تبیان، دستیار زندگی
در شهرهای کشور به ویژه در کلان‌شهرها با پدیده فقر شهری مواجه هستیم. وضعیت شهرهای کشور به ویژه تهران چندان دل‌انگیز نیست و باید وضعیت این شهرها جدی‌تر گرفته شوند. برای توسعه‌ شهرهای کشور نمی‌توانیم به صورت مستقیم وارد شویم بلکه باید همه جوانب را در نظر بگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه کلان شهرها فقیر هستند!


در شهرهای کشور به ویژه در کلان‌شهرها با پدیده فقر شهری مواجه هستیم. وضعیت شهرهای کشور به ویژه تهران چندان دل‌انگیز نیست و باید وضعیت این شهرها جدی‌تر گرفته شوند. برای توسعه‌ شهرهای کشور نمی‌توانیم به صورت مستقیم وارد شویم بلکه باید همه جوانب را در نظر بگیریم.

وزیر راه و شهرسازی جملات بالا را در حالی بیان کرد که همواره از حقوق شهروندی و وضعیت فعلی شهرها ناراضی بوده است. وی : باید در بخش خصوصی و عمومی تلاش شود چرا که محصول نهایی و کالای نهایی در شهرها راضی‌کننده نیست.

فقر؛ تکدی

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که هزاران میلیارد تومان در شهرها هزینه شده اما بازخوردی نداشته است، گفت: تقریبا همه کلان‌شهرهای کشور دچار مشکل آلودگی هوا، ترافیک و مشکلات رفاهی هستند.

آخوندی با بیان این‌که باید از برخی تقید‌ها‌ خارج شویم، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم اتفاقی برای شهرهای کشور رخ ندهد باید فکری به حال شهرهای کشور کرد. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سال‌ها پیش برای کنترل جمعیت تهران تا 10 میلیون نفر تلاش می‌شد اما نتوانستیم این جمعیت شهر را تا این میزان کنترل کنیم.

وی اظهار کرد: باغات تهران طی سال‌های اخیر از بین رفته‌اند و در نهایت سیستمی از کارهای انجام نشده باقی ماند.

آخوندی با بیان این‌که اوایل انقلاب حدود 300 اثر با ارزش در کشور شناسایی شده بود، گفت: در حال حاضر تنها 60 یا 70 اثر با ارزش باقی مانده است.

به گفته وی رشد سریع شهرهای پیرامون کلان‌شهرها موجب شد تا ظرفیت سکونت‌پذیری به وضعیت نابهنجاری تبدیل شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: باید نظام حکمروایی شهری تغییراتی داشته باشد و طراحی شهری و معماری آن فراتر از وضعیت فعلی باشد و در بسیاری موارد دوگانگی حاکمیت شهری به صورت ریشه‌ای وجود دارد.

وی با اشاره به دوگانگی حاکمیت شهری و تقسیمات شهری چه در بخش سیاست و چه در بخش خدمات گفت: چندگانگی حاکمیت مانند وجود شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و غیره موجب این مسائل شده است.

آخوندی با بیان این‌که اوایل انقلاب حدود 300 اثر با ارزش در کشور شناسایی شده بود، گفت: در حال حاضر تنها 60 یا 70 اثر با ارزش باقی مانده است

آخوندی گفت: باید قبول کنیم همه اعضای حرفه مهندسان فارغ از متخصص‌ بودن، نگاه شهروندی نیز دارند و باید پای گفت‌وگو با آنها نشست و درباره‌ مسائل کشور فکر و گفت‌وگو کرد. باید بدانیم آخر کار شهرهای ایران چه می‌شود چرا که شهرنشینی بخش عمده جامعه ایران است و امنیت ملی را در بر دارد.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب کارون تنها خانه آب شیرین ایران گفت: نمی‌توان چنین مشکلاتی را نادیده گرفت‌؛ به‌طور مثال از بین‌رفتن باغات اطراف شهر مشهد یکی ‌دیگر از کشور است.

به گفته آخوندی جمعیت شهر مشهد در سال 74 یک میلیون و 800 هزار نفر بود اما امسال جمعیت این شهر با دربرگیری 29هزار هکتار جمعیت شهر به سه میلیون و 100 هزار نفر رسیده است.

فقر؛ تکدی

آخوندی تاکید کرد: به دنبال تغییر انگاره در شهرهای ایران هستم؛ تغییر انگاره به نحوی است که تعریف کالای عمومی برای استفاده شهروندان و منافع شهرها برای کسب منافع ملی در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان این‌که حس تعلق در شهرها کمتر شده است، گفت:‌از بین‌رفتن باغات و فضای سبز کشور و ساخته‌ شدن ساختمان در کشور افزایش یافته است که این امر نشان‌دهنده از بین رفتن حس تعلق شهرنشینی در کشور است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بخش حمل‌ونقل و تاثیر آن در شهرنشینی گفت: این‌که گفته می‌شود ایران در چهارراه جهانی قرار دارد درست است اما هنوز حمل‌ونقل ترکیبی در کشور ایجاد نشده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: هر یک از ناوگان‌ کشور برای خود کار می‌کنند و هماهنگی میان آنها نیست. امنیت جاده‌ها بسیار مورد اهمیت است چرا که حجم سرمایه‌گذاری‌های حمل‌ونقل در این بخش کم نیست.

آخوندی گفت: هزینه‌ کردن 200 هزار میلیارد تومان برای جاده‌ها موضوع جدی است و زمانی گفته می‌شد باید بندر شهید رجایی تا سرخس راه‌آهن داشته باشد، اما آیا به بهره‌وری آن توجه می‌شد؟

وزیر راه و شهرسازی افزود: همه مهندسان می‌دانند برای ساخت هر راه و جاده‌ای باید به بهره‌وری آن نیز توجه کنیم و لازمه‌ این کار مدیریتی فراتر از مدیریت فعلی است.

بخش اجتماعی تبیان


منبع:ایسنا