تبیان، دستیار زندگی
محققان می گویند مادرانی که شش هفته قبل از لقاح از مولتی ویتامین ها و مکمل های ویتامینی استفاده می کنند، یک سوم بیشتر از دیگر مادران در خطر سقط جنین...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مولتی ویتامین جنین را سقط می‌کند؟


محققان می گویند مادرانی که شش هفته قبل از لقاح از مولتی ویتامین ها و مکمل های ویتامینی استفاده می کنند، یک سوم بیشتر از دیگر مادران در خطر سقط جنین قرار دارند.


قرص مولتی ویتامین و سقط جنین

تحقیقات دانشمندان نشان می دهد زنانی که برای باردار شدن تلاش می کنند و هم زمان از قرص های مولتی ویتامین استفاده می کنند، در خطر سقط جنین قرار دارند.

دانشمندان با بررسی 35هزار زن دریافتند، مصرف قرص های مولتی ویتامین به صورت منظم در شش هفته قبل از لقاح، تا 32 درصد احتمال سقط جنین را افزایش می دهد.

به گفته کارشناسان، میلیون ها زن در سراسر جهان از مکمل ها و قرص های مولتی ویتامین برای افزایش قوای جسمی و منابع حیاتی ویتامین ها و مواد معدنی بدن استفاده می کنند تا بدین ترتیب شانس خود را برای بارداری موفق افزایش دهند.

به گفته دانشمندان، این یافته جدید نگرانی هایی را در مورد مصرف مولتی ویتامین ها به وجود می آورد، اما هنوز دلیل اینکه چرا مولتی ویتامین موجب سقط جنین می شود مشخص نیست.

به گفته پزشکان، بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین ها صبح و هنگام خوردن اولین وعده غذایی است، زیرا ویتامین ها مواد ترکیبی هستند و بهترین زمان جذب آنها در بدن هنگامی است که با یک ماده خوراکی مصرف شوند

این مطالعه که بزرگ ترین تحقیق در نوع خود به حساب می آید، روی مادران دانمارکی متمرکز شده و توسط دانشمندان دانشگاه جنوب دانمارک، آرهوس و پیتسبورگ در آمریکا انجام شد.

به گفته محققان مصرف مکمل های ویتامینی یا مولتی ویتامین همواره به زنان توصیه می شود، اما با توجه به بررسی های انجام شده در شش هفته قبل از بارداری نباید از آنها استفاده کرد.

محققان می گویند برای شناسایی دلیل افزایش خطر سقط جنین با مصرف مولتی ویتامین ها مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

مولتی ویتامین

بهترین ساعت مصرف ویتامین‌ها

زمان مناسب برای مصرف مکمل‌ها تا حد زیادی به نوع ویتامین بستگی دارد، اما ابتدا لازم است در مورد ضرورت مصرف این مکمل‌ها مطمئن شویم.

به گفته پزشکان، بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین ها صبح و هنگام خوردن اولین وعده غذایی است، زیرا ویتامین ها مواد ترکیبی هستند و بهترین زمان جذب آنها در بدن هنگامی است که با یک ماده خوراکی مصرف شوند.

شاید در مورد ویتامین های محلول در چربی مطالبی شنیده باشید. این ویتامین ها در بافت های چربی بدن ذخیره می شوند و لازم است با گونه ای از مواد خوراکی چرب همچون آجیل ها خورده شوند تا در سیستم بدن جذب گردند.

ویتامین های K,E,D,A از گروه ویتامین های محلول در چربی هستند.

نوع دیگر ویتامین ها انواع محلول در آب هستند که شامل ویتامین های ب و ث می شوند. این ویتامین ها در بافت چربی بدن ذخیره نمی شوند و در صورت نیاز به مصرف آنها باید هر روز جایگزین شوند. همچنین به طور کلی توصیه می شود این ویتامین ها هنگام صبح مصرف شوند.

در مورد ویتامین های B نیز که برای مقابله با استرس و خستگی تجویز می شوند، تاکید پزشکان بر آن است تا هنگام صبح مصرف شوند زیرا خوردن آنها در شب می تواند موجب بروز مشکل در کیفیت خواب شود.

برخی مطالعات انجام شده در سال های اخیر حاکی از آن است که مصرف برخی مولتی ویتامین ها غیرضروری است و ممکن است برای فرد خطرناک هم باشد، برای مثال نتایج یک مطالعه در سال 2008 میلادی نشان داد مصرف بیش از حد قرص اسید فولیک می تواند به سرطان پروستات منجر شود.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

ایسنا

ایرنا

مطالب مرتبط:

چرا زنان باردار باید قرص اسیدفولیک بخورند؟

مصرف قرص مولتی‌ویتامین لازم است؟

 مصرف مولتی ویتامین در بارداری ضروری است

مولتی ویتامین بخوریم یا نه؟

حتما قطره مولتی‌ویتامین یا AD و آهن به نوزادتان بدهید

هشداری در مورد مصرف بیش از اندازه قرص های مولتی ویتامین

چه کسانی باید قرص ویتامین بخورند؟

مکمل‌ ها را به جا مصرف کنید

قرص‌ آهن فقط با تجویز پزشک

زمان اثربخشی بهتر مکمل ها

مصرف مکمل‌؛ برای چه کسانی و چقدر؟

چه كسانی باید مكمل غذایی مصرف كنند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.