تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر كتابهایی با عناوین: آموزش زبان انگلیسی با كمك قرآن مجید، پیشگوئی‌های حضرات معصومین(ع) در باب علوم روز، عفاف بر گستره زندگی، عصر شیعه.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش زبان انگلیسی به کمک قرآن


معرفی مختصر كتابهایی با عناوین: آموزش زبان انگلیسی با كمك قرآن مجید، پیشگوئی‌های حضرات معصومین(ع) در باب علوم روز، عفاف بر گستره زندگی، عصر شیعه.

«آموزش دستور زبان انگلیسی با استفاده از آیات قرآن مجید»

«آموزش دستور زبان انگلیسی با استفاده از آیات قرآن مجید»

کتاب «آموزش دستور زبان انگلیسی با استفاده از آیات قرآن مجید» به قلم زهرا آقامحمد شیرازی، تنها کتابی است که در آموزش زبان انگلیسی از آیات قرآن استفاده کرده است.

این کتاب برای استفاده علاقه‌مندان یادگیری دستور زبان انگلیسی به ویژه دانشجویان رشته الهیات در گرایش‌های مختلف نگاشته شده است.

کتاب «آموزش دستور زبان انگلیسی با استفاده از آیات قرآن مجید» همچنین قابلیت استفاده توسط علاقه‌مندان به یادگیری دستور زبان انگلیسی در کشورهای دیگر را نیز دارد و از این کتاب می‌توان به عنوان منبع درسی و خودآموز برای آموزش ربان انگلیسی استفاده کرد.

زهرا آقامحمد شیرازی با توجه به داشتن 24 سال تجربه تدریس زبان انگلیسی و با هدف یادگیری دستور زبان انگلیسی و انس بیشتر با قرآن برای انگلیسی زبان‌ها اقدام به نگارش چنین کتابی کرده است.

در این کتاب برای معرفی ساختارهای زبان انگلیسی از ترجمه‌های آیات قرآن مجید استفاده شده است و همچنین در انتخاب آیات نکته های بسیاری لحاظ شده و صرف این‌که در ترجمه آیه‌ای ساختار موردنظر به کار رفته، آن آیه انتخاب نشده است، بلکه در ابتدا برای هر ساختار چند آیه که ترجمه آن‌ها شامل ساختار موردنظر باشد، انتخاب و سپس از میان آن آیات یک یا تعداد بیشتری آیه برگزیده شده است.

از آن‌جا که در هر مثال ساختار موردنظر به صورت برجسته نشان داده شده است، کسانی که به صورت خودآموز از این کتاب استفاده می‌کنند به‌راحتی مطالب آن را می‌آموزند.

اثر حاضر در 14 فصل با عنوان‌هایی مانند «اقسام کلمه و تقسیم‌بندی آن‌ها»،«مروری بر عناصر اصلی جمله»،«زمان‌های مختلف»،«انواع جمله» و «نحوه تطابق عناصر مختلف جمله» تمامی مباحث دستور زبان انگلیسی را بیان کرده است.

کتاب «آموزش دستور زبان انگلیسی با استفاده از آیات قرآن مجید» به قلم زهرا آقامحمد شیرازی با شمارگان هزار نسخه، در 328 صفحه و به بهای 150 هزار ریال برای نخستین بار از سوی انتشارات نیاز دانش منتشر شده است.

«پیشگوئی‌های حضرات معصومین(ع) در باب علوم روز»

«پیشگوئی‌های حضرات معصومین(ع) در باب علوم روز»

کتاب «پیشگوئی‌های حضرات معصومین(ع) در باب علوم روز» نوشته محمدیعقوب محرم‌زاده نوبری می‌کوشد تا با استناد به روایت ائمه معصومین(ع) بیش از 80 موضوع علمی موجود در جهان را بررسی و اثبات کند.

بنا بر آن‌چه که نویسنده در پیشگفتار این اثر آورده است، «قرآن کتابی است که تمام امور طبیعت و اسرار دقیق آفرینش را دربر دارد و برای آن‌ها که بخواهند از آن پیروی کنند این اسرار را برملا می‌سازد. البته نباید از یاد برد که این بوستان غنچه‌هایی دارد که قسمت اعظم شگفتی آن‌ها جز به دست 14 معصوم (ع) نیست.»

هنگام مطالعه این کتاب درخواهید یافت که هر آیه از قرآن با بیان کلی و اصولی برای بشر تشریح شده است و البته این امر طوری نیست که درهای دروازه دانش را روی همه افراد بسته شود، بلکه تا قیام قیامت هر دانش‌پژوهی می‌تواند به اندازه قدرت و توان فکری خود در پیشرفت علمی زمان از مسایل علمی آن استفاده کند.

عقیده شیعه این است که امام(ع) عالم به هر علمی است و نه تنها امور مربوط به دین و معنویت را می‌داند، بلکه علوم و دانستنی‌های رشته‌های مختلف مادی نیز برای معصوم(ع) روشن و علمش از طرف خدا به او اضافه شده است»

در این کتاب نویسنده کوشیده است تا بیش از 80 مورد علمی را با استفاده از احادیث مرتبط با امامان معصوم(ع) بررسی کند.

بنا بر آن‌چه که نویسنده در پیشگفتار این اثر آورده است، «قرآن کتابی است که تمام امور طبیعت و اسرار دقیق آفرینش را دربر دارد و برای آن‌ها که بخواهند از آن پیروی کنند این اسرار را برملا می‌سازد. البته نباید از یاد برد که این بوستان غنچه‌هایی دارد که قسمت اعظم شگفتی آن‌ها جز به دست 14 معصوم (ع) نیست.»

سرعت ستارگان، علوم اسلام، قوه جاذبه و دافعه، راز کوه‌ها در آفرینش، رمزی عجیب در گیاه‌شناسی و دو روایت در باب عقل، از جمله مطالب اصلی این کتاب است.

کتاب «پیشگوئی‌های حضرات معصومین(ع) در باب علوم روز» نوشته محمد یعقوب محرم‌زاده نوبری با شمارگان دو هزار نسخه، در 115 صفحه و به بهای 20 هزار ریال از سوی انتشارات هادی تبریز وارد بازار نشر شده است.

«عفاف بر گستره زندگی»

«عفاف بر گستره زندگی»

نویسنده کتاب «عفاف بر گستره زندگی» با استدلال‌های منطقی، سعی در تبیین مقوله حجاب و همچنین ارایه راه‌های عملی برای تامین عفاف در جامعه دارد.

کتاب «عفاف بر گستره زندگی» در سه فصل با عنوان‌های «اهمیت و جایگاه عفاف»،«آثار و پیامدهای عفت» و «راه‌کارهای گسترش و نهادینه کردن عفاف» به قلم محسن فتاحی‌اردکانی نوشته شده است.

یکی از ویژگی‌های اثر حاضر، تطبیق عفاف و حجاب با آیه‌های قرآن است. خداوند در قرآن در آیات متعددی برای تامین سلامت و امنیت جامعه به عفاف و حجاب تاکید کرده است. به همین دلیل حجاب که از دستورات اکید اسلام است اهمیت زیادی دارد. به عقیده نویسنده «در کشورهای غربی چون از ارزش‌های انسانی فاصله گرفته‌اند حیات خود را ترویج بی‌بند و باری، فساد و فحشا می‌دانند، غافل از این‌که دنیای بدون حیا و عفاف از دنیای حیوانات نیز نازل‌تر است.»

نویسنده علاوه بر استناد به آیات قرآن، کوشیده است تا از بیان معصومین(ع) برای ترویج فریضه حجاب استفاده کند و به نوعی «سبک زندگی» معصومین(ع) را به جامعه اسلامی ارایه دهد.

یکی از نقاط قوت این کتاب این است که نویسنده به اثبات شخصیت و مقام والای زن پرداخته است تا با تبیین این نکته به مخاطب اثبا کند که اسلام برای زن مقام والایی قایل است و حجاب محدودیتی برای زنان مسلمان ایجاد نخواهد کرد، بلکه امنیت زن مسلمان در جامعه را تامین خواهد کرد. به عقیده نویسنده «در قرآن کریم عفت به معنای مناعت به کار برده شده و در شرح آن گفته‌اند: حالت نفسانی است که از غلبه شهوت باز دارد، پس باید عفیف به معنای خودنگه‌دار و با مناعت باشد.»

کتاب «عفاف در گستره زندگی» به قلم محسن فتاحی‌اردکانی با شمارگان یک هزار نسخه، در 167 صفحه و به بهای 55 هزار ریال از سوی انتشارات بوستان کتاب منتشر شده است.

«عصر شیعه»

«عصر شیعه»

کتاب عصر شیعه تألیف علی کورانی عاملی با ترجمه سید امید مۆذنی از سوی انتشارات دلیل ما به بازار کتاب ارائه شده است.

حکومت‌های گذشته، شیعیان را تنها به خاطر مرام و عقیده‌شان مجازات می‌کردند؛ و نه تنها شیعه‌بودن که حتی تهمت شیعه‌گری هم برای شکنجه و قتل و تبعید و بی‌آبرویی یک فرد کافی بود. اما امروز دوره دیگری است؛ سپاس خدا را که شیعیان در این دوران به راحتی و با آزادی، عقیده خود را اظهار می‌کنند، و به جهانیان نشان می‌دهند که تشیع، چهره واقعی اسلام و در نقطه مقابل اسلام سلطنتی است و از آنجا که اهل بیت علیهم‌السلام استمرار طبیعی و شرعی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله هستند پیروی و تبعیت از آن‌ها، پیروی صحیح از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله است.

کتاب عصر شیعه از «مقدمه، سه بخش: گذری بر تاریخ شیعه تا عصر غیبت، مرجعیت شیعه در عصر غیبت امام مهدی عجل‌الله تعالی فرجه و خلاصه عقاید شیعه» مدون شده است.

بخش اول که «گذری بر تاریخ شیعه تا عصر غیبت» نام دارد از دو فصل‌ «دین و تشیع، ظلم خلافت قریشی به خاندان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله، که این دو فصل 23 موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند» تشکیل شده است.

در فصل ظلم خلافت قریشی به خاندان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله نوشته شده است: «در حالی که علی علیه‌السلام و بنی‌هاشم مشغول تجهیز بدن مبارک پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بودند، عمر، ابوعبیده و دو نفر از قبیله اوس با ابوبکر بیعت کرده و او را به جانشینی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله انتخاب کردند. علی علیه‌السلام و بنی‌هاشم این عمل را محکوم کرده و در خانه علی علیه‌السلام جمع شدند اما طلقاء قریش عمل ابوبکر و خلافت او را تأیید کرده و پیش از آن که پیکر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله به خاک سپرده شود به بنی‌هاشم و یارانشان هجوم برده و ایشان را تهدید کردند که در صورت عدم بیعت با ابوبکر، خانه علی علیه‌السلام را با هر که در آن است، به آتش خواهند کشید.»

بخش دوم با عنوان «مرجعیت شیعه در عصر غیبت امام مهدی علیه‌السلام» شامل پنج فصل‌: «عصر غیبت امام مهدی علیه‌السلام و دوره نواب اربعه، مرجعیت در شیعه، اثرگذارترین مراجع در حیات شیعه، منابع علمی شیعه و مناسبت‌های دینی و مکان‌های مقدس شیعه» است.

«خلاصه عقاید شیعه» عنوان بخش سوم است که پنج فصل: «اعتقاد شیعه به یگانگی خدای عزوجل، اعتقاد شیعه به عدل الهی، اعتقاد شیعه درباره انبیاء؛ رسولان و اوصیاء، اعتقاد شیعه به امامت پس از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله، اعتقاد شیعه به معاد و آخرت»را دربردارد که این فصل‌ها نیز دارای مباحثی گوناگون است.

یکی از مباحث فصل اعتقاد شیعه به امامت پس از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله، دلایل امامت دوازده امام علیهم‌السلام، است که در بخشی از آن می خوانیم: «دلایل متعددی از قرآن و سنت در اثبات امامت ائمه أثنی‌عشر علیهم‌السلام وجود دارد و علمای شیعه نیز کتاب‌های مخصوصی با همین موضوع تألیف نموده‌‌اند که تعداد آن‌ها به بیش از صد کتاب می‌رسد و در آن‌ها به بررسی ده‌ها بلکه صدها دلیل امامت از قرآن و سنت پرداخته و به خوبی این بحث را تبیین نموده اند. مخالفین نیز در نهایت، این آیات و احادیث را تأویل نموده و آن‌ها را به معانی دور از علی و اهل‌بیت علیهم‌السلام و امامت ایشان حمل کرده‌اند. به عنوان مثال حدیث ثقلین که به تواتر از وجود مبارک پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل شده و مورد اتفاق همه است.»

شایان ذکر است، کتاب عصر شیعه تألیف علی کورانی عاملی با ترجمه سید امید مۆذنی در 360 صفحه با شمارگان 1500 جلد از سوی انتشارات دلیل ما به بازار کتاب ارائه شده است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش كتاب و كتابخوانی تبیان


منابع: ایبنا، رسا