند ولی گاه برای همین گفت‌وگو هم حوصله‌ای نیست. دستاورد این روش و درنهایت تکرار آن برای زن و شوهر، ذهنیت بی‌توجهی را پدید می‌آورد و آن‌ها بر این اندیشه خواهند شد که همسرشان آن‌ها را نادیده می‌گیرد. حال چنان‌چه بچه‌ها را هم به این جمع بیفزایید، سهم‌خواهی پدر و مادر از توجه به یکدیگر و همچنین به فرزندانشان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. پسران و دختران شما انتظار دارند که مورد توجه قرار گیرند و البته این وظیفه شماست که چنین توقعی را در آن‌ها به وجود آورید و راهکار آن هم توجه به ایشان است. شاید پدران و مادران ارجمند گله کنند که زمان نداریم و کارهای مهم‌تری هم هست که باید آن‌ها را به بهترین روش انجام داد، اما بازهم باید به آن‌ها نهیب زد که رسیدگی به خانواده هم در زمره همان کارهای مهم است.

ناهار یا شامی را آماده کنید و برای خوردن آن یا نوشیدن یک لیوان چای داغ به نزدیکترین بوستان محله خود بروید. از آشنایی که قرار بوده به خانه‌شان سر بزنید، بخواهید که او هم به جمع شما در آن بوستان بپیوندد تا درکنار هم زمانی را به گفت‌وگو و دیدار بگذرانید

به‌طور قطع اینان کوتاه نخواهند آمد، پس راهکار چیست؟

چنان‌چه همگی به روزهای پرکار هر هفته خود نگاهی بیندازند، می‌بینند که برخی از گرفتاری‌ها گریزناپذیر و برخی هم قابل پیش‌بینی است. پس باید برای انجام آن‌ها اولویت‌گذاری کرد. با این حال اغلب شهروندان هفته‌های پرکاری دارند و شاید لابه‌لای روزها و شب‌هایش کمتر بتوان فرصت خالی همراه با فراغ بال پیدا کرد.

درنتیجه آن‌چه می‌ماند، آخر هفته‌ها است. آخرهفته‌هایی که باید آن‌ها را عاشقانه ساخت.

پدران و مادران باید برای پایان هفته‌ برنامه بهتری داشته باشند. اینان که نتوانسته‌اند در طول هفته آن‌گونه که باید و شاید با هم و با فرزندانشان به گپ و گفت بنشینند باید فرصت‌های پنجشنبه و جمعه را غنیمت بدانند. در این دو روز خیلی کارها می‌شود کرد هرچند که گفته شود دو روز خیلی کم است. ابتدا باید تقسیم کار کرد. ممکن است خانه نیاز به شست و شو و رفت و روب داشته باشد و یا باید لباس‌ها را در ماشین لباسشویی ریخت. چندین دست لباس هم باید اتو شود. به چندین آشنا هم قول داده‌اید سری به آن‌ها بزنید. قرار بوده که برای خرید چند نوع جنس هم به فروشگاهای مختلف بروید و ... . خلاصه اگر همه این‌ها باهم نباشد حداقل بخشی از این کارها در اغلب خانواده‌ها برای آخر هفته می‌ماند که باید انجام شود و اگر برای هفته بعد بماند، خستگی‌ها را دو چندان خواهد کرد. بهتر است خانواده‌ها برخی از این کارها را در طول روز و شب‌های هفته، متناسب با حجم آن کار و فرصت زمانی در اختیار، انجام دهند تا پایان هفته شلوغی نداشته باشند.

آخر هفته‌های عاشقانه

با این حال آخر هفته‌های عاشقانه را از دست ندهید. گوشی‌های موبایل خود را در حالت نیمه‌خاموش (SILENT)  قرار دهید. تلاش کنید کارها را باهم انجام دهید. در کنار هم بنشینید و درباره هرچه که دلتان می‌خواهد، حرف بزنید و در هنگام سخن گفتن به چشم‌های هم نگاه کنید. با صدای بلند بخندید و از هر فرصتی برای حرف زدن استفاده کنید. درونیات یک هفته گذشته را که فرصت برون‌ریز نداشته‌اید، بیان کنید.

ناهار یا شامی را آماده کنید و برای خوردن آن یا نوشیدن یک لیوان چای داغ به نزدیکترین بوستان محله خود بروید.

از آشنایی که قرار بوده به خانه‌شان سر بزنید، بخواهید که او هم به جمع شما در آن بوستان بپیوندد تا درکنار هم زمانی را به گفت‌وگو و دیدار بگذرانید. اگر هم تصمیم به بیرون رفتن از خانه ندارید، برای شام پنجشنبه شب یا ناهار روز جمعه باهم دست به کار شوید و هرکدام بخشی از محتویات سفره را آماده کنید. زمانی را برای بررسی کارهای فرزندان خود و آماده‌سازی آن‌ها برای هفته جدید در نظر بگیرید. نگذارید کارها و حرف‌های آن‌ها در پایان هفته نکرده و ناگفته باقی بماند، چراکه این سیر سبب خواهد شد تا آن‌ها نسبت به این بی‌توجهی واکنش نشان داده و احساس کنند کارها و حرف‌هایشان جایگاهی برای شما ندارد.

به‌طور قطع پیشنهادات و راهکارهای دیگری هم هست که شما می‌توانید به این فهرست اضافه کنید. چه خوب است که آن‌ها را به دیگران تقدیم کنید. آخر هفته‌های عاشقانه خود را از دست ندهید.

دانش پورشفیعی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

پیشگیری از مشکلات در خانه

برنامه‌ریزی بودجه در کوچکترین کشور دنیا!

وقتی کفگیر خانواده به ته دیگ می‌خورد

خانه‌تان را دوباره بسازید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.