تبیان، دستیار زندگی
شش بانک خارجی و بانک‌های ایرانی که مشمول تحریم نیستند برای ورود دارایی‌های بلوکه شده ایران در یک اقدام مشترک مشارکت می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزییات جدید از پول توافق ژنو


شش بانک خارجی و بانک‌های ایرانی که مشمول تحریم نیستند برای ورود دارایی‌های بلوکه شده ایران در یک اقدام مشترک مشارکت می کند.

در شرایطی که کشور با کاهش درآمدهای نفتی و محدودیت هایی در منابع ارزی روبه روست، شاید بتوان گفت که آزاد سازی 4.2 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران در گام اول، از دستاوردهای مهم توافق ژنو است.

دلار

بر این اساس ، 4.2 میلیارد دلار از دارایی های ایران در هشت مرحله طی شش ماه وارد کشور می شود و آنطور که اعلام شده قسط اول که معادل 550 میلیون دلار است، اول فوریه مصادف با 12 بهمن ماه به حساب بانک مرکزی واریز می شود.

البته پیشتر رویترز اعلام کرده بود با توجه به این که اول فوریه مصادف با روز شنبه بوده و تعطیل است احتمالا اولین مرحله واریز روز سوم فوریه انجام می‌شود.

با توجه به مسائل و مشکلات کشور در زمینه کاهش درآمدهای ارزی و در پی آن محدودیت منابع ارزی، طی سال های اخیر شاهد بروز نوسانات جدی در بازار ارز بودیم به طوری که در راستای مدیریت این شرایط دولت سهمیه ارز مسافرتی را کاهش داد و همچنین برای استفاده بهینه از منابع ارزی موجود و جلوگیری از سوء استفاده برخی سودجویان اقدام به راه اندازی مرکز مبادله ارزی کرده و کالاهای وارداتی را اولویت بندی کرد.

در چنین شرایطی اگر چه تا رفع تحریم های سیستم بانکی راهی طولانی در پیش داریم اما بنا به اعلام بهمن وکیلی، مدیر عامل بانک توسعه صادرات ورود یک دلار هم به کشور می تواند بر شرایط اثر گذار باشد.

در این راستا ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در پی عملی شدن این توافقات گشایش های ارزی ایجاد می شود، گفته که بازار ارز کار خودش را می کند، اما گشایش های ارزی تاثیراتی را بر نرخ ارز خواهد گذاشت.

اما درباره ساز وکار ورود این دارایی ها به کشور حمید بعیدی‌نژاد، رییس دبیرخانه اجرای توافق ژنو گفته که براساس هماهنگی‌های به عمل آمده با بانک مرکزی، بانک‌های غیرتحریمی اعم از دولتی و غیردولتی که دارای حساب‌های معتبر نزد بانک‌های مهم خارجی هستند می‌توانند در چارچوب توافق ژنو تعاملات بین‌المللی بانکی و پولی داشته باشند و هیچ ممنوعیت و محدودیتی برای انجام فعالیت‌های خود در چارچوب "برنامه اقدام مشترک" نخواهند داشت.

در چنین شرایطی اگر چه تا رفع تحریم های سیستم بانکی راهی طولانی در پیش داریم اما بنا به اعلام بهمن وکیلی، مدیر عامل بانک توسعه صادرات ورود یک دلار هم به کشور می تواند بر شرایط اثر گذار باشد

بنا به این گزارش بانک های غیرتحریمی ایران که سابقه مشارکت در تبادلات بین المللی دارند از جمله پاسارگاد،‌ پارسیان،‌ سامان، سرمایه و بانک‌های کشاورزی،‌ کارآفرین، مسکن ،ملت می‌توانند در تبادلات بین‌المللی بانکی و پولی تعریف شده در اجرای گام اول برنامه أقدام مشترک ژنو مشارکت کنند.

از سوی دیگرمحمد مهدی رییس زاده، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که براساس توافق ژنو بانک استاندارد چارتر در زمینه قطعات خودرو و قطعات هواپیمایی با ایران معرفی شده است، بیان کرد: شش بانک هم از طرف‌های اروپایی برای اقلام دارویی، غذا و کالاهای غیر دوگانه معرفی شده که یوتی کریدیت، دیکامس و دو بانک فرانسوی و ایتالیایی در این لیست قرار دارند.

مذاکرات ژنو

رییس‌زاده با اشاره به این‌که اصل بر این است که در مرحله تعلیق شش ماهه بانک‌های اروپایی برای ال.سی غذا و دارو امکان واریز را فراهم کنند، تصریح کرد: ایران باید بانک‌های ایرانی خود را که طرف بانک‌های اروپایی قرار می گیرد معرفی کند و تمامی این موارد پروسه طولانی دارد.

وی گفت: موضوع مهم در توافق ژنو این است که کانال مالی برای غذا، دارو و اقلام غیر دوگانه در راستای فعالیت‌های اقتصادی صلح آمیز ایران تعریف شود.

بر اساس این گزارش در پی ورود 4.2 میلیارد دلار از دارایی های ایران با همکاری بانک های اعلام شده، بنابه گفته اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی شاهد کاهش نرخ ارز طی روزها و ماه های آتی خواهیم بود.

وی همچنین گفته که اگرچه هنوز در گام‌های آغازین این تحولات هستیم اما امیدواریم که گشایش‌های خوبی صورت بگیرد و محدودیت‌های موجود در روابط بین بانک‌های داخلی و خارجی تا حدودی برطرف شود.

به گفته کمیجانی در پی این اقدام شاهد روان‌سازی در کل روابط بانکی خواهیم بود که باعث می‌شود روابط فعالان اقتصادی در داخل با بانک‌های تجاری تسهیل شود.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : ایسنا